Dag 23 - Sedona

Door Alfred & Roy - 06-08-2019 05:31

Uitslapen! Eindelijk kunnen we eens rustig doorslapen en worden we allebei niet voor de wekker wakker. Om 8.30 klauteren we uit onze bedden (we hebben allebei een tweepersoonsbed, heerlijk!) en besluiten eerst te gaan bubbelen in de hottub. Nadat we hier een half uurtje hebben ingezeten, en bijna zijn gekookt door de hoge temperatuur, stappen we als twee rode tomaten uit de hottub. Aangezien we nog niet hebben gegeten, worden we een beetje duizelig. In de kamer douchen we ons, pakken we onze koffer en ontbijten we met een yoghurtje (en voor de afwisseling) een appel.

Rond 10.00 uur checken we uit en koersen we richting Sedona. Een ritje van twee uur. Er zijn verschillende opties om hier te geraken, maar wij kiezen een rit die 10 minuten langer duurt, maar wel afwisselender is. Het eerste stuk is van hetzelfde maar nadat we de highway 180 opgaan, wordt het landschap wederom geweldig en afwisselend. In de plaats Flagstaff stoppen we om de Walmart te bezoeken. Hier kopen we wat broodjes en een salade en wat andere versnaperingen (lees: chips en Corona). De chips hier, en eigenlijk alles, is enorm veel zouter dan in Nederland. Je zou verwachten dat Lays overal hetzelfde zou zijn, maar blijkbaar is zout, zouter, zoutst, hier de norm. Gelukkig bestaat er een variant met 50% minder zout, welke nog stééds zouter smaakt dan de chips bij ons.
Het is vandaag zondag maar hier zijn gelukkig alle winkels volop open. Eigenlijk is dit een understatement, want wat is het gigantisch druk. De complete omgeving lijkt te zijn afgekomen op de Walmart en de omliggende winkels. Nadat we aan de kassa zijn geholpen door een meisje (of jongetje, we kunnen het écht niet zien) van 8, zo lijkt het,  stouwen de we de boodschappen in de auto. We hebben een gigantische auto, maar nog steeds ruimte te kort (of teveel spullen😉).
We vervolgen onze weg en komen langs een koffieketen genaamd: ‘Dutch Bros’, welke een molen als logo heeft. We stoppen om hier een lekkere koffie te nemen. Via onze vriend google, komen we achter dat deze keten is opgericht door 2 Nederlandse broers ‘Boersma’ in 1994. De keten telt inmiddels meer dan 300 vestigingen. Ze verkopen zelfs ‘Dutch chocolatemilk’ met slagroom. We kiezen voor een koffie en een muffin. Na deze te hebben genuttigd vervolgen we onze weg. Flagstaff is trouwens een enorm leuke plaats, voor zover we kunnen zien uiteraard. Hij is ook veel groter dan we dachten. Later blijkt dat hier meer dan 75.000 mensen wonen, mede doordat deze wordt doorkruist door de route 66.

Het is nog 45 minuten naar Sedona en voor het eerst in weken rijden we weer de Interstate op (wat in Nederland de snelweg is). Op de highway mag je vaak 45, 55 of maximaal 65 mijl per uur rijden (72, 88 of 104 km per uur). De Interstate is de maximumsnelheid 75 mijl per uur (120km per uur). Het valt ons al weken op, dat er hier erg veel gefietst wordt. Op alle highways mag je gewoon fietsen, al is er geen fietspad te bekennen. Af en toe staat er een bord met: Share the road with bikes’. Vooral op de bergwegen met haarspeldbochten is het levensgevaarlijk. Onze wenkbrauwen fronsen echter nog meer, toen op de Interstate ook zo’n bord stond en er mensen op de zeer smalle vluchtstrook fietsen. Even ter vergelijking: deze vluchtstrook is ongeveer een keer zo smal als bij ons in NL en is vaak bestrooid met stukken kapotte auto- en vrachtwagen banden.
Daarnaast schijnt het niet uit te maken hoe hard je rijdt met je pick-up met daarachter een gigantische boot. Wij reden al te hard, maar we werden aan alle kanten ingehaald door boten, en enorme trailers (deze reden zeker 140km per uur).

We rijden Sedona binnen. Een totaal andere plaats dan welke we afgelopen weken hebben bezocht. Een verademing! Alle gebouwen zijn gebouw in Spaanse of Mediteraanse stijl. We rijden eerst richting Tlaquepaque, welke een Spaans/Mexicaans dorpje binnen Sedona is. Allerlei kleine pleintjes, steegjes en fonteinen wisselen elkaar af. Ook de bomen en de planten doen aan, alsof we echt in Mexico of Spanje zijn. Hier bevinden zich allerlei restaurantjes, galeries en kunstwinkeltjes. We wandelen wat rond en zoeken een Mexicaans restaurantje uit, waar we vanavond willen eten.

