Zondag 7 Juli: een volle dag in New York

Door Dave, Jolanda & Lysanne Schuijl - 08-07-2019 13:22

Gisteravond lagen we redelijk vroeg in bed en zijn ook allemaal snel in slaap gevallen. Lang leve de jetlag want vandaag zijn we om vier uur 's morgens allemaal wakker ! We hadden gisteren nog wat eten geshopt bij de 7 Eleven en dat is wel fijn want we hebben allemaal honger en hoeven nu dus niet te gaan zoeken naar een winkel die op dit gekke tijdstip open is. Alhoewel New York is inderdaad "the City thant never sleeps" want we zijn echt niet de enige die wakker zijn.

We besluiten om vandaag naar het 9/11 museum te gaan en het nieuwe World Trade Center.Aangezien het na het eten en aankleden nog steeds vroeg is gaan we lopend naar de locatie. Het is immers maar 5 kilometer hier vandaan en kunnen via de High Line lopen. De High Line is een nieuw aangelegd park op een oude spoorlijn die boven de straten gebouwd is. We starten redelijk dicht bij het hotel in de nieuwe wijk Hudson Yards waar ook het gekke momument The Vessel staat. Helaas is íe nog gesloten dus we mogen niet naar binnen. De High Lines is een prachtige wandeling en tijdens het lopen trekt de bewolking een beetje weg en gaat langzaam de zon schijnen.

Het is natuurlijk een wandeling van ongeveer vijf kilometer maar met alle stops en oooh's en aaah's die we onderweg tegenkomen doen we er toch bijna twee uur over. Dus eerst maar even ergens een plekje opzoeken waar we iets kunnen eten want van zo'n heerlijke wandeling krijg je toch echt honger. Gelukkig ligt hier op bijna iedere hoek van de straat een Starbucks. We kunnen dus al snel even uitrusten en lekker bijtanken. Kirsten en Lysanne bestellen ondanks het iniddels alweer warme weer een warme chocomel, die is goddelijk volgens hen :)

We lopen snel verder en komen erachter dat we echt vlak bij het Friends appartement zijn, dat betekend dat we ook in de buurt van de Ghostbusters brandweer kazerne zijn. Daar lopen we ook gelijk langs, leuk om te zien maar het stelt verder weinig voor.We gaan snel verder, inmiddels schijnt de zon volop, het wordt weer een warme dag. Vlak voor 11 uur komen we aan bij het 9/11 gebied. Naast 2 WTC en het nieuwe winkelcentrum Oculus staat een tv scherm waar de Nederlandse dames net beginnen aan hun finale tegen de USA. We besluiten om toch niet te gaan kijken en proberen de wedstrijd via internet een beetje te volgen.

We gaan even afkoelen in het winkelcentrum, wat een prachtig gebouw is dat en het is ook ontettend groot, helemaal ondergronds gebouwd met aan alle kanten stations van de metro. Terug boven gekomen zien we een van de twee 9/11 memorial bassins. Deze is veel groter dan we verwacht hadden en op dat moment begint het besef wat voor vreselijke gebeurtenissen zich hier afgespeeld hebben. We zoeken verder naar het twee bassin die wat verder op ligt. Wat is dit gebied groot !

We sluiten aan in de rij voor het museum en mogen na een kleine 20 minuten gelijk naar binnen. Natuurlijk eerst door de tassencontole wat overigens terecht is op een locatie zoals deze ! De sfeer veranderd snel en het wordt heel stil. Veel mensen lopen met hun hand voor hun mond en hebben een verdrietige uitdrukking. Ja dat overkomt ons ook, wat een ellende heeft hier toch afgespeeld. Kirsten en Lysanne hebben het natuurlijk niet meegemaakt maar hebben op school hier wel over gehoord natuurlijk, de beelden en vooral de voorwerpen die aanwezig zijn  laten zichtbaar een diepe indruk achter. Het wordt pas echt stil als we een ruimte inlopen waar de foto's hangen van iedereen die bij de aanslagen om het leven zijn gekomen. Niet veel later gaan we de expositie binnnen die de tijdlijn voorstelt van deze gebeurtenissen. Ik moet eerlijk zeggen dat het gevoel wat is destijds had gewoon weer terug komt, wat een ellende heeft hier toch plaatsgevonden. Zeer diep onder de indruk verlaten we ruim 2 uur na aankomst het museum weer.

Het wordt tijd om weer wat te gaan eten dus op zoek naar een Subway, die we geljik vinden. We komen weer even bij en rusten lekker uit terwijl we van een heerlijk stokbroodje genieten, Dan snel weer terug naar One World Trade Center waar we het obsevatory gaan bezoeken, Voor de ingang aangekomen beseffen we pas hoe hoog het gebouw echt is ! Dat zoiets überhaupt gebouwd kan worden.

Om op de 102e verdieping van het uitzicht te kunnen genieten moeten we uiteraard eerst weer door de tassencontrole, Niet veel later staan we in die lift die ons in no-time naar boven brengt. We lopen met klapperende oren de lift uit en worden tegengehouden omdat we eerst een soort show moeten bekijken. De show wordt afgespeeld op panelen en is prachtig, aan het einde gaan de panelenm langzaam omhoog en krijgen we een sneak peak van het uitzicht. We moeten snel verder en krijgen dan nog steeds geen uitzicht te zien maar wanneer we een verdieping lager gaan hebben we eindelijk het 360 graden zicht wat er belooft was. Tja veel woorden zijn er niet ..... praachtig !

We komen moe maar voldaan weer beneden en besluiten met de hop on hop off bus terug te gaan richting het hotel. Helaas wordt iedereen aan het einde van de rondrit uit de bus gezet en moeten we nog 10 blocks naar het zuiden lopen. Jammer want de busrit komt ook bij ons hotel langs en we hadden gehoopt dat we mochten blijven zitten. Volgende keer misschien beter !

We zijn van plan om vanavond nog de Night Tour van de hop on hop off bus te doen maar nu we terug moeten lopen naar het hotel lijken we dat niet te gaan halen. We komen net iets over 18 uur aan bij het hotel en moeten nog wat te eten gaan scoren. Vlakbij zit een Panda Express waar we naar toe gaan. We eten een heerlijke portie Chinees (eindelijk geen friet !) en wandelen dan weer terug naar het hotel. We komen langs de Empire State Building waar de ondergaande zon tegenaan schijnt. Nu kunnen we ook een mooie foto van het hotel maken.

Rond half negen is het helemaal donker en gaan we nog een rondje lopen richting de Empire State Building, die moeten we toch nog even zien in het donker. We gaan nog even naar binnen maar gaan niet meer naar boven, we mogen dit niet met onze Sightseeeing pass en zijn eigenlijk ook veel te moe ! We gaan snel terug naar het hotel waar we niet veel later allemaal als een blok in slaap vallen ! Het was een heerlijke dag, die verschillende indrukken achtergelaten heeft !