IJsland - dag 11

Door Marjan - 11-10-2019 21:50

Tijdens de nacht de wekker een aantal keren gezet voor het geval er toch Noorderlicht te zien is maar het was te bewolkt. Het waaide maar de zon schijnt dus de dag begint goed. We stoppen nog even bij Geysir om te kijken of we een foto kunnen nemen. Dat lukt ondanks het feit dat deze geiser in één keer uitbarst. In plaats van 100 mensen staan er maar 5 te kijken. Daarna richting Selfoss en Reykjavik. Het eerste stuk van de weg gaat door glooiend land met veel huizen en weidegrond. Bij de kust moet je dan weer bergen over en is het landschap hoog en kaal. Vlak voor Reykjavik is een klein natuurgebied met rode rotsen. De zon schijnt er perfect op en de kleuren komen mooi uit.

Vlakbij de haven kunnen we de auto parkeren. We lopen naar Voyager, een boot vormige sculptuur met op de achtergrond de vulkaan Snaefellsnesss die deze keer helemaal te zien is. Het lukt om de boot zonder mensen te fotograferen. Even wennen aan al dat volk en die drukte. We gaan van amper verkeer naar 4 en 6 baans wegen. We lopen door naar Harpa - het concertgebouw. Helaas is er een conferentie en komen we niet verder dan de hal. Wat mooi al die structuren gevuld met glas in verschillende kleuren. Echt iets om voor terug te komen. Ik wil nog een t-shirt en we lopen winkel in en weer uit. Veel van hetzelfde maar ik kom een blauw shirt tegen met lachende regendruppels en een ijslandse tekst dat veel regen goed is. We eten lunch Joes de ijslandse visschotel en ik rijst, groente en een stuk vis die verrassend lekker is. Om 4 uur hebben we het wel gehad met slenteren en gaan richting Keflavik waar we vlakbij overnachten.

De bed and breakfast is een huis gevuld met allerlei oude snuisterijen, schilderijen, geborduurde wandhangers en kussens. Veel spullen en alles is een beetje stoffig. Onze kamer is de muziekkamer en er hangen allerlei oude muziekinstrumenten. We mochten kiezen maar dit trok ons meer dan de koeienkamer. Gelukkig konden we naar binnen maar er was niemand om ons te ontvangen. Na een half uur wachten maar gebeld en toen bleek dat ze ons niet verwachten. Beetje vreemd want er lag wel een rekening voor ons. We redden ons wel, kunnen we zelf even door de keuken snuffelen. Koffers pakken en in de auto zetten. Morgen gaat de wekker om 4.30 u en begint de reis naar huis.