Dag 6: Revelstoke – Banff

Door Rogier & Danique - 12-09-2019 05:26

IMPORTANT MESSAGE: ‘Ladies and gentlemen we’ve got them!’

Wat precies, dat lees je verderop in het blog.

De ochtend begon al vroeg aangezien we een lange trip op het programma hadden staan: ongeveer 380 kilometer. Jullie hebben gisteren ons ‘ was-verhaal’  kunnen lezen. Aangezien de was nog niet droog was, maar wij op pad wilden gaan hebben we in de camper maar een eigen waslijn gemaakt. Ik kan jullie verzekeren: het werkt top! Bij aankomst in Banff was alles droog.

We besloten om dit keer een andere route te nemen dan de ‘standaard route’. Dit omdat we hoopten zo een wat rustigere weg te rijden en natuurlijk om meer kans te maken op wildlife. Dit is een vrijwel nieuwe route die parallel ligt aan de Highway. In Nederland ook wel bekend als een zogenaamde N-weg.

Vandaag bestond uit meer veranderingen. In plaats van Rogier die achter het stuur kroop was het Danique die dit keer begon met rijden. Na een kilometer of 150 even snel gestopt voor een echte Tim Hortons iced coffee en een wissel van de bestuurder. We zouden nu namelijk de N-weg op gaan. We waren nog geen 2 seconden op deze weg of Rogier riep: KIJK, EEN BEER! Ja vast dacht ik, laatst zei Rogier namelijk ook al dat hij een beer zag. Zoals jullie hebben kunnen lezen bleek het een koe te zijn. Daarbij was het ook nog eens dichtbevolkt gebied, dus hoe groot is de kans dat hier een beer loopt? Maar goed, wie niet waagt wie niet wint: we draaien om.  Bij terugkomst was de ‘zwarte vlek’ verdwenen. Zie je, weer geen beer.

Omdat Rogier toch echt overtuigd was van wat hij gezien had zei ik: laten we dan de ventweg inrijden, dan moet hij daar zitten. En ja hoor, daar zat hij: onze eerste zwarte beer van deze trip! Het blijft fantastisch om wilde dieren te zien, maar ook ‘eng’ omdat we nu zeker weten dat ze overal – dus ook in dichtbevolkt gebied – gewoon rondlopen. De beer gaf ons wel een kleine (korte) show. Voor onze camper stak hij de weg over: genieten!

De gekozen alternatieve route bleek na zo een korte tijd (welgeteld 2 minuten) al goud waard. Rogier was natuurlijk blij dat zijn ‘spotterscapaciteiten’ toch nog bleken te werken na de vorige misrekening. Ach, het is hem bij deze vergeven!

De beer had ons energie voor 100 gegeven en vol goede moed reden we verder door de prachtige Canadese Nationale Parken. We gingen richting Golden om vervolgens via Radium naar Banff te rijden.

Onderweg kwamen we ook nog een bambi tegen. Midden in een weiland. Mooi om te zien. Daarnaast blijft natuur geweldig. Mooi weer (eindelijk!), besneeuwde bergtoppen en adembenemende blauwe beekjes.

In de middag zagen we ineens dat de klok van de camper een uur ‘achter’ liep ten opzichte van de navigatie: vreemd. Of toch niet. We waren kennelijk in een nieuwe tijdzone, nog ‘maar’ 8 uur vroeger dan in Nederland.

Zoals jullie vast wel weten zeggen ze: ‘zie je een auto in de berm staan? Stoppen. Hier is iets te zien’. Op een gegeven ogenblik was er een file in de berm.  Snel stoppen dus! En het stoppen werd beloond: de tweede zwarte beer van onze reis was een feit. Hij ging snel schuilen in bebost gebied, maar gelukkig hebben wij hem nog even gezien. Deze was een stukje groter dan de eerste!

De laatste 75 kilometer brachten ons door het Nationale Park van Banff. Aan het einde moesten we een klein stukje snelweg nemen. Dit was echter – bleek achteraf – niet voor niets. Ook hier was er een file op de vluchtstrook (en op de rechterbaan). Ja hoor: 2 elanden die lekker aan het grazen waren. Na 10 minuten toch maar verder gegaan richting de camping.

Inmiddels was het 18.00 uur. En kwamen we aan op de camping. Hier even snel onze plek geïnstalleerd (lekker rustig, heerlijke spot!) en daarna met de gratis shuttlebus naar downtown Banff om te gaan uiteten. Zoals het echte Canadezen betaamt hebben we ons laten gaan aan een hamburger, bier en gin-tonic.

Uiteraard hebben we de laptop meegenomen om tijdens een afzakkertje in de bar jullie te kunnen laten meegenieten van onze dag.

Morgen staat er een drukke dag op het programma: een Grizzly en Waterfall tour. Wij kijken er naar uit!