Maandag 8 Juli: nog een volle dag in New York

Door Dave, Jolanda & Lysanne Schuijl - 10-07-2019 14:25

Vandaag hebben we nog een volle dag in New York en die willen we nuttig gaan besteden, we willen zo veel mogelijk zien maar ook niet zoveel lopen zoals gisteren dus besluiten we om zoveel mogelijk gebruik te maken van de hop on hop off bus. Het weer is wat minder vandaag het zou de hele ochtend gaan regenen. Dat is jammer maar dan gaan we toch iets binnen op zoeken..Vanaf dat het bekend is dat we naar New York gaan staat het American Museum of Natural History al op de planning. Dit is het museum waar de film Night at the Museum is opgenomen. Er staat o.a. een T--rex skelet een dat willen we heel graag zien en aangezien het regent ....

We beginnen de dag eerst even met een stevig McDonalds ontbijt en eigenlijk was dat best wel lekker, dat gaan we toch vaker doen ! Genoeg energie dus om er een lange dag van te gaan maken. We lopen weer naar Times Square (zo'n 6 straten/blocks) verder op en stappen daar bij de eerste halte van de Uptown tour in. Het regent nog steeds een beetje en we krijgen allemaal een regencape van de chauffeur. Na eem klein kwartier rijden komen we aan bij het begin van Central Park. We rijden er links langs af en dan zie je al snel dat het park inderdaad enorm groot is. Halverwege het park staat het American Museum of Natural History, we gaan snel naar binnen, er staat bijna geen rij.

Het museum is ook enorm groot, het bestaat uit 5 verdiepingen en is in gebieden ingedeeld. We beginnen bovenaan en gaan zo langzaam de verdiepingen af. Op de bovenste verdieping zijn alleen maar dino's te vinden, niet alleen de T-rex maar ook vele andere. Opvallend is dat veel van de dino's behoorlijk compleet zijn. Het is prachtig om te zien maar het is zoveel ! We gaan snel door naar een verdieping lager waar nog meer skeletten van allerlei uitgestorven dieren te zien zijn. Je mag het bijna niet zeggen maar het begint bijna te vervelen dus snel door naar de volgende verdieping. Hier zijn de "kamers" te vinden met o.a. opgezette dieren zoals je die in de film kunt zien, Na een uur of drie hebben we het echt wel gehad en verlaten we het museum weer. Het is tijd om naar Central Park te gaan en het is gestopt met regenen, de zon begint alweer te schijnen.

We willen naar de overkant van het park lopen zodat we daar de Uptown bustour weer verder af te kunnen rijden want we willen nog heel graag naar de Broolyn Bridge. Die ligt helemaal in het zuiden en daarvoor zullen we van de Downtown bustour gebruik moeten maken. We beginnen vol goede moed aan het vinden van de juiste weg, dat zal toch niet zo moeilijk zijn, we moeten naar de overkant van het park, maar aangezien het park zo groot is valt dat best tegen. We lopen al snel tegen een vijver aan die best wel een aardig formaat heeft, gelukkig zien we snel een brug maar wanneer we daar aankomen blijkt deze afgesloten te zijn vanwege onderhoud. Er zit niets anders op dan om de vijver heen te lopen.

Aangezien het alweer middag is en we, ondanks het stevige ontbijt, weer flink honger gekregen hebben eten we eerst een hotdog die bij een kraampje verkocht wordt. Op iedere hoek van de straat, door heel New York, staan die kraampjes dus dan moeten we daar ook een keer iets van eten. Het is heerlijk en voor New Yorkse begrippen niet eens zo duur, dat mag ook wel eens, we blijven toch zuinige Nederlanders.

