Fietstocht San Francisco

Door Paul Ranzijn - 23-07-2019 21:32

Dag 2. San Francisco (ma 22 juli 2019)

We waren vandaag rond 8:00 uur wakker. Eindelijk de nodige nachtrust gehad! Al liep Noah ’s nachts nog wel behoorlijk te worstelen met zijn jetlag. Twee uur lang was hij klaarwakker (en Paul en Fung Yee dus ook 😊). Gelukkig viel hij uiteindelijk in slaap en konden we met z’n allen ’s ochtends zeggen dat we weer enigszins fris en fruitig waren.

Voor vandaag hadden we bedacht de stad te gaan verkennen middels een mooie fietstocht. Alvorens we naar de fietsverhuurder gingen, moest er eerst nog ontbeten worden. We besloten om dat in het hotel te doen. Met het prijzige all-you-can-eat ontbijt ($ 63 totaal) werd er een goede bodem gelegd om de heuvels van San Francisco te lijf te kunnen gaan.

Op 20 minuten loopafstand, vlakbij Union Square (het centraal parkachtige plein met de omringende winkel-, hotel- en theaterwijk), had de in San Francisco wereldberoemde fietsverhuurder Blazing Saddles Bike Rentals een vestiging. Bijna alle huurfietsen leken wel hiervandaan te komen. Uitermate snel konden we op pad gaan met een tandem (Fung Yee en Noah) en fiets met tag-a-long (Paul en Lynn). Een dagje fietsverhuur zou ons uiteindelijk $ 118 gaan kosten. De combinatie van Paul en Lynn zag er een beetje vreemd uit. Lynn was namelijk met een halve fiets gekoppeld aan de bagagedrager van Paul. Helaas geen elektrische ondersteuning; alles moest vandaag op eigen kracht gaan gebeuren! De GoPro werd gemonteerd op het stuur om onze avonturen op film vast te kunnen leggen. De hoogste tijd om te gaan!

Diverse fietsroutes zijn er uitgestippeld om de grootste steile heuvels, die echt niet te doen zijn, te kunnen omzeilen. Ook al staat Lombard Street bekend als de ‘kromste straat ter wereld’ toch is het niet de steilste straat in San Francisco. De steilste straat is Filbert Street met een helling van 31,5 graden(!). We wilden in ieder geval over de Golden Gate Bridge heen fietsen om vervolgens via Sausalito terug te varen naar San Francisco. Bij de fietsenverhuurder hebben we direct tickets gekocht voor de Sausalito Ferry (bestemming Fisherman’s Wharf - Pier 41).

Onze fietstocht begon eerst naar het stadsdeel The Embarcadero, waar we een stop maakten bij The Ferry Building en Cupid’s Span. Vanaf Pier 14 hadden we een prachtig uitzicht op die andere imposante brug: the Oakland Bay Bridge. Hierna parkeerden we onze fietsen en liepen de houten pier 7 op, waar we getrakteerd werden op een mooie aanblik op de voor San Francisco iconische Transamerica Pyramid.

Na ons bezoek aan Coit Tower, de 64 meter hoge uitkijktoren op Telegraph Hill, stond de rest van de fietstocht in het teken van de Golden Gate Bridge. We gingen helemaal op in de prachtige panorama’s vanaf Coit Tower (o.a. op Alcatraz en Lombard Street). Zo erg zelfs dat Paul zijn zonnebril kwijtraakte (klein minpuntje).

We fietsten vervolgens over de Fisherman’s Wharf, Ghirardelli Square, Crissy Field Park en Marshall’s Beach. Vanaf dit laatste strand zou je een mooi uitzicht moeten hebben op de Golden Gate Bridge. Helaas voor ons was de brug bij aankomst behoorlijk in de mist gehuld (omdat de koele lucht van de oceaan er botst met de warme lucht uit het binnenland). Hiervoor hadden we trouwens nog een korte stop gemaakt bij het prachtige Palace of Fine Arts (een monumentaal neoklassiek bouwwerk). En toen was het moment daar om de brug te trotseren. Wat een wind en dit alles met de ‘kop’ in de wolken! Na een kleine 3 kilometer bereikten we de Golden Gate Bridge Vista Point om even op adem te komen. Hierna fietsten we direct door naar de Ferry van Sausalito, waarna we na 1,5 uur wachten de boot op konden met onze fietsen.

Eigenlijk waren we nog van plan om de volgende dag een boottochtje te boeken om door de Bay Area te varen. Dit bleek niet meer nodig, aangezien we de “toeristische” overtocht hadden geboekt. Eerst gingen we nog langs het schiereiland Tiburon om nog andere mensen op te halen. En daarna koersten af richting Fisherman’s Wharf. Onderweg werden we getrakteerd op mooie uitzichten op zowel Alcatraz als de Golden Gate Bridge (nu nagenoeg zonder mist). De boottocht, die we in gedachte hadden, zou $ 118 gaan kosten. Nu waren we slechts $ 39 kwijt (volwassene $ 13 / kind $ 6,50).

Direct na aankomst in San Francisco besloten we om te gaan eten bij Cioppino's (Italian seafood restaurant). Hierna moesten we nog een paar behoorlijke heuvels overfietsen, voordat we rond 22:00 uur onze fietsen bij Blazing Saddles Bike Rentals konden inleveren. Met de taxi gingen we naar het hotel, waar we met een voldaan gevoel direct in slaap vielen. Wat een schitterende dag!