Genieten van Page/Glen Canyon National Recreation Area (inclusief bezoek aan Horseshoe Bend Slot Canyon)

Door Paul Ranzijn - 08-08-2019 06:14

Dag 15. Bryce Canyon - Page (zo 4 augustus 2019)

Rond 6:00 uur werden Paul en Fung Yee wakker. Direct werd het WiFi-signaal gecheckt en inderdaad, het signaal was sterk genoeg om live te streamen. Dus zo zaten we om 7:10 uur klaar om te aanschouwen of Max Verstappen zijn eerste pole position kon omzetten naar een 8e winst van een grandprix in de Formule 1. Helaas lukte het hem niet om Lewis Hamilton van de winst af te houden. In een bloedstollende race werd hij uiteindelijk 2e. Absoluut een mooie start van de dag!

Na het ontbijt werd de camper gereed gemaakt (het bekende ritueel met het legen en vullen van de verschillende tanken) en konden we richting onze volgende stop rijden: Page, de stad middenin het Indianenreservaat nabij Lake Powell. Het eerste deel van de route was eigenlijk weer terug richting Zion National Park. We reden wederom door Red Canyon. Deze naam was niet toevallig gekozen. De gehele omgeving werd donkerrood gekleurd (beetje de kleur van tennisgravel). Onderweg hebben we 7 herten gezien. Helaas lagen ze allemaal dood op of langs de weg (de waarschuwingsborden waren er klaarblijkelijk niet voor niets).

Het was gelukkig vandaag geen hele lange rit, maar omdat Page in de staat Arizona ligt hadden we te maken met een uur tijdverschil (oftewel een kortere dag vandaag voor ons). Rond half 1 arriveerden we bij onze camping: Wahweap Campground. De camping lag middenin de Glen Canyon National Recreation Area. We mochten dus weer onze Nationale parkenpas ("America the Beautiful Pass") laten zien. Je hoeft je bij de Nationale parken nooit af te vragen waar je bent of wat er te doen is in de nabije omgeving. Je krijgt namelijk altijd meteen een hoop informatie in je handen gedrukt bij de toegangspoort. Inchecken bij de camping ging snel. De locatie van onze camping was prachtig. We hadden namelijk een mooi uitzicht op Lake Powell.

De koelkast was wederom helemaal leeg gegeten en gedronken. We reden daarom direct na het inchecken door naar onze favoriete Amerikaanse winkel: de Walmart. Er werd weer voor een vermogen aan boodschappen ingeladen (boodschappen doen in Amerika is best prijzig!).

We hadden nog een mooie middag/avond voor de boeg. Om 17:00 uur konden we namelijk onze tickets verzilveren voor een bezoek aan de Horseshoe Bend Slot Canyon (a.k.a. Secret Canyon). Na het boodschappen doen hadden we nog wel wat tijd over, dus reden we naar de nabijgelegen Glen Canyon Dam. Om te beginnen reden we eerst naar de “Dam Overlook”, waarbij we een prachtig uitzicht hadden op de Glen Canyon Dam en de Colorado River (hier nog mooi groen/blauw). Hierna reden we door naar het Carl Hayden Visitor Center voor nog een paar mooie panorama’s (zowel op Lake Powell als op de Glen Canyon Dam).

Rond 16:15 uur waren we bij Horseshoe Bend Slot Canyon Tours. Na een uitgebreide registratie (en het lezen van allerlei juridisch geneuzel) kon het avontuur beginnen. Elf jaar geleden hadden we gekozen om de Slot Canyon “Lower Antelope Canyon” te bezoeken. Destijds nog niet uitermate commercieel en toeristisch, maar wat er kan er in 10 jaar veranderen?!? Grote mensenmassa’s en verdubbelde toegangsprijzen, voor zowel Upper als Lower Antelope Canyon. Het bezoeken van een Slot Canyon hoort er eigenlijk wel gewoon bij in deze regio. Het is immers de publiekstrekker nummer één. We hadden daarom besloten om nu te gaan voor Horseshoe Bend Slot Canyon Tours.

Toegegeven, de toegang was nog iets duurder dan die voor de Antelope Canyon. Maar daarvoor hadden we een bijna een privétour + een uitdagende “Jeepsafari”. Ene Josh (een typische Amerikaanse gozer die alles “awesome” vond) was onze gids. Samen met een Amerikaanse/Indische familie gingen we met 8 man richting ons avontuur. De heenweg door de ruige natuur (afgesloten voor het publiek en eigendom van Indianen) was er eentje was hobbels. Maar het was prachtig, ondanks dat we zo nu en dan bijna uit de jeep stuiterden (gelukkig zaten we goed vast in de gordels 😊). Na een korte wandeling kwamen we bij de Canyon uit. We liepen er eerst gezamenlijk doorheen. Daarna mochten we onze tijd nemen om rustig terug te lopen (alle tijd dus voor foto’s en film). Helaas was het behoorlijk bewolkt, waardoor er geen direct zonlicht in de canyon kwam. Dat was jammer, maar voor de rest was de wandeling weer uitermate bijzonder. Het aanzicht van de mooie ronde en oranjebruine rotsvormen (door het “polijsten” van water en zand) verveelt nooit. En het mooiste was, we waanden ons continu alleen in de Canyon. Het heeft tevens weer een hoop mooie plaatjes opgeleverd. Hierna reed Josh ons weer terug naar het vertrekpunt. De gehele tour heeft uiteindelijk ruim 2,5 uur geduurd.

Paul en Fung Yee hadden geen zin om te koken. Tegenover Horseshoe Bend Slot Canyon Tours zat een locatie van McDonald’s. De kids wisten ons te overtuigen dat we daar ons avondeten moesten gaan nuttigen. Na de bekende “vette bek” reden we direct naar onze campingplek. Het was inmiddels aardedonker, dus viel er weinig te genieten meer van de omgeving. Noah en Lynn raakten nog verwikkeld in een serieuze battle ganzenborden, Fung Yee vermaakte zich met haar mobiele telefoon (whatsappen met het thuisfront) en Paul was druk bezig de (halve) maan te fotograferen (😉). Om 22:00 uur waren alle lichten uit in de camper.