Dag 19. Grand canyon - Helikoptervlucht/ South Kaibab Trail

Door Gesiene en Henk Huuskes - 22-10-2018 15:52

Dag 19. Maandag 1-10-2018. Helikoptervlucht/ South Kaibab Trail naar "ooh aah point"

Vanmorgen om 6.45 uur werd bij ons op de deur geklopt, het was Rudie. Hij was de camping al rond geweest en had verschillende mensen gevraagd maar de tijd die wij genoemd hadden klopte. Dus wij hoefden niet eerder weg. En, wat nog belangrijker was, het was droog. De bewolking brak zelfs een beetje. Dat is geluk hebben. Rudie en Marianne waren al gedoucht en hadden het eten al op. Bij ons moest de wekker nog aflopen. Wij waren al zo vroeg, zelfs als we ons toch een uur hadden vergist waren we nog op tijd geweest.

8.00 uur waren wij op het vliegveld. Om 9.00 uur vertrok de eerste groep. Er zijn continu 8 helikopters aan het vliegen.  Je wordt gewogen en ingecheckt. Vervolgens krijgt iedereen een video te zien m.b.t. de veiligheid. En dan is het wachten totdat je vertrekt. Dat was om 9.35 uur. Wij vertrokken later omdat ze drie Zwitser kwijt waren. Zij waren wel ingecheckt maar ze hadden de video nog niet gezien. Uiteindelijk zijn wij om 9.40 uur vertrokken. Het was geweldig om te zien. Wij hadden de Grand Canyon gisteren al gezien vanaf de kant maar vanuit de lucht heb je toch weer een heel ander beeld. Die 30 minuten zijn zo om en dan sta je weer aan de grond. Gesiene was niet mee, dus zij had koffie gezet. Toen konden we onze eerste ervaringen delen.

Vanaf het vliegveld zijn wij naar het info centrum gereden. Het was een probleem om een parkeerplaats te vinden. Na twee keer de parkeerplaats rond te hebben gereden hebben we de camper achter een andere camper gezet. Dat ging net. Van daaruit zijn wij met de bus, van de oranje lijn, naar de stopplaats “South Kaibab” gereden. Dit was het startpunt van “South Kaibab Trail”. Deze Trail is een meerdaagse trail die dwars door de canyon gaat en de andere kant weer de noordrim opgaat. Wij lopen deze Trail tot aan het “ooh aah point”. Dat is volgens de folder 232 meter hoogte verschil en een totale afstand van 3 km. Dus dat is een behoorlijke klim. Maar dat moet te doen zijn. En dat was het ook, je loopt de canyon in via een zand/rotspad naar beneden. Je hebt prachtige uitzichten, nog weer anders dan van de kant of vanuit de lucht. Dan komen je mensen tegemoet die van beneden komen met bezweet lijf en bedrukt gezicht. Maar die zijn misschien veel verder geweest dan het ooh aah point, wie weet? Toen Rudie en ik bij het punt stonden, Gesiene en Marianne waren eerder terug gegaan, kwam een groep muilezels (een stuk of tien) van beneden naar boven met daarop enkele ruiters.  Zij brachten goederen van boven naar beneden en namen dan weer afval mee van beneden naar boven. Op die manier werden o.a. trekkercampings van goederen voorzien. Wij zijn om 11.30 aan de tocht begonnen en waren om 14.15 weer boven. Toen weer met de bus naar het infocentrum en hebben daar nog een film over de Grand Canyon bekeken. Wij waren om 16.30 uur weer op de camping. Dus ruim op tijd om de dag te evalueren. Het had niet beter gekund. Wat hebben we geluk gehad met het weer vandaag. We hebben alles kunnen doen wat we wilden, dat zag er gisteren wel iets anders uit. Op het eind van de middag hebben we een spetters regen gehad. En nu, nu ik dit stukje schrijf regent het. Het is nu 10.30 uur.

Morgen beginnen we eigenlijk weer aan de terugweg. Van hieruit rijden we terug naar San Francisco. Dat is ongeveer 1400 km. De eerste 1200 km doen we de komende drie dagen, dan zijn wij in Monterey. Daar doen we nog whale watching met de boot en de 17 miles drive. De 17 miles drive is een stuk weg die langs de kust loopt. Dit moet een byzonder stuk weg zijn. Wij gaan het zien. En in San Francisco nog een fietstocht. En dan met het vliegtuig terug naar huis.