Dag 7 - a whale of a time

Door Marjan - 12-09-2019 15:06

We hadden de ramen aan de kant van het strand niet afgedekt omdat we hoopten dat mama beer langs zou komen. Helaas ze ging ergens anders ontbijten. Port Macneill is maar 15 minuten rijden.

Hier gaan we een whale watch tour doen bij Mackay. Het is en wat grotere boot met fluistermotoren. We zijn met een groep van 34 personen en hebben de ruimte op 2 dekken. De dag begon mistig maar het waait niet. We vertrokken om 10 uur en gingen eerst nog een groep mensen ophalen. Toen verder de zee op. Overal eilanden in de nevel. Zo mooi. Al gauw zagen we een groep Orka’s die we uren volgden. De hydrofoon ging aan en de motor uit. WOW. GENIETEN. De zon komt erbij, de nevelslierten blijven. We krijgen veel informatie over 3 verschillende groepen en hun verschillende talen. De familiegroep blijft bij elkaar voor het leven maar de verschillende groepen paren met elkaar, dus geen inteelt. Daarna vaart de boot verder terwijl wij lunchen met soep, broodje en drinken. De volgende stop is bij de rots met zeeleeuwen. Die kunnen wel 1000 kg wegen. Onderweg bultruggen en dolfijnen. Ook heel veel zeevogels, Alk ouders met jongen. Je kunt de getijdenstromen die tegen elkaar in gaan goed zien en dit geeft een mooi golfpatroon. Hierdoor zit er ook veel voedsel in het water en daarom vogels en walvissen.

Joes maakt heel veel foto’s met zijn telelens. Dat ding is best zwaar maar hij had de laatste maanden krachttraining gedaan met 2 grote flessen water als alternatief voor een zware camera. De nevelslierten worden steeds mooier. Vanuit de verte zien we verschillende bultruggen al blazen. Sinds 20 jaar zijn de bultruggen weer terug in dit gebied. De soort herstelt zich snel.

De bultruggen worden geïdentificeerd en dit wordt doorgegeven aan een onderzoekscentrum. Ze zijn met recht trots op hun beschermingsprogramma.

Op de terugweg krijgen we nog cake en genieten bovenop het dek van het uitzicht. Even na 15 u zijn we weer terug in de haven.

Onderweg nog een megagrote burn (boomknobbel) en we rijden even door naar het volgende stadje. Weinig te beleven in Port Hardy dus snel naar de camping. We hebben een mooie plek aan de rivier. Er zitten beren in dit gebied. De vraag is waar. Na het eten een rondje lopen - de quatse river loop. Best spannend door zo’n dicht bos - Joes mag voorop ;-)

Bij een oude brug gekeken maar daar alleen maar ijsvogels en grote, springende zalmen. Veel arend activiteit - vlucht en schreeuwen. Dat is op zich allemaal al heel mooi. Als we verder lopen worden we al gewaarschuwd voor de beer, er staan ook mensen te fotograferen (komen ze uit Stadskanaal en Scharmer). Een mooie zwarte beer loopt aan de overkant van de rivier en is best actief. In en uit het water levert weer veel plaatjes op. Geweldig zo’n toetje.