Dag 5 - San Francisco

Door Alfred & Roy - 19-07-2019 05:44

Na vele smeekbedes aan mij de eer om deze blog te schrijven. We werden vandaag om 7.30 wakker, onze allereerste volle dag in San Francisco! We besloten om te douchen en daarna lekker te gaan ontbijten. Roy checkte het weerbericht en het zou de hele dag bewolkt blijven en niet warmer dan 15 graden. Dresscode: lange broek, t-shirt, jas en vooral geen zonnebrand mee! De mevrouw achter de balie van gisteren vertelde ons dat we konden ontbijten in de White Horse, het café in het hotel. We kwamen binnen in een gezellige ruimte wat doet denken aan een Irish Pub. Naast de bar stond het lopend ontbijtbuffet. Er waren croissantjes, muffins, fruit en cornflakes. Vergeleken met het hotel in Chicago was het ontbijt hier HEUL uitgebreid en HEUL lekker. Na het genieten van het ontbijt en de loeihete koffie liepen wij het hotel uit. In mijn gedachten zong de stem van John McKenzie: ‘If you're going to San Francisco. Be sure to wear some flowers in your hair. We besloten op zoek te gaan naar de bekende trap uit de serie ‘Tales of a City’, wat zich afspeelt in SF. We liepen van het hotel de hoek om en zagen meteen waar San Franciso om bekendstaat: de steile straten met een helling van meer dan 90 graden! Ik kan je vertellen dat ik best een goede conditie heb, maar na een aantal steile straten, stonden Roy en ik te hijgen als twee paarden. John McKenzie had beter kunnen zingen: ‘If you’re going to San Francisco. Be sure to have some oxy masks in your bag.’ Na flink wat steile straten kwamen we volgens Google Maps dichter in de buurt van de trap. We kwamen langs een park waar er een prachtig uitzicht was op de stad en de ‘Golden Gate Bridge’. Roy heeft hier flink wat foto’s van kunnen maken. Vlakbij dit park was de houten trap uit de serie. Vanzelfsprekend liepen wij deze trap op en we kwamen terecht in een leuk, smal parkje met typisch gekleurde huisjes. De bewoners van deze huisjes hadden flink hun best gedaan om het parkje er gezellig uit te laten zien. We spotten een goedgevulde spijkbroek met tuinaarde met planten erin; een gek gezicht. ’s Nachts moet dit een eng gezicht zijn. Eenmaal uit het parkje zijn wij naar Lombard Street gelopen. Dit is een bekend straatje met vele, steile bochten met felgekleurde bloemen ernaast. Onderweg kwamen wij weinig mensen tegen, maar hoe dichter we bij Lombard Street kwamen, hoe meer toeristen we zagen. Een groep van 7 Chinezen blokkeerde de weg om een groepsfoto te maken. Raar genoeg kwamen er steeds meer Chinezen bij en stonden er inmiddels 20 Chinezen op het kruispunt. Ik geef ze geen ongelijk, want met de rug naar de bochten toe, was een prachtig uitzicht over de stad en de ‘Golden Gate Bridge’. Na wat foto’s gemaakt te hebben, liepen we de steile heuvel op, zodat we van bovenaf ook foto’s konden maken. Eenmaal boven kwamen wij tot een schokkende ontdekking: SF heeft meerdere bruggen. De brug die Roy steeds op de foto zette, was niet de Golden Gate, maar de Oakland Bay Bridge… beetje dom…

Mijn t-shirt was inmiddels drijfnat van de inmiddels zinderende hitte en de Zevenheuvelenloop. Van het verwachte weer, bewolking, was weinig te merken. Aangezien we niet gekleed waren voor de zon liepen wij terug naar het hotel voor een kledingwissel, maar vergaten één ding… zonnebrand. Op internet hadden we gezien dat er in SF een hop on hop off bussen reden en dit leek ons wel wat. Een vriendelijke jongen bij de receptie vertelde ons er alles over en liet ons weten dat we de kaartjes bij hem konden kopen; makkelijk! De route van de bus ging langs de highlights van SF: Fisherman’s Warf, Union Square, Chinatown, Goldengate Park en natuurlijk de Goldengate Bridge! Een stop van de route lag ook nog eens vlakbij ons hotel.

Wij waren zeker niet de enige toeristen, want de eerste bus die we zagen zat propvol! We besloten om nog een bus te wachten. Gelukkig rijden er veel bussen, dus hoefden we maar een kwartier te wachten. De tweede bus zat niet helemaal vol, dus hier konden we instappen. Een Chinese buschauffeur, lijkend op meneer Chung van Ik Hou Van Holland, liet in gebrekkig Engels weten dat we alleen binnen konden zitten. Geen probleem, want er gaan ongetwijfeld mensen van het bovendek uitstappen bij één van de volgende stops. Dit bleek zo te zijn en wij renden zo hard als wij konden naar het bovendek om daar te zitten. Heerlijk genietend van het zonnetje en het lekkere briesje ontdekten wij SF. Onze reisgids heette van achteren Amster en had veel weg van een magere Vader Abraham. Hij maakte een flauw grapje over dat hij een Nederlandse achternaam heeft en vertelt dat hij van flauwe grapjes houdt. Ik heb nog nooit zo iemand meegemaakt. De gedachte dat hij 2,5 uur lang onze gids zou zijn, maakte mij zeer bedroefd. Doch dit mag de pret niet drukken, want we hebben een mooie plek, in de zon, en we worden door de stad gereden. Voor ons zit een Deense familie die steeds druk aan het smeren waren. Onzin vonden wij. Dit hebben wij geweten, want de wind zorgde ervoor dat wij niks doorhadden… Aan het einde van de dag waren wij twee rode tomaten, die een warme douche niet konden verdragen. Gelukkig hebben wij wel hele, mooie dingen gezien. Het hoogtepunt was toch wel de Golden Gate Bridge, ja de echte, waar de bus over ging. Dit zorgde voor een adembenemend uitzicht op de skyline van SF.

Na onze bustour hebben we gezocht naar een leuke plek om te eten. Uit onze reisgids van de ANWB hebben we gelezen dat het gedeelte Castro leuke eettentjes heeft en ook nog eens in de homovriendelijke buurt zit. We besloten te eten bij Harvey’s. Lopen was te ver, dus hebben wij een Uber geregeld. Dit konden wij ook van onze bucketlist afstrepen en we konden spreken van een ontmaagding: voor het eerst in een Uber! Een vriendelijke man bracht ons naar Harvey’s. We hoorden dat de naam ontleend is van Harvey Milk, een homoactivist uit SF die uiteindelijk vermoord is. Tot onze grote vreugde zagen we dat het Happy Hour was, dus dit betekende bier voor maar $3! Lekker 😊! Roy bestelde een Anchor Steam en ik een Sierra Nevada. Voor het eten had Roy flat bread met kip en ik een kipwrap. De combinatie van bier en dit eten was magnifiek. Ik overdrijf niet…
Na dit feestelijke maal zijn we met de Uber naar het hotel gegaan om op de kamer een wijntje te drinken. Daarna lekker slapen, want morgen moeten wij vroeg op voor….Alcatraz!