Dag 7 : Durango

Door Bart en Lonneke - 06-06-2019 07:01

Vanochtend zijn we vroeg opgestaan, want we gingen om 8:45u met een oude stoomtrein van Durango naar Silverton. Dit was een schitterende rit door de San Juan Mountains, die deel uitmaken van de Rocky Mountains. Deze treinrails plus trein stamt uit 1881 en is aangelegd ten behoeve van de zilver- en goudmijnen in de San Juan Mountains. Ook de plaatsen Durango en Silverton zijn voor de zilver en goud industrie gesticht. Durango ligt op een hoogte van bijna 2000 meter en Silverton ligt op een hoogte van bijna 3000 meter. Er moest dus een stukje omhoog gereden worden met de trein. Het eerste gedeelte gaat door de bewoonde wereld, langs prachtige huizen en golfbanen. Op een gegeven moment gaat de rit langs plekken die vrijwel alleen met deze trein te bereiken zijn. Het grootse gedeelte langs een wild stromende rivier en langs stijle rosten en vrijwel altijd met schitterend uitzicht. Zelfs Colin kon het waarderen, soms ging ineens z’n vingertje enthousiast naar voren ‘papa kijk! Wow!’ De andere passagiers in de trein waren vrijwel allemaal Amerikanen en zo’n beetje iedereen in onze wagon is wel bij ons langs gekomen om een praatje te maken. Ze vonden het allemaal super leuk dat we met ons gezin hier zijn en ze waren allemaal benieuwd hoe onze reis ging en hoe het in Nederland is. Het laatste stuk voor Silverton lag nog flink wat sneeuw, er was afgelopen winter dan ook ruim 5 meter sneeuw gevallen in Silverton. Silverton is een heel mooi oud dorpje in de typische goudzoekers stijl en de gebouwen zijn nog origineel uit de 19de eeuw en het is waarschijnlijk het best bewaarde goudzoekers dorp van Amerika. Ook in Silverton hadden we weer veel aanspraak. We hebben in Silverton even geluncht en rond gekeken  en daarna zijn we met een bus weer naar Durango gegaan. Dat was ook weer een prachtige rit over 2 bergpassen, die allebei hoger waren dan 3000 meter. Naast de parkeerplaats van het station hebben we bij de Mc Donalds nog even koffie gedronken en de kinderen een ijsje gegeten en in de speeltuin gespeeld en ook daar heb ik nog een half uur met een inwoner van Durango geouwehoerd. De Amerikanen zijn echt ontzettend sociaal en geïnteresseerd. Op de camping hebben de kinderen worteltjes en tosti’s gegeten en wij hebben steaks en asperges met serranoham van de barbecue gegeten. Morgen gaan we naar Arches National Park in Utah.