Dag 17. Whistler, BC - Tofino, BC

Door Niels - 10-12-2018 15:26

Hoe fijn is het als we mooi weer op de ferry hebben”, zei ik gister. We staan op met een strak blauwe lucht en een fijne temperatuur. Yes!

Het is jammer dat we zo weinig van Whistler (en omgeving) hebben gezien, maar.. we móeten door! (Ook een vaste kreet op mijn werk). De route naar Horseshoe Bay, vanaf waar we varen, is erg mooi. Zeker wanneer we de snelweg langs het water loopt. Bij helder weer, en dat is het(!), heb je een mooi uitzicht op de besneeuwde bergtoppen. We stoppen daarom ook bij enkele reststops.

Net voorbij de plaats Squamish zijn de Shannon Falls. Een hoge waterval die van een steile rotswand valt. We zijn ruim op tijd vertrokken, dus rijden de parkeerplaats op. Deze is véél te klein voor een toeristische trekpleister als deze en met camper hebben we geen schijn van kans. We rijden gelijk maar door.

We volgen op een gegeven moment de borden ‘Nanaimo’ en komen uiteindelijk bij de terminal terecht. Het is even zoeken in welke rij we moeten staan, want ik heb niet goed geluisterd. Ik sluit maar aan achter een rij auto’s. Er staat een medewerker die ons doorstuurt naar voren. En plotseling staan we vooraan in de rij. Beter.

We moeten nog ongeveer drie kwartier wachten tot we de ferry op mogen. Je kunt via een loopbrug oversteken naar een winkelgebied. We halen hier koffie en ice tea. We doen dit redelijk op het laatste moment, dus we lopen snel weer terug naar de camper. Een paar minuten later mogen we de boot op!

Het is een enorme boot met meerdere restaurants en zitgedeeltes. We gaan gelijk helemaal voor op het buitendek staan. Binnen een paar minuten varen we de baai uit en zitten we op open water. De wind op het dek is vrij heftig, dus houden we het voor gezien. Echter, boven op het middendek zit je heurlijk uit de wind en in de zon. We vermaken ons wel deze anderhalf uur.

Tegen half drie meren we aan bij Nanaimo op Vancouver Island. Ik ben vooral heel benieuwd wat we hier gaan zien. Ik heb er eigenlijk geen verwachtingen van, dus voelt het een soort van spannend. We hebben twee nachten gereserveerd op Green Point Campground, vlakbij Tofino. Ik heb deze camping al ruim vijf maanden van tevoren gereserveerd en toen zat hij al bijna vol.

Het is vanaf Nanaimo nog ‘maar’ 187 kilometer, maar de Tomtom geeft aan dat het bijna drie uur rijden is. Niet heel praktisch aangezien het al halverwege de middag is, maar dit was niet anders.

Net buiten Parksville komen we in een file terecht. Het lijkt eerst op een opstopping, maar we staan toch dik drie kwartier stil. Echt precies waar je geen zin hebt op zo’n dag. Er is geen ongeluk of iets dergelijks te ontdekken, dus het zal de drukte van het lange weekend vanwege Canadaday zijn.

Wanneer we geleidelijk weer in beweging komen, blijft het enórm druk tot Port Alberni. We komen onderweg nog langs Cathedral Grove. Dit is een bos met enorme cederbomen. Omdat we nog lang moeten rijden, bewaren een bezoek tot overmorgen als we weer terug naar Nanaimo rijden.

In Port Alberni stoppen we nog even bij de Walmart. Ik ben moe, heb het warm en ben het rijden zat. We moeten vanaf hier nog ruim 100 kilometer, maar dit is nog meer dan anderhalf uur rijden. Op dit moment zou ik heel graag op de parkeerplaats van de Walmart slapen, maar we moeten door. De reden dat je zo lang doet over deze afstand is dat de weg vaak smal en met veel bochten is. Ik denk dat de gemiddelde snelheid op dit stuk (met camper) zo’n 60 km p/u is. Het binnenland van VI is namelijk behoorlijk bergachtig. Ik had dit overigens helemaal niet verwacht. Op de hoogste toppen ligt ook nog sneeuw. De route is heel mooi, maar ik heb er helaas weinig oog voor. Ik wil zo snel mogelijk op de camping zijn. Er lijkt alleen geen eind aan te komen. Dit had ik beter anders kunnen plannen. Na de boottocht hadden we beter gelijk in Nanaimo kunnen blijven. Les voor volgende keer.

In de zoveelste bocht zie ik ineens een beer. Dit was een goed moment om de remtest te doen. En hij is geslaagd. De bandensporen staan nog net niet op het wegdek. De zwarte beer loopt rustig in de berm direct naast de weg te grazen. Ik had hier echt totaal geen beer verwacht en dan loopt hij ook nog eens zo’n 4 meter bij de camper vandaan! Aangezien we hier lekker verantwoord in een bocht staan, rijden we maar gauw verder.

En dán komen op de kruising Tofino-Ucluelet en dat betekent dat we er bijna zijn! We stoppen nog wel even bij het Visitor Centre voor wat info over whale- en bearwatchtours. Ze gaan alleen over 10 minuten sluiten en degene die over de tours gaat is er al niet meer. Ik krijg een stapel folders mee.

Vanaf hier is het nog maar 10 minuutjes rijden naar de camping. Gelukkig!

We staan twee nachten op Green Point Campground. Deze is midden in het bos gelegen aan Long Beach en op zo’n 20 minuten rijden van Tofino. Ik heb deze camping al in januari gereserveerd en toen was hij al bijna vol. We hebben daarom twee verschillende plekken. De ligging van de sites is heel bijzonder. Je hebt het idee dat je midden in een regenwoud staat. Het is daarom ook vrij donker. Het douchegebouw ziet er vrij nieuw en netjes uit. De sites hebben geen hook-ups.

Zodra we gesetteld zijn, lopen we naar het strand. Je schijnt namelijk heel mooi de zonsondergang te kunnen zien. Het is heel bijzonder hoe je vanuit het dichtbegroeide bos ineens op een bijna verlaten strand staat. Ik ken het strand en de zee voornamelijk van plaatsen als Scheveningen, dus dit is echt een verademing. Zo mooi en rustig. Het is zo lekker om dit ook nog mee te pakken tijdens deze reis. We lopen even over het strand, waarna m’n ouders weer terug lopen. Ik blijf nog even om foto’s te maken. Het licht van de ondergaande zon valt hier zo mooi. Ik maak hier, achteraf gezien, een aantal van de mooiste foto’s van de hele reis.

Morgen hebben we een volledige dag aan deze kant van het eiland. Ik ben er alleen nog niet uit of we een walvis- of beertour gaan doen. We zien het wel.