Dag 9: Jasper

Door Rogier & Danique - 15-09-2019 03:28

Zoals gezegd vandaag een dagje in Jasper met om 11.00 uur raften. Uiteraard waren de gidsen hier ook weer uit Australië, we hadden niet anders verwacht. Na een kort ritje kwamen we aan bij de Athabasca rivier. Juist, de rivier die voortkomt uit de gletsjer waar we gisteren geweest zijn.

Nadat we strak in het pak (wetsuit) waren gehesen kon de reis beginnen. De raft zou ongeveer 2 uur duren. Sommige stukjes waren rustig, andere zouden ‘best wild’ zijn. We waren benieuwd. We wisten 1 ding zeker: het uitzicht was prachtig! Vanaf het water misschien nog mooier dan vanaf de weg. We gingen van start.

‘Paddle forward’ is een vaak gehoorde kreet van onze gids Dean. Hij heeft ons vele weetjes bijgebracht onderweg. Na een wat rustig begin waren we klaar voor het echte werk. Daar gingen we dan, en leuk dat het was!! Het water was welgeteld 4 graden, omdat het slechts 12 uur geleden nog ijs was. Warm genoeg dus! Ook tijd om een duikje te wagen. Ik kon dit natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan en ben in het water gesprongen. De details van hoe ik me voelde zal ik jullie besparen, maar alles wat kon krimpen was gekrompen.

Tijd om weer aan boord te gaan om het laatste stuk af te leggen. Gelukkig had Rogier in het begin bij de safetycheck goed opgelet hoe hij mij weer in de boot moest krijgen. En ja, het is hem gelukt!

Ondertussen werden we nog gewezen op de mooie bergen om ons heen, een daarvan was een bergkam in de vorm van het gezicht van een liggende man. We moesten even goed kijken maar zagen inderdaad een liggend gezicht in de berg. Er is een hike naar boven en in de neus van het gezicht schijnt een grot te zijn waar altijd een fles whisky staat voor degene die de top bereikt hebben. Als de fles leeg is moet er een nieuwe neer gezet worden door een hiker, Aldus Dean.

Na de raft zijn we terug naar de camping gegaan om een douche te nemen en te kijken wat we de rest van de dag gingen doen. Er zijn een aantal opties voorbij gekomen: de Skytram, Pyramide Lake of de Hot Springs in Mettie. We kozen voor het laatste aangezien we die nog niet gezien hadden.

De Hot Springs lagen op een uurtje rijden, maar wat een mooie weg! En ook nog wat wildlife gespot. We waren goed en wel 15 minuten onderweg of Rogier zag een groep beesten. Het bleek een groep van ongeveer 8 Elks te zijn, elanden dus. Mooi, groot en fascinerend. Na een korte stop vervolgden we onze weg richting de Hot Springs. De laatste 14 kilometer waren een uitdaging. Slingerweg naar links, slingerweg naar rechts en weer terug naar links. Uiteindelijk waren we er. Snel onze zwemspullen gepakt en naar binnen.

De Hot Springs doen haar naam eer aan. Het water was een heerlijk 40 graden! Het werd aangeraden om tussendoor af te koelen in het koudwaterbad. Dat deden we dan ook maar (2 seconden) en weer terug. Na een kleine 2 uur hielden we het voorgezien en hebben we nogmaals een heerlijke douche genomen. Vandaag zijn we dus extra schoon. We besloten om niet op de camping te koken maar gezellig in Jasper te gaan eten. Waar, dat weten we nog niet, dat horen jullie morgen.

Voor nu gaan wij nog even door het stadje lopen, wat eten en ons klaarmaken voor morgen. Opnieuw een dag reizen, met een Blue River Safari als tussenstop. Jullie horen weer van ons!

izy 15-09-2019 08:08 {{button-60348}}

wat een avontuur mooi de natuur is werkelijk fasinerend met die mooie meren geniet kan ik alleen maar zeggen dikke poen tante izy

Ben Essers 15-09-2019 08:32 {{button-60349}}

Het blijft geweldig. Het plezier spat van jullie gezichten af. Top!❤️

Marie-José Essers 15-09-2019 09:58 {{button-60355}}

Wat een geweldige belevenis. Prachtig om jullie te zien raften het plezier spat letterlijk van jullie gezicht 😍
Schitterende omgeving👌 en de man op de berg is duidelijk te zien.
En wat een mooie meren en natuur🐐🦌😍
Heel leuk verhaal fijn om te lezen op de zondag morgen, geniet lieverds.
Slaap lekker en morgen weer verder, kijk er alweer naar uit❤️😘

Pavot 15-09-2019 10:52 {{button-60361}}

Wat een beleving weer. Spectaculair. Soms krijg ik.het gevoel mee te reizen😉
Helemaal geweldig.

Huib 15-09-2019 12:42 {{button-60362}}

Prachtige reis maken jullie. De Amerikanen gebruiken het woord Elk voor wat wij in Europa Edel herten noemen. In Amerika wordt een eland aangeduid als Moose. Een eland wordt in Europa vertaald naar Elk. Lekker verwarrend he😉. Op de fotos staan iid Elk (edelherten)

Noel 15-09-2019 15:11 {{button-60363}}

Alweer zo een mooie en deze keer extra spectaculaire belevenis. 😭 Ik denk toch dat ik maar de motorboot neem! 😂

Ben van Dijk 15-09-2019 19:09 {{button-60368}}

Helden zijn jullie,heel stoer❤️❤️❤️

Natascha 15-09-2019 21:12 {{button-60377}}

Het raften doen wij jullie niet na, stoer ook! En zeker mooi zo vanaf het water, en leuk dat er foto's zijn gemaakt van jullie uitdrukkingen op het water. Geniet in Jasper is wel een aardig plaatsje, en zeker tentjes genoeg om een lekker hapje te eten. Op naar jullie volgende verhaal.

Nynke 06-01-2020 18:17 {{button-61060}}

Prachtige verhalen! Mag ik vragen op welke camping jullie zaten in Jasper?

Rogier & Danique 06-01-2020 18:53 {{button-61061}}

Dankje, leuk om te horen!
Wij zaten op de Wapiti campground.
Erg groot maar fijne plaatsen met genoeg privacy. Een aanrader wat ons betreft