Weersomslag

Door Yvonne van Sluis - 14-09-2019 16:49

Donderdag was net als voorgaande dagen heerlijk zonnig en lekker qua temperatuur. Na vertrek uit Newport zijn we naar het natuurgebied rond de Yaquina vuurtoren gereden. Heerlijk gewandeld en gesnuffeld in de verschillende “tidepools” graag zou ik een zeester hebben gevonden maar helaas. Wel veel mosselschelpen en groene anemonen. Ook mooi!

Onderweg naar Astoria kom je diverse uitzichtpunten tegen, je blijft foto’s maken, de kust is zo spectaculair! Aangekomen in Astoria zijn we de Astoria Riverwalk gaan lopen. Een pad langs het oude historische havengebied. Op een gegeven moment hoorden we het geluid van zeeleeuwen maar zagen ze nergens, bleek later toen we op de terugweg waren dat ze onder een restaurant zaten (sommige gebouwen zijn hier op palen boven het water gebouwd). Er lagen er een stuk of zes en het was me een gebrul van jewelste zodra er een zeeleeuw te dicht bij het alfamannetje kwam.

Na ons avondmaal kwamen we buiten en het weer was ineens omgeslagen. Koude wind en lichte regen. Gauw terug naar het hotel. Op het balkon uit de wind nog een hele poos genoten van het uitzicht.

Vrijdagmorgen was het droog in Astoria maar richting de staat Washington hingen donkere wolken. Maar voordat we richting noorden vertrokken hebben we nog een bezoek gebracht aan de Astoria Column. Een uitkijktoren, prachtig beschilderd en gebouwd ter herinnering aan het ontstaan van de plaats. Het is op een heuvel gebouwd en vanaf daar heb je een prachtig uitzicht over Astoria en de Colombia River.

Eenmaal over de brug in de staat Washington begon het al gelijk te regenen. Toch viel het achteraf wel mee. Steeds op die momenten dat wij iets wilden ondernemen was het droog. Onze eerste stop was het Quinault regenwoud. Daar een nature trail gelopen. Als je daar loopt snap je direct waarom het regenwoud heet. Wat is dat mooi!

Vervolgens hebben we een rondje rondom het Quinault meer gereden. Twee prachtige watervallen gezien maar weinig van het meer. Het regende zo hard dat het vol stond met mist, gaf een dramatisch aanblik, best mooi eigenlijk. Op een gegeven moment hield de verharding op en werd het een gravelweg, spekkie voor Jaap zijn bekkie, eenmaal rond bekeken we onze “witte” huurauto, zag er niet uit. Maar na nog een flinke regenbui was hij al weer een beetje witter.

Onze laatste stop was Ruby beach, er is eigenlijk weinig strand aan, het zijn keien. Het strand licht vol met drijfhout en om er te komen moest je over het drijfhout heen klimmen, leuk hoor. De zee was aardig ruig, de golven slaan uiteen op de diverse steenmassa’s in de zee. Gelukkig was het er droog dus even heerlijk kunnen wandelen.

In Forks overnacht in een motel, in de supermarkt een magnetronmaaltijd en een fles wijn gehaald en het gezellig gemaakt op de kamer terwijl de regen gestaag naar beneden bleef komen. Voor de komende dagen ziet het er niet zo best uit.

Vandaag gaan we naar Anacortes waar we twee nachten bij Joe en Anthony zullen verblijven. We verheugen ons erop die twee weer te zien na 7 jaar!