Oregon Coast

Door Marloes Harmsen - 13-09-2018 07:45

Via de Highway 101 kwamen we Oregon binnen over de Megler Bridge. Mijn geliefde Oregon! We zijn Astoria doorgereden, want we wilden snel naar Cannon Beach. Vlak boven Cannon Beach ligt Ecola State Park. Een prachtig park met mooie uitzichten.

Ons hotel is Cannon Beach, Tolovana Inn, was top! Het lag een het strand, perfect toch! Naast het hotel zit restaurant Mo's, die je hier in meerdere kustplaatsen tegenkomt. Daar zaten we dan, aan tafel met uitzicht op Haystack Rock. Wat een ding! Deze rots is zo'n 70 meter hoog.

Na het eten gingen we nog even het strand op om deze van dichterbij te bewonderen. Bijna halverwege begon het keihard te regenen! Toch maar terug...
De volgende ochtend waren we voor de verandering weer eens vroeg wakker, het leek droog te blijven, dus het strand weer op. Rond 7.15 stonden we al op het strand, de lucht was prachtig en het was heerlijk rustig.
Niet veel later begon het toch weer te regenen, maar weer terug om te ontbijten. Na het ontbijt was de lucht blauw en lag Haystack Rock gedeeltelijk droog doordat het eb was. Poging 3; en dat wat fantastisch! De getijdenpoelen met zeesterren en anemonen waren erg mooi om te zien.

Tijd om verder naar het zuiden af te zakken via de Highway 101. Onderweg hebben we veel stops gemaakt, zoals in Cape Kiwanda.

Ook een stop in Depoe Bay mocht niet ontbreken, dit is namelijk een goede plek om walvissen te spotten. Depoe Bay is een klein, maar gezellig plaatsje. Aan de hoofdweg vind je kleine winkeltjes en eettentjes, ook is hier de kleinste haven ter wereld. Er zijn Whale Watching tours mogelijk, maar vanaf de kant kun je ze ook goed zien! Dat is toch heerlijk, zittend op een bankje, in de zon en walvissen spotten. Er zaten er best veel en zwommen vlak langs de kust.

Vlak boven Newport staat de Yaquina Head Lighthouse. Deze is de hoogste van Oregon. Ook hier spotten we de grijze walvis!

Aan de kust van Oregon barst het van de State Parks! We maakten onder andere stops bij Boiler Bay State Park en Devils Punchbowl State Park.

Hoog op mijn lijstje stond Thor's Well, een kolkend zeegat, in Cape Perpetua. De foto's die ik hiervan op Google zag, die wilde ik zelf ook schieten.  Ik had vooraf wel gezien dat dit naast de klif zat, maar ik dacht; ik kan dat. Tot ik het van dichtbij zag.. Grapje! Dat ging ik dus echt niet doen. De zee was ruig en de golven gingen flink te keer. Het spatte meters omhoog zodra het de rotsen raakte! Wel gaaf om te zien!

De kust van Oregon is prachtig. Grote, hoge rotsen in de oceaan en vele prachtige uitkijkpunten. Zeer zeker aan te raden!