Niet veel verder staat een kleine kiosk waar en kaarten van het park weggegeven worden, dat is misschien wel handig voor ons aangezien het toch echt lastiger is dan gedacht om even naar de overkant te lopen. We blijken vlakbij Bethesda Fontain te zijn en gaan daar natuurlijk snel even kijken. Hier hangt een heerlijke relaxte sfeer, trouwens in heel het park. Er zijn ontzettend veel fietsers en hardlopers en iedereen heeft het naar zijn zin. De mensen kijken niet chaggereinig en je hoort geen getoeter, heerlijk, je bent hier echt in een andere wereld..Over een andere wereld gesproken, we zien op de kaart dat het beeld van Alice in Wonderland niet ver weg is.  Nu we een kaart hebben kunnen we snel het juiste pad kiezen en binnen no-time vinden we het beeld. Het is een flink beeld, erg mooi gemaakt, en het is een super foto locatie. We wachten even op de andere mensen die in de wachtrij staan en daarna gaan de dames helemaal los zoals in een foto shoot.

Als we het park uit zijn, vinden we snel de volgende opstaphalte van de bustour. We laten ons terug rijden naar Times Square en daar nemen we de bus richting Downtown, We hebben geluk, er is vooraan nog plaats in de bus en kunnen vanuit een van de beste plekken alles zien wat er voorbij komt. Het duurt een tijdje maar bij bushalte 10 kunenn we uitstappen om naar de Brooklyn Bridge. Op de kaart lijkt het alsof we nog een flink stuk moeten lopen maar om op de brug te komen moet je via City Hall park lopen en dat ligt maar twee blocken hier vandaan. Als snel zien we aan de overkant van het park het wandelpad naar de brug. Het was eigenlijk helemaal niet ver van de bushalte en binnen een minuut of tien staan we midden op de brug tussen de twee pilaren in. Net als alle andere toeristen maken we veel foto's,

We hebben weer honger gekregen en besluiten om deze te stillen bij de McDonalds op Broadway. We zijn er vanmorgen ook al mee begonnen maar een "echte" hamburger hebben we nog niet op. Zoals het bij een McDonalds hoor te gaan duurt het niet lang en hebben we onze bestelling compleet. Na het eten gaan we weer terug naar de bushalte waar al snel een bus aan komt. Maar deze zit zo vol dat we besluiten om naar de volgende bushalte bij het Battery Park even verderop te lopen. We komen door Wall street en zien de Charging Bull staan, snel even een foto maken en ook hier is het minder druk dan de vorige keer toen we hierlangs reden. We lopen snel door naar het park en hebben geluk, er staat al een bus te wachten op ons, hier is voldoende plaats. We laten ons weer helemaal terug rijden naar Times Square en hebben zo een goede indruk van de hele stad gekregen.

Omdat dit onze laatste avond in New York is wllen we ook nog heel graag de Nught Tour van de busmaatschappij doen. Hiervoor moeten we voor 20.00 uur zorgen dat we bij de opstaphalte iets voorbij Times Square staan. Wanneer we daar aankomen blijkt dat we niet de enige zijn met dit idee, er staat een enorme rij en we mogen instappen in de vijfde bus ! We dachten dat de tour maximaal 90 minuten zou duren maar dat was niet helemaal waar, we hebben er ruim 2 uur over gedaan maar hebben nu hele andere dingen gezien dan wanneer je met de normale bustour rijdt. We zijn zelf nog een stukje in Brooklyn geweest en hebben de skyline van New York kunnen zien, geweldig, zeker in donker ! Want de bustour van 20.00 uur is bijna alleen maar in het donker, de zon gaat hier vroeg onder !

Wanneer we weer terug zijn bij Times Square lopen we nog even terug naar het Rockefeller Center want we hebben nog tickets voor Top of the Rock. Het derde hoge uitkijkpunt van de stad ! One World Trade Center hebben we gisteren al gezien maar dat is een dichte uitkijklocatie. The Empire State Building en Top of the Rock zijn buitenlocaties. We mogen snel naar binnen, ook hier geen wachtrijen en binnen 40 seconden staan we op de 68e verdieping en kunnen we genieten van het prachtige uitzicht. Dit gaan we nooit meer vergeten !

Aangezien het al best laat is en we er morgen vroeg uit bed moeten besluiten we om hier niet zo lang te blijven, we moeten immers nog een klein half uur terug lopen naar het hotel. We lopen nog een keer over Times Square en nemen afscheid van the city that never sleeps !  Vlug naar bed en slapen want om 6 uur in de ochtend staat de Shuttle naar het vliegveld al op de stoep !