Hierna rijden we verder door het andere gedeelte van Sedona. De plaats Sedona bestaat eigenlijk uit twee gedeeltes. In het eerste gedeelte bevinden zich de meeste hotels en resorts en in het twee  gedeelte de winkeltjes en restaurantjes. Hier tussenin bevindt het net omschreven plaatsje. Alfred heeft uitgezocht dat we ook naar Slide rock state park kunnen rijden, op 20 minuten afstand van Sedona. Hier stroomt een riviertje ‘Oak creek’ waarbij de stenen helemaal glad zijn, en worden gebruikt als glijbaan. Helaas is alles in en rondom de ingang van dit park vol en zijn we gedraaid. Iets terug hebben we de auto geparkeerd en zijn we richting het water gelopen. Een prachtige plek! Deze zacht stromende kreek is werkelijk idyllisch en omgeven door groene dennenbomen. De geur van water en dennengeur is magnifiek. In de verte kleurt de lucht weer donker, zoals elke dag de afgelopen week. Na hier even te hebben rondgescharreld, rijden we terug en parkeren we in Sedona. Een leuke plaats. Langs de weg staan aan weerskanten allerlei eet- en souvenirwinkeltjes en spirituele shops. Sedona staat bekend om het centrum van de New-Age community. Dit is in alles terug te zien. Je kunt hier overal healings laten doen of reiki behandelingen. Op straat zien we veel ‘alternatieve’ mensen in bijzondere kleding en, uiteraard, bijzonder haar. Het is erg leuk om dit allemaal eens te aanschouwen. We vinden het echt jammer dat we hier maar één nacht zijn, aangezien er ook leuke trails te wandelen zijn. In de omgeving is erg veel te doen, maar helaas.

Hierna rijden we, na een magneet te hebben gevonden, terug naar ons hotel. We zitten op een golfresort en dit blijkt ook zeker niet te missen. Allerlei oude mannen in gekke broeken slaan een balletje of rijden rond in een golfkarretje (hierin scheuren staat nog steeds op mijn wensenlijst). We checken in bij een vriendelijke vrouw. Het inchecken duurt erg lang, aangezien er van alles moet worden ingevuld. Ook zijn er van allerlei workshops te doen op het resort. De vrouw gaat ze allemaal bij langs (ook al zijn we er maar één nacht). Hierna worden we verwezen naar de overkant van de balie. We worden geholpen door ‘Nick’, een prettige verschijning. Wat we bij hem moeten doen is ons niet helemaal duidelijk. Nadat ik mijn emailadres heb moeten geven, vertelt hij honderduit over de omgeving. We laten hem uiteraard rustig uitpraten, ook al hebben we er niet veel aan. Uiteindelijk bleek dat ik mijn emailadres moest geven, zodat ik allemaal kortingscoupons zou krijgen die we kunnen gebruiken in de stad. Zinloos voor ons helaas.

Enfin, we rijden richting ons ‘gebouw’. Nadat we verkeerd zijn gereden, arriveren we. Het resort lijkt een beetje op Centerparks. Allemaal losse gebouwen, verspreidt over een groot terrein. Hierbij moet worden vermeld dat Landal Of Centerparks hier nog een puntje aan kan zuigen! De studio is groot en bevat een complete keuken, inclusieve enorme koelkast, oven, magnetron, broodrooster, koffiezetapparaat, dvd-speler (dvd’s kun je huren bij de receptie) en nog veel meer. De badkamer is gigantisch en we hebben voor het eerst een douchcabine! In Amerika is het normaal om in een bad te gaan staan douchen en dit meestal op lilliputterniveau. Dit keer hangt de douche op normale hoogte!

Dit resort bevat meerdere buitenzwembaden en hottubs. Als we onze zwemboek aan hebben, ons lekker hebben ingesmeerd, water te hebben gepakt, lopen we naar het prachtige zwembad. Dicht! Er hangt een bordje: ‘because of unforseen weather: pool closed’. Jammer weer. De zon schijnt, al is het in de verte al de hele middag donker. Onverrichte zaken lopen we terug en relaxen we wat. Na het douchen rijden we terug richting Tlaquepaque, waar we vanmiddag een Mexicaans restaurant hadden uitgekozen.  We eten hier heerlijk onder muziek genot van een liveband op één van de pleintjes. Om even terug te komen op het douchen. Ze hebben hier shampoo, douchegel en bodylotion met een belachelijke citroengeur. We voelen ons één grote citronellakaars: de muggen zullen de komende weken wel op afstand blijven. Bah.

’s Avonds keken we wat t.v. en gingen we vroeg slapen. De volgende dag staat namelijk de langste reisdag van de roadtrip op het programma. Zo’n 7 uur rijden.

Hotel: Sedona Golf resort
Gelopen: 5,8km
Gereden: 174 mijl (280km)