Dag 10 Van Jasper naar Lake Maligne en terug.

Door Fritzel - 16-06-2019 06:12

Het wordt bijna een ééntonig verhaal, het wordt iedere dag mooier en indrukwekkender en zelfs als ik maar een beetje overdrijf is het echt zo.

Vanmorgen op tijd op want we moeten een rondvaart maken vanmiddag. Eerst ontbeten, camper veilig geparkeerd en daarna naar Tim Hortons. Even een cappuccino met internet. Whatsapp bekijken, nieuws bekijken en de voetbaldames zijn door na twee wedstrijden. Nog wat foto’s van een heuse Grizzly beer rondsturen en even overleggen wat we allemaal gingen doen. Het wordt de laatste dag in Jasper dus nog even langs de winkeltjes en kijken naar allemaal mooie dingen die we vooral NIET gingen kopen en toen op pad.

Eerst de Maligne Canyon op 10 km, dat was amazing en fantastisch, een 40 tot 50 meter diepe kloof waar het water met veel geweld doorheen stroomt of eigenlijk spuit, niet normaal maar wel weer prachtig. Het pad met hekjes bij de viewpoints ging behoorlijk omlaag dus na 4 bruggen over de kloof maar eens terug lopen bergop. En toch zie je alles dan net iets anders en hup weer 63 foto’s omdat het zo mooi is en anders is de dia-avond zo snel voorbij …….

De camper gestart en nog 50 km rijden naar het Maligne Lake. Onderweg zagen we wederom auto’s op de vluchtstrook met alarmlichten aan en dan weet je het al, wildlife maar nog niet wat, een squirrel of zo ….. Maar nee, het was alweer een zwarte beer die aan het scharrelelen was en vrolijk rondliep en overstak en even later liep er ook nog een bruine versie langs en dat was Grizzly nummero due!!! Geweldig en samen gingen de beren (een broodje enzo) het bos i. Ik wist niet dat bruine en zwarte beren samen besjes zochten…..

En weer door naar de rondvaartboot, en 10 km verderop het Medicine Lake, een prachtig meer blauw en bergen eromheen, en wij stoppen en iedereen stond er met telelenzen klaar maar wij wisten niet waarom. Later hoorden wij dat er een Bald Eagle zou broeden maar ik denk dat ze op vakantie waren want wij zagen niets en weer door! Komen we langs het meer en aan het einde een opstopping van knipperlichten en ja hoor, alweer een zwarte beer die zich koe waande want hij zat lekker in het gras beneden te rommelen. Hij miste de witte vlekken voor een echte koe dus zwarte beer nummer 4 gespot. En de mensen zeiden al dat er veeeeeeel beren waren dit jaar en ze wisten niet waarom, nou ik wel, omdat wij langskwamen natuurlijk!!

Konden we eindelijk doorrijden en alle parkeerplaatsen vol dus achteraf staan en daar een broodje eten voor we de boot opstappen. Keurig op tijd zoals altijd en een heleboel anderen helaas niet maar wij konden vrij snel aan boord. Een nieuwe jonge en vrouwelijke kapitein en een jongeman die alles vertelde wat je wilde weten en ook wat niet. Maar hij vertelde best leuke dingen maar het mooiste was het …….uitzicht. Wat is dat indrukwekkend, prachtig en mooi en woorden kom je tekort en de superlatieven helpen ook niet meer. Te mooi om waar te zijn en je moet het echt gezien hebben om te begrijpen waarom ik zooooo overdrijf J De kapitein gaf vol gas maar als er ergens een kano of roeiboot aan het varen was moest ze gas terug nemen anders hadden die mensen last van de hekgolven (ik zou zeggen hek dicht en klaar!) en je moest niet in het koude water vallen dus ik dacht het zal wel 1C zijn maar nee, het was 10 graden Celcius. Toen grote Frits nog geen Fritzel was maar Fritsje moest ik om 7 uur in een openluchtzwembad en onverwarmd natuurlijk (1965) in 10 of 11 graden en dat was niet zielig of zo, dus wat een komedie van die kapitein, hup vol gas met die rondvaartboot!!! De bootreis was prachtig en na een  half uur komen we aan bij Spirit Island.. Dat is een wereldberoemd eiland en als je iets over Canada ziet zie je ook een plaatje of foto van Spirit Island. Het is een prachtig eilandje van 5 bij 5 en de Aboriginals (jaja zo noemen ze de Indianen in Canada) komen er regelmatig spirituele zaken op of uitvoeren, roken een vredespijp en een joint en alles komt dan weer bijna goed. Dus je mag er NIET op maar wel van dichtbij 500 foto’s van maken en dat heb ik ook gedaan J Het was prachtig en de omgeving nog mooier en tijdens de boottocht terug stond iedereen op het achterdek tot het begon te regenen, maar het bleef mooi. Weer terug op de kant de camper weer in want het was al 5 uur en we moesten nog een stukje rijden. Dat rijden ging best soepel, ik gooide mijn SRV wagen voor een Golf en die man werd gek haha maar ik ga gas met mijn V8 en zag alleen maar achterlichten. Lekkûh pûh!!! Na een half uur alweer de alarmlichten op de vluchtstrook en wie schertst onze verbazing, een heuse Grizzly op de weg, 86 foto’s verder liep de Grizzly langs mijn camper en als ik de deur had opengedaan was hij meegereden naar huis denk ik. Maar het was geweldig en Wildlife stand is inmiddels 4 zwarte beren, 3 Grizzly beren, een Coyote vele Elks en nog meer squirrels en groundhogs en marmotten. Het lijkt hier Artis wel!!!  In het dorp aangekomen zonder verdere bijzonderheden en wederom een camperplaats uitgezocht en toen naar de buurtsuper voor boter, kaas en brood (wat klopt hier niet?) en dat lukte ook allemaal en ook nog chips en koek. Toen dacht ik dat ik eergisteren was opgelicht, 2 pakken Raisen Bran in de aanbieding voor 8 dollar, niet duur maar op het bonnetje stond 12 dollar, de oplichters. Ik een winkelbediende erbij gehaald en het kaartje stond er wel maar de kleine lettertjes vertelden dat het alle soorten cornflakes waren behalve die ik uitgezocht had. Nepwinkel, ik kom er NOOIT meer!!!

Toen maar uit eten bij Smitty’s en dat was heerlijk, een New York steak (logisch in Canada) en Yvon Fish and Chips, ook een typisch Canadees gerecht en een te lekker toetje van Chocoladecake met caramel en ijs en zo (ik lijk Heel Holland bakt wel) maar het was erg lekker en iets te veel.

Morgen 350 km voor de boeg richting Clearwater en daar is het weer een uurtje vroeger :-)