Santa Fe en Kasha Katuwe tent rock

Door Jolande en Bobby - 13-06-2019 18:26

Ook al zijn we echte natuurliefhebbers, deze reis hebben we ook besloten cultuur te snuiven en wel in Santa Fe, de hoofdstad van New Mexico. Vanaf de Valley of Fire rijden we via een prachtige route, genaamd de Turquoise Trail naar het plaatsje Madrid. Dit was ooit een kolenmijn stadje en de straten zijn bezaaid met huisjes van mijnwerkers, die zijn omgebouwd tot winkeltjes en galerijen. Het is een kunstbestemming en als we Madrid binnen rijden zien we aan de doorgaande smalle weg aan beide kanten kleine gekleurde huisjes waarvan de tuinen en de gevels kunst uitstralen. Dit is volgens ons waarin New Mexico zich van de rest van Amerika afscheidt. Gezelligheid van mensen die door de straten wandelen, terrasjes met life muziek en heerlijk vers bereid eten , dus geen fast food van de Mac of Taco Macho. We genieten een aantal uurtjes van de gezellige sfeer en vervolgen onze weg naar Santa Fe waar we aan het eind van de middag aan komen.
Helaas is ook onze vakantie niet elke dag dolle pret, want de volgende ochtend besteden we aan boodschappen halen, campertje een keer opruimen en wasjes, want we zijn door onze schone kleren heen. Als deze klussen zijn geklaard gaan we de stad in. Santa Fe voldoet aan de verwachtingen. Een gezellige Plaza waar een violist zijn kunsten laat horen, musea waarvan de gebouwen alleen al een bezoekje waard zijn, natives die hun zelfgemaakte sieraden bij het Palace of the Governer verkopen en kerken en basilieken, alles in de traditionele Adobe bouwstijl.  En dan is er nog de Canyon Road, het artistieke hart van de stad. Deze weg is een aantal kilometers lang en bestaat zo ongeveer alleen uit kunstgalerijen, ontwerpstudio’s, kunstwinkels en restaurantjes. Overal waar je kijkt zie je kunst, kunst en nog eens kunst. Van kleine beeldjes tot levensgrote beelden in tuinen en galerijen vol met schilderijen, beelden en alles wat met kunst te maken heeft. Na een paar uur slenteren door de stad sluiten we de avond af met een heerlijk diner.
De volgende ochtend staat het Kasha Katuwe Tent Rock NM op het programma. Het ligt 35 mijl van Santa Fe en bestaat uit unieke kegelvormige rots formaties, de tent rocks. De rotsen zijn miljoenen jaren geleden ontstaan als gevolg van een aantal vulkanische erupties. Ze zijn tussen de paar meter en 30 meter hoog en er is een wandelroute die door een slotcanyon en de Tent Rocks loopt. Als we bij het begin van de Canyon trail aankomen, zien we twee stoere rangers een ratelslang onder controle houden. Wow die hadden we nog niet gezien en gehoord. De wandelroute is prachtig en de tent rocks zijn adembenemend mooi.

De trail loopt voor een gedeelte door een slotcanyon, zo smal dat we onze voeten niet naast elkaar kunnen zetten. Overal om ons heen zien we de tent rocks. Het weer is goed, zon en niet al te heet, zeker niet in de schaduw van de canyon. Als we de canyon uit komen begint de klim naar boven. We zitten op 2000 meter en doen het rustig aan. Veel water drinken en op tijd op adem komen. Dat laatste gebeurt vanzelf omdat we steeds stil staan om de prachtige omgeving te bewonderen. Wat een geweldig park is dit. Eenmaal boven hebben we een schitterend uitzicht over het gehele gebied. De weg terug is net zo mooi als de weg heen en na 2,5 uur zijn we terug bij de camper. En dan is het ideaal dat we een camper bij ons hebben. Op de parkeerplaats gaan we eerst lekker fris douchen, voordat we verder op weg gaan. Toch een verademing om na een dagje stad weer in de natuur te zijn. ‘s Middags rijden we wederom via een scenic route naar Valles Caldera en staan we tussen de dennenbomen op een giga grote campsite wederom te genieten van de mooie natuur. Volgende keer meer over Valles Caldera en de rest van onze reis.