Vrijdag: 12 Juli: van Grand Canyon naar Monument Valley

Door Dave, Jolanda & Lysanne Schuijl - 13-07-2019 16:09

Vannacht ging het slapen iets minder goed, zal wel iets met alle indrukken en nog een beetje het tijdverschil te maken hebben. Het is vooral vroeg opstaan steeds want na 4 uur doe ik in ieder geval geen oog meer dicht. Het was flink afgekoeld vannacht maar toch was het heerlijk om buiten te zijn. We hebben eerst rustig ontbeten (Kirsten heeft zelfs pannenkoeken gemaakt !) en hebben daarna onze camper weer ingepakt en verder gereden naar een van de grote parkeerplaatsen bij het Visitor Center.

Van hieruit hebben we de oranje bus genomen richting South Kaibab Trail. We wilden graag nog een stukje de canyon in wandelen en hadden ons oog laten vallen op deze trail. Je moet uiteraard rekening houden met de temperatuur en vooral de tijd, tussen 10.00 en 16.00 uur is het afgeraden om deze trail te doen vanwege de hitte en omdat er weinig tot geen schaduw is op deze trail. We kwamen iets voor 10 uur aan maar het was nog aardig bewolkt en daarom durfden we het toch wel aan.

Je moet rekening houden dat de tijd die je naar benenden loopt, zeker dubbel zo lang nodig hebt om terug naar boven te gaan. Het pad was behoorlijk stijl en daar moet je onderweg dus echt rekening mee houden. Na een half uur naar beneden lopen besloten we om terug naar boven te gaan, het werd al warmer en de zon kwam steeds vaker door en we moeten nog een kleine 300 kilometer rijden om naar Monument Valley te gaan. Ook ligt Monument Valley in een indianenreservaat waar het een uur later is dan in de Grand Canyon. Het teruglopen viel niet tegen en ook hier hebben we maar een half uurtje over gedaan. Terug boven hebben we nog wat mooie foto's gemaakt en toen was het echt tijd om de Grand Canyon te gaan verlaten.

We wilden nog een stop maken bij Desert View (uit uiterst rechtse gedeelte van de canyon) maar uiteindelijk hebben we die niet meer gedaan. De stop die ervoor lag Navajo Point zag er vanuit de weg al geweldig uit maar toen we eenmaal bij de rand aankwamen bleek het uitzicht nog mooier te zijn dan verwacht. De Colorado rivier cirkelde hier prachtig door het landschap heen en als kers op de taart kwam er ook nog een Condor laag overvliegen. Nou beter kun je het afscheid van de Grand Canyon niet wensen dus reden we hierna verder het park uit.

Onderweg hebben we ook hele mooie locaties gezien. Na de tankstop (nu zit de tank trouwens wel vol) hebben we een stukje door de Painted Desert gereden en het is ook wel duidelijk waarom dit zo heet. De bergen/rotsen hebben hier allerlei kleuren: geel, groen, oranje, rood maar ook grijs en wit. Hoe is het toch mogelijk dat zoiets kan ontstaan ! De weg wordt hierna een beetje saai maar als we dichter bij Monument Valley komen veranderd het landschap in een keer en is het echt niet saai meer !

We komen rond half vijf aan bij de camping, tenminste dat dachten we maar er is hier echt een uur tijdverschil dus was het al half zes. O jee wacht om 18.25 uur hebben we een reservering staan voor de sunset tour door Monument Valley. We hebben gelijk nagevraagd waar we moesten zijn voor het ophalen en toen bleek dat de tour al om 18.15 uur zou zijn. We moesten vijf minuten van te voren klaar staan dus snel de camper op zijn plaats, wat overigens een prachtige plek is, en koken en eten maar....

We eten snel alles op en staan dan zoals afgesproken om 18.10 uur klaar bij de opstapplaats. Een vriendelijke man spreekt ons aan en vraagt of we op de tourbus wachten, we zeggen uiteraard ja en dan verteld hij dat de bus al weg is gegaan omdat wij er niet waren !  Beetje boos loop ik de winkel/receptie in en daar wordt netjes gebeld naar de tourbus, gelukkig we worden nog opgehaald. Er komt een kleine tourbus aanrijden waarmee we naar een indianenenhuis gebracht worden. Hier was onze tour als bezig met de rondleiding, we sluiten snel aan en rijden daarna richting het park.

Of de tourguide nu boos is omdat wij te laat worden of misschien wil hij wel snel naar huis, wat het is weten we niet maar hij rijdt als een gek door het park heen. We kunnen al hobbelend en bobbelend foto's maken en op drie plaatsen worden we even uit de bus gegooid om max. 10 minuten later weer verder te racen, Beetje jammer van het tempo maar af en toe ook wel erg lachwekkend, en we hebbben nu een idee hoe Dakar moet voelen 😂. We komen door de slechte weg vaak een halve meter van onze stoel af wanneer de chauffeur weer iets te hard over en hobbel of door een gat heen rijdt. Het is een rit met mopperen en lachbuien maar uiteindelijk maakt vooral de natuur alles goed, wat een prachtig gebied is dit toch !

Ondanks dat het een sunset tour was hebben we maar weinig zon gezien, het is weer enorm bewolkt en heel af en toe zien we een flits, ja hoor ook hier onweert het ! Er valt hier weinig tot geen regen maar wanneer die rare Nederlanders er zijn dan gaan de hemelsluizen open, beetje jammer, maar niets aan te doen en het is hier beter dan in Nederland als we de beelden zo zien. Wanneer we teruggebracht worden "vergeet" de tourguide dat we op de camping staan en gooit iedereen bij het hotel uit zijn bus. Lekker dan nu moeten we nog een heel stuk lopen om terug naar de camping te gaan. Het begint wat vaker te flitsen en we lopen daarom maar snel door, gelukkig zijn we op tijd bij de camper want niet veel later begint het ook te regenen. Echt onweren doet het niet, tenminste er zijn geen donders te horen, het flitst regelmatig. We gaan snel douchen want dat is ondertussen hard nodig na al dat stofhappen en gaan dan vrij snel daarna ons bed in !