Dag 1

Door Weer naar Canada - 09-09-2018 01:13

Dag 1      5 september

Om 5 uur zijn we opgestaan en de laatste dingen op orde gebracht en de koffers gesloten. Wouter staat om 6 uur voor de deur om ons naar Schiphol te brengen.
We hadden een voorspoedig rit met onderweg vlak voor Schiphol een fikse regen- en onweersbui.
Rond half acht op Schiphol aangekomen en in de lichte regen uitgestapt en de koffers maar binnen gebracht. We zijn direct maar doorgelopen naar counter 26 Tot onze verbazing konden we direct inchecken en de bagage afgeven. We hadden de koffers wat boven het toegestane gewicht geladen, maar er werden geen aanmerkingen gemaakt. Ook door de douane ging voorspoedig en even voor half negen liepen in de winkelstraat van Schiphol. De gebruikelijke tijdschriften en puzzelboekjes gekocht en daarna aan de koffie met een tweede ontbijt. Achteraf goed dat we dat maaltijdje nog verorberd hadden. Om kwart over tien moesten we boarden en ook dat verliep prima. We zagen dat he buiten fiks regende maar hadden nog geen idee van het noodweer dat ons parten zou gaan spelen. De geplande vertrektijd was 11 uur, maar door dit noodweer gingen we pas om half 1 taxiën om van een verre startbaan op te stijgen. Dus om kwart voor 1 gingen we de lucht in. Van de meeste medepassagiers hoorden we al dat dit bij de overstap problemen kon geven. We realiseerden ons niet dat dit voor ons ook het geval was. In principe hadden wij 2½ uur overstaptijd. Maar door de vertraging en de sterke tegenwind onderweg bleef daar maar weinig van over.

Vol goede moed gingen we na de landing in Chicago naar de douane. Gelukkig waren het niet de taferelen van het vorig jaar. Toen duurde het ruim een uur voor we er door waren! Binnen no time konden we de koffers van de band halen. We moesten met een shuttlebus naar terminal 3, zo vertelde een beambte ons daar. Daar aangekomen bleek dat we bij de verkeerde terminal stonden; we moesten bij terminal 1 zijn. Die waren we een kwartier eerder voorbij gereden. Nu kan je dan twee dingen doen: weer in de shuttlebus stappen (die een ronde rijdt) of teruglopen via een ondergrondse gang naar terminal 1 Dat laatste maar gedaan. Maar dat was ruim een kwartier lopen. Eenmaal in terminal 1 onze koffers afgeven bij de drop off balie met onze instapkaart. Die hadden we al op Schiphol gekregen. Bij de gate aangekomen bleek dat ons toestel al zijn vleugels had uitgeslagen en naar Denver was vertrokken. Het personeel was allervriendelijkst en behulpzaam en binnen zeer korte tijd hadden we geboekt voor de volgende vlucht om 16.20 uur. Nu zou er weer een probleem kunnen komen omdat we met onze oude instapkaarten de koffers hadden afgegeven. Weer gevraagd en er werd verteld dat we ons geen zorgen hoefden te maken. Een dikke pluim voor United! De koffers lagen gewoon op de band in Denver. Tijdens de vlucht had Marianne de pech dat ze een buurman had van 150+ kilo. Zijn armsteun kon niet omlaag! Omdat de vlucht maar twee uurtjes was hebben we dit maar zo gelaten. Echt lekker zat ze niet maar door het slapen heeft ze er weinig van gemerkt.

Bij het vliegveld een taxi genomen naar ons hotel, Econo lodge, op circa een half uur rijden van het vliegveld. De koffers boven gezet en naar de 7eleven gegaan om een sandwich en drinken te halen. Om 9 uur een douche genomen en half tien gingen we plat. We zijn ruim 23 uur achter elkaar bezig geweest en de pap was nu op.