De wondere wereld van Arches National Park

Door Paul Ranzijn - 11-08-2019 06:23

Dag 19. Monument Valley - Arches (do 8 augustus 2019)

Een nieuwe dag was weer aangebroken en we hadden er wederom veel zin in. Vandaag zouden we namelijk afreizen naar Moab, waar we twee dagen zouden gaan verblijven op de camping Canyonlands RV Resort & Campground. Dit zou onze uitvalsbasis worden voor zowel een bezoek aan Arches National Park als Canyonlands National Park. We moesten een kleine 3 uur moeten rijden om in Moab te arriveren.

Onze eerste tussenstop was een leuke, namelijk het “Forrest Gump Point” (van de film Forrest Gump). Vanaf dit punt heb je een waanzinnig uitzicht op Monument Valley vanaf een lange kaarsrechte weg met een behoorlijke hellingshoek. In de film was dit het punt dat Forrest Gump zijn hardlooptocht staakte. Er staat zelf nog een bord dat naar de film verwijst. Wel of geen film, deze locatie is sowieso bijzonder fotogeniek!

De volgende stop was er eentje om te tanken (ja, alweer! De fabrieksopgave van 1:3 was nog redelijk ambitieus). We stopten in het stadje Mexican Hat, aan de San Juan rivier. De plaats is genoemd naar een rotsformatie in de buurt die op een Mexicaanse hoed (sombrero) gelijkt. En natuurlijk hebben we deze bijzondere rotsformatie op de gevoelige plaat vastgelegd. Je vraagt je af hoe lang het nog gaat duren alvorens de boel in elkaar stort. Maar vooralsnog is het van de natuur een sterk staaltje evenwichtscontrole 😊

Rond het middaguur arriveerden we in Moab. Dit kleine stadje moet het echt hebben van de nabijgelegen woestijnachtige natuurgebieden Arches en Canyonlands. Zoals gezegd waren dit ook onze voornaamste redenen om Moab aan te doen. Overigens zag de hoofdweg er erg leuk uit (allerlei verlichte reclameborden, restaurantjes en cafés met neon verlichting, etc.). Voordat we door de toegangspoort van Arches gingen, lunchten we eerst bij het typisch Amerikaanse Denny’s. Ondanks een redelijk assortiment aan salades en soepen, is Denny's niet de place to be voor wie op de lijn let. Onder het mom van “dat lopen we er wel weer vanaf” namen we allemaal een heerlijke calorierijke lunch.

Met een goed gevulde maag liet Paul de bekende pas zien en mochten we doorrijden. Het begon meteen met een behoorlijke steile klim (hard werken voor onze camper!). Rode rotsen, prachtige bogen, grillige vormen: Arches National Park lijkt op een door architecten nauwkeurig uitgedachte droomplek. Nergens ter wereld liggen zo veel natuurlijk gevormde bogen zo dicht bij elkaar. In Arches National Park vind je meer dan 2.000 exemplaren, in alle soorten en maten. De twee grootste bezienswaardigheden zijn de Delicate Arch en de Landscape Arch. In tegenstelling tot de meeste andere parken rijden er in Arches geen shuttlebussen. Er loopt een verharde weg door Arches National Park die toegankelijk is voor auto's en campers. Vanaf diverse parkeerplaatsen en uitzichtpunten kun je te voet het park verder verkennen.

We hadden onze ‘verplichte’ stops vooraf al bepaald. Onze eerste stops waren bij Park Avenue en Courthouse Towers. De laatsgenoemde monoliet dankt zijn naam aan de gelijkenis met een rij wolkenkrabbers in een moderne stad. Tijdens dezelfde stop konden we ook de rotsformaties The Organ, Three Gossips, Sheep Rock en Tower of Babel bewonderen. We waren nog geen half uur binnen, maar ons bezoek was al goed begonnen. Enorm indrukwekkend allemaal!

Op een gegeven moment sloegen we rechtsaf naar de Windows Section. Dit is een belangrijke concentratie van bogen en andere vormen. Ze hebben namen als Double Arch, Cove Arch, North Window en South Window. Ook zie je hier de bijzondere Balanced Rock. We zijn naar de Double Arch gelopen. Of beter gezegd: erin geklommen, wat dan weer een bijzondere ervaring was. In het informatiebulletin stond trouwens dat de North Window in beweging is (ruim een halve millimeter per dag). Er zal dus een moment van instortingsgevaar gaan ontstaan in de (nabije) toekomst. Na ons bezoek pakten we nog even kort het uitzicht vanuit de Garden of Eden mee. Ook maakten we nog een stop voor een wandeling van 0,6 kilometer, Skyline Arch Trail.

De verharde parkweg door Arches National Park eindigt bij Devils Garden. Hier beginnen verschillende wandelroutes, waaronder het pad naar de prachtige Landscape Arch (2,6 km totaal). Deze smalle boog is met negentig meter een van de langste natuurlijke bogen ter wereld. Heel bijzonder om te zien. Ook hier stel je snel de vraag wanneer de boel gaat instorten, de overspanning is enorm.

De zonsondergang meepakken bij Delicate Arch was teveel gevraagd. Deze pittige wandeling van 2,4 kilometer zouden we sowieso niet meer kunnen voltooien voor zonsondergang. Daarnaast was er wel voldoende gewandeld in de brandende zon vandaag. We reden daarom door naar de viewpoints van de Delicate Arch. Na evengoed een stevige wandeling bereikten we het ‘upper viewpoint’. De Delicate Arch was op afstand nog best een klein boogje (de afstand was hemelsbreed 1,5 kilometer). Maar met de telelens van Paul leek het erop of we ernaast stonden.

De camping was gelukkig niet heel ver rijden vanaf het park. Na het inchecken namen we allemaal nog even een frisse duik in het zwembad. Even afkoelen, want het was een ontzettend warme dag geweest. Hierna ging de barbecue weer aan. Heel even vloog deze nog in de fik (het druipende vocht en vet van de enorme lap varkenshaas was de grote aanjager). Maar het kwam allemaal goed! Morgen gaan we dat andere prachtige park bewonderen, Canyonlands! Dit keer niet met de camper, maar met een jeep!