Terug naar de prehistorie - Dinosaur National Monument

Door Paul Ranzijn - 14-08-2019 06:58

Dag 21. Arches - Vernal (za 10 augustus 2019)

Vandaag gingen we richting het gebied waar de grootste landdieren die ooit op aarde leefden in de spotlights staan: de dino’s (yeah!). Op de weg richting Dinosaur National Monument hadden we het idee om eerst de 37 kilometers lange Rim Rock Drive in Colorado National Monument te rijden. Een betere studie vooraf leerde ons dat deze weg een aantal tunnels heeft waar onze camper nauwelijks doorheen kon (beetje als de Zion-tunnel door het midden er doorheen, maar dan zonder begeleiding). Ondanks dat dit park er op het internet waanzinnig mooi uitziet, voelde dit niet goed aan en besloten we om het Colorado National Monument te laten voor wat het was (jammer, maar waarschijnlijk wel de beste beslissing).

Helaas dus geen stop om de reis te “breken”, maar de reisafstand was vandaag goed te overzien. Naast onze camping in Moab zat een tankstation, dus daar gingen we weer 😊 We lieten de prachtige regio van Moab achter ons en reden al snel een eenzame weg zonder al teveel verkeer. Op een gegeven moment begonnen tegenliggers lichtsignalen te geven, maar we begrepen niet waarom. Na de zoveelste keer zetten we de camper aan de kant voor een inspectie, maar met ons rijdende huis was (gelukkig) niets mis mee. Niet heel veel later lag er een enorm rotsblok midden op de weg. Het waarschuwingsbordje “Falling rocks” stond er niet voor niets. Je moet niet al te lang stilstaan wat er zou zijn gebeurd als wij daar net reden……. Voor de rest een prachtige weg door de mooie natuur (Douglas Pass Road).

We arriveerden in het kleine plaatsje Dinosaur. Niet heel spannend, behalve dat de straatnamen naar dinosaurussen vernoemd waren (zo reden we op de hoofdweg “Brontosaurus”). Het plaatsje had slechts één RV-park (geen hook up) en daarom zouden we gaan overnachten in het nabijgelegen Vernal.

We reden naar het Visitor Center bij de zuidelijk entree. Vanuit hier kun je de Harpers Corner Road berijden met uiteindelijk een trail met uitzicht op “Steamboat Rock”. Vandaag stonden onze hoofden niet zo naar wandelen, dus daarom reden we naar de oostelijke entree, zodat we de Quarry Exhibit Hall konden bezoeken. In deze hal bevindt zich de wereldberoemde Carnegie Dinosaur Quarry, een groeve waar 1.500 dinosaurusbotten en fossielen te zien zijn. Een 25 meter lange muurschildering vertelt het verhaal van de reusachtige dieren. Ook opgezette exemplaren ontbreken niet.

Bij veel Nationale Parken is het mogelijk voor kinderen om zich “op te leiden” tot Junior Ranger. Spelenderwijs moeten ze allerlei opdrachten vervullen en vragen beantwoorden. Eigenlijk best jammer dat we dit niet bij de andere parken hebben gedaan (zoals Yosemite, Bryce en Zion). De kinderen zijn op een hele leuke manier (hun manier) bezig met het bezoek aan het Nationale Park. Beter laat dan nooit, in Dinosaur National Monument zouden Noah en Lynn hun eerst “badge” verdienen. Helemaal trots natuurlijk, helemaal na het afleggen van de eed (al vond Lynn het Engels nog wat moeilijk).

Na ons bezoek aan de Quarry Exhibit Hall liepen we (ja, dus toch een wandeling…..kleintje dit keer) de Fossil Discovery Trail. Langs de wandelroute zie je fossielen en dinosaurusbotten in de staat waarin ze meer dan honderd jaar geleden ontdekt werden.

Na ons bezoek aan Dinosaur National Monument reden we naar de Walmart. Onze laatste winkelervaring in deze hypermarkt. Voor de laatste dagen in Amerika werden de boodschappen ingeslagen. Best een vreemde gedachte trouwens om op deze manier bezig te zijn met de afronding van onze vakantie. Maar nog niet teveel aan denken.

De camping (KOA Vernal) was gelukkig dichtbij. Noah en Lynn vermaakten zich nog in het kleine speeltuintje. ’s Avonds aten we taco’s en maakten we een mooi kampvuur. Net als in Monument Valley stonden we op een camping die niet geheel volgeboekt was. Evengoed hadden we een mooie ruime plek met alle faciliteiten. De avondfilm op de camping (RV met Robin Williams) wisselden we in voor Incredibles 2 (Netflix, jawel een prima WiFi-verbinding). Fung Yee besloot om een paar wasjes te draaien. Bij het ophalen van de laatste was stond ze oog in oog met een hert. Ook hier in Vernal is de natuur dichtbij! Welterusten!