Silverton

Door Marian en Arie - A couple of years ago

22 april

Vanmorgen vroeg, 7 uur ging de wekker. Wij meteen wassen aankleden en vertrek naar de parking voor de hele dag parkeren. Immers, gaan we de treinreis maken waarvoor we al 3 dagen in Durango zijn. We ontbijten bij de parking, ruimen de vaat weg en lopen naar de Mac. Op de parking is geen Wifi dus een goed excuus om koffie te drinken en de mail te bekijken. Yes weer 4 reacties.

Dan naar de trein. Het gaat daar allemaal heel ceremonieel aan toe. We worden naar de goede wagon gewezen, een voor een worden de nummers van de wagons om geroepen en mogen de mensen instappen. Wij waren als 2de aan de beurt. Als iedereen zit, komt een man in uniform ons vertellen hoe laat we precies vertrekken. Als de trein net rijdt komt een andere man vertellen hoe het zit met de retauratie wagon, en een 3de komt de kaartjes knippen. Daar blijft het niet bij, want regelmatig komt een van deze mannen iets toevoegen, de hele reis lang. Kostelijk en vermakelijk. Dan de reis zelf, die gaat maar liefst 6 uur duren, niet omdat het zo ver is maar omdat de trein ongeveer 16 km per uur reed. Als het ergens heel mooi of heel smal was zelfs stapvoets. Alle gelegenheid om foto's en film te maken. Op het eindpunt "de Casade", halverwege Silverton, mocht iedereen 20 min de trein uit om b.v. naar de houten loopbrug te wandelen, over de Animas rivier. Als de trein 4x floot , hadden we 10 minuten om terug te keren en de terugreis voort te zetten. De reis was adembenemend, grootste gedeelte reden we langs die rivier, maar we zaten heel hoog met de trein, dus ook diepe afgronden. Er lag ook nog redelijk veel sneeuw. We reden af en toe zo vlak langs de rotsen, dat ze aangeraakt konden worden. Al bij al een onvergetelijke reis. Om 15.00 uur waren we terug en gingen we met de camper weer op stap naar het zilvermijnstadje Silverton op 2800 m hoogte. We gingen vis de 550 The one million road, vernoemd naar de prijs die de aanleg van de weg kostte. De hoogste col was 3300 m en de weg was prachtig, ook al hou ik niet zo van afgronden, maar je moet er wat voor over hebben.

Silverton is de woonplaats van mensen die wij vorig jaar hebben ontmoet in Bluff. Gedurende het jaar hebben we kontact gehouden en zouden we hen weer in Bluff ontmoeten. Helaas schreven ze ons dat ze niet om deze tijd in Bluff konden zijn, omdat ze andere verplichtingen hadden. Omdat Silverton op onze route ligt vonden wij het leuk om toch even te kijken waar die kennisen woonden en daar op de camping te overnachten. Maar op de camping lag alles nog dik onder de sneeuw. Toen terug naar het centrum en even rond gewandeld. Maar er was niets te beleven want alles was dicht, behalve de Pizzeria, en nauwelijks mensen op straat. Bijna overal hingen bordjes aan de deur "closed for the season" en bij een stond "we are not open, never never never". Nu staan we in de hoofdstraat geparkeerd voor deze nacht. Het is hier zo rustig dat waarschijnlijk niemand erg in ons heeft. We hadden weer zonnig lekker weer tussen de 16 en 18 graden en dan op deze hoogtes.

Morgen naar Black canyon of Gunnison, Groetjes...

Lilian A couple of years ago

Jammer dat die Jensen in bluff er niet waren.
De foto is prachtig.

Digna A couple of years ago

Wat een geweldige reis!!
Om jaloers op te worden. Geniet en we hopen op veel foto's!,

Marianne A couple of years ago

Ja prachtig die treinfoto en de beschrijving van de treinreis. De treinreis was het wachten meer dan waard, gelukkig dat jullie dat hebben gedaan. Grappig dat die mannen steeds van alles kwamen vertellen, zo wordt de reis dubbel leuk. Jammer dat die kennissen niet in Bluff konden komen. Hier was het een prachtig Paasweekend, we zijn in Scheveningen geweest en hebben lekker gefietst. Fijne reis vandaag!

Rianne sterk A couple of years ago

Hou Marian en Ari,
Wat een prachtige reis zijn jullie weer asn get maken en wat leuk dat ik die gewoon kan volgen. Veel plezier 😎

Richard en Wilma A couple of years ago

Wat een prachtige omgeving. Dat met die trein is helemaal prachtig. We wensen jullie een fijne reis vandaag.

Peter en Margo. A couple of years ago

Hoi hoi.
Ik heb een paar dagen vrij en heb dus tijd om de Road Map van Amerika erbij te pakken.
Nu weet ik waar jullie zitten. Zo ver weg en dan via jullie verslag. zo dichtbij.
Leuk om foto's te zien.
Groetjes en een fijne vakantie Loves Margo.

Nel A couple of years ago

Hoi Arie en Marian fijn dat je weer geniet van deze mooie reis en alvast gefeliciteerd met jullie verjaardag morgen Groetjes Sjors en Nel.
Meld je nu gratis aan voor ons webinar over Zuidwest-Amerika.
Klik voor meer info!
Meld je nu gratis aan voor ons webinar over West-Canada.
Kom naar onze infodag op 5 september in Zwolle.