Dag 30 Vancouver (Burnaby) – Vancouver (The English Bay)

Door Fritzel - 07-07-2019 17:27

Gistermorgen vroeg op gestaan op de zaterdag. Gisteravond de tassen al ingepakt en toch net iets te weinig ruimte, jaja dan moet je maar niet zoveel kopen onderweg :-) Dus vanmorgen ontbijten met alle restanten, best zielig hoor, bakje yoghurt en een banaan en een energie reep haha. Toen de SRV wagen opruimen en dat deden we met handdoeken en theedoeken die de rest van hun mooie leven in Canada door gaan brengen. Ze liggen in de vuilnisbak haha. De buitenkant hoefde gelukkig niet. Wel gingen we zeggen dat en een schaaltje kapot was gegaan (die kwam na een hobbelrit uit de koelkast gevlogen maar kon niet zo goed landen, de aardbeien waren daar beter in!) en er ontbrak een kopje en een kraantje was stuk. En van de sportuitlaat verklappen wij maar niet hadden we bedacht. Toen nog even tanken omdat we de SRV wagen met een halve volle tank moesten inleveren. Daar begon onze laatste camperrit dit jaar, toch een beetje weemoedig maar zo gaat het altijd aan alle vakanties komt een eind, anders was het geen vakantie natuurlijk!

Het was maar 22 km dus nog even scheuren met de 3,5 liter tien cilinder Ford (SRV) camper haha vrachtwagens ingehaald en die rijden hier harder dan bij ons thuis!! Daar aangekomen kom je in een soort goed geregelde inlever-molen terecht. Ik zette de camper op een mega parkeerplaats een beetje ruim een meter of twee erachter. Komt er een Chinees uitziende mevrouw (oké Aziatisch) zeggen dat ik moet aansluiten want er komen veel meel calavans telug! Oké, dan zit ik de SRV wagen op 10 cm van de andere wagen. Ze loopt toen even om de wagen heen, ik zeg nog eerlijk van het schaaltje, het kopje en de klaan. Géén gehool!!! Hebben we daarvoor alles gepoetst, nou ja dan heeft de volgende SRV-man een schone wagen. Ik had het Propaan-gas niet bijgevuld en dat kost mij 17 dollar, prima J Dat Propaan tanken is best lastig haha. En toen zei ik tegen die mevlouw, kan ik een taxi bellen, toen deed ze dat ongevraagd en regelde het meteen voor mij, was ze tock vliendelijk??

De taxi in en dat was een gifgroene yellow cab, zo raar!! Maar de rit was best leuk door allerlei buitenwijken van Vancouver en ineens is het weer druk op de weg haha na weken niemand op de weg gezien leek het nu wel de A4, maar het ging soepel, de taxichauffeur vertelde nog dat hij vorige week ook Nederlander in zijn taxi had, een man, vrouw en twee kinderen en hij dacht dat wij ze wel zouden kennen, het is tenslotte een klein landje ……

Wij kwamen aan op the Denmanstreet bij het English Bay hotel, zo heet deze wijk en zat er een vriendelijke Chinese o nee Aziatische meneel, we mochten de tassen neerzetten en hij lette erop (laptop met tablet, macBook en o jaa ook de paspoorten oeps) maar dat ging helemaal goed. Even inchecken en hij zei een fijne wandeling. Toen wij hier drie jaar geleden onze reis starten wisten wij een goede ontbijtzaak dus even zoeken en daar was die al, Joe’s en toen ons armzalige ontbijt maar ingehaald, het was copieus gewoon haha HEERLIJK!!

En na een uurtje de paden op, de lanen in en maar eens kijken waar we heen liepen en om 3 uur mogen we de kamer in. We zagen op Robsonstreet een grote reistas en niet duur dus die onthielden we voor als we terug gingen lopen. En toen zagen we de haven dus dat was leuk. Het begon te miezeren en gelukkig zaten onze jassen in de tassen in het hotel, maar onder de bomen ging het best goed J En daar zagen we opeens weer het cruiseschip de Nieuw Amsterdam uit …… Rotterdam, logisch wel!! En datzelfde schip lag er drie jaar geleden ook, toevallig en best een mooi schip en om de hoek lag een nog veel groter cruiseschip, een varend flatgebouw, aangenomen dat die kan varen maar drijven gingen al goed en dat was de The Royal Princess. Best leuk om te zien hoe die schepen bevoorraad worden, met grote hijskraans en heftrucks. Toen zagen we de Vancouver Lookout, inderdaad daar kon je vanaf een hoog gebouw Vancouver bekijken, het was bijna droog, niet al te mistig dus omhoog. Helaas geen glazen vloeren hier maar wel een heel leuk uitzicht en we mogen zo vaak naar boven als we willen tot 22:30 uur. O ja leuk allemaal lichtijes!! Daarna liepen we naar Gastown, het oudste gedeelte van Vancouver en daar leek het de Kalverstraat wel, veel soevenirs winkels en andere leuke zaken. Een paar winkel binnengelopen en ze verkopen overal hele verschillende dingen NOT !!! Gastown is ook beroemd om zijn beroemde stoomklok en dat kon je zien omdat er een massa mensen omheen stonden en ieder kwarties geeft die klok geluid. Nou dat was over drie minuten maar Yvon vond het gek dus liepen we door. Na twee minuten hoorden we drie keer een armzalig stoomgefluit (net als van een stoomtrein maar zacht) en dat was het terwijl ik een heel liedje verwachtte. Goed dat we doorgelopen waren haha. We kwamen ook bij een winkel vol mooie cowboylaarzen en dan lopen we even naar binnen vol nostalgische gevoelens omdat ook ik in de vorige eeuw die laarzen aanhad met schuine hakken en punten haha. Daar stond een soort Dolly Parton maar haar rondingen waren vooral één ronding en dat was een grote buik haha, en zij kon zingen, zei ze. Maar meteen you’re from Holland? Ze herkende het want haar man was een Duitser uit Bochum (logisch) en ze was in Leiden geweest en het was beautiful :-) Zo ontmoet je nog eens iemand. Toen even verder gelopen langs trendy zaken en ineens kwamen we op een plein vol zwervers, en het waren er echt heeeeel veel!! Dus maar een beetje doorlopen en toen nog een halve straat vol van die daklozen en toen waren we weer bij de trendy winkeltjes, het blijft toch een treurig gezicht al die ellende en zet je weer even met je voeten op de grond. Dan zijn wij maar geluksvogels op vakantie en boffen wij maar!!! Tot zover deze uitzending van Socutera.

Toen was het inmiddels al 4 uur dus maar terug lopen richting hotel. En je loopt een beetje linksom en weer rechtsom want het zijn allemaal blokken hier er nergens een slingerende straat. En wij komen aan bij de UBC (University of British Columbia, zo heet deze provincie) en horen we er harde muziek maar oude muziek en zagen watervallen dus hoppa linksaf en daar zien wij een skate rink, echt voor rolschaatsen zoals ik die heel vroeger had met vier wieltjes, deze mensen droegen die mooie met vaste schoenen en konden ook sturen. En de muziek was uit de Seventies en de meeste mensen (oud én jong) waren gekleed in hele old fashioned kleding, fluoriserende kleren, leggingen, vele kleuren make-up en wilde oorbellen en herkenbare muziek. Zo leuk, jammer dat ik mijn klapschaaten niet bij mij had en ze gingen ook tegen de keer in trouwens, dus alles rechtsom maar het was onwijs leuk om te zien!! Toen maar weer verder wandelen en de tas aangeschaft voor alle extraaaaaa bagage. In het hotel konden we de kamer in en wat een rotzooi sleept een mens toch mee, in de SRV wagen viel het niet op maar in zo een hotel kamer (met keukentje trouwens) wel. De extra tas komt goed van pas!!

Na wat hangen en Amerikaanse tv kijken kregen we weer honger en op jacht naar eten. Ik had een Deny’s gevonden op een kwartier lopen. We hadden wel versleten voeten maar dat moest lukken.  En wat daar gebeurde en daarna schrijf ik later wel, nu moet Nederland tegen Amerika, wij moeten ontbijten en de dag begint, tot later.........