Dag 17: Victoria

Door Rogier & Danique - 23-09-2019 04:42

Vanochtend werden we wakker door de kletterende regen op de camper. We hadden gisteren al aan de voorspelling gezien dat het in de ochtend zou regenen en rond de middag droog een zonnig zou worden. We bleven nog even lekker chillen in bed aangezien er voor vandaag nog geen programma was, anders dan bij droog weer richting Victoria. Aangezien de regen ook niet echt minder werd besloten we toch maar om op te staan en ons laatste ontbijtje te maken in de camper. Na het ontbijt keken we naar buiten, helaas nog geen verbetering. Op de weer apps werd aangegeven dat het rond 11.00 uur droog zou zijn, hier hoopten we dan maar op. Tot die tijd konden we even het nieuws bijlezen en kijken wat de highlights van Victoria en Vancouver zijn. Ondertussen ook nog de laatste spulletjes ingepakt (dat hoort er helaas ook bij).

Rond 11.15 uur was het inderdaad zo goed als droog en we besloten gewapend met paraplu en jassen richting Victoria te lopen. Er loopt een pad vanaf de haven vlak langs het water helemaal naar het centrum. Dit zal ongeveer 5 kilometer enkele reis zijn. Vol goede moed gingen we op pad. We kregen het al snel warm dus de jasjes konden uit.

Tijdens de wandeling spotten we zelfs nog wildlife: eekhoorntjes renden vrolijk over de weg en er liepen zelfs herten (op ongeveer 4 meter afstand) die zich niet door ons lieten storen. Blijft mooi om op die korte afstand langs de beesten te wandelen. Naarmate we dichter bij het centrum kwamen, werd het weer ook wat beter: de grijze wolken trokken langzaam weg om plaats te maken voor een zonnetje, een warm zonnetje welteverstaan.

We wilden vandaag sowieso langs het grote park, Beacon Hill en de parlementsgebouwen. Na ongeveer 45 minuten kwamen we aan in downtown Victoria. Zoals van te voren gelezen en gehoord is het hier Engelser dan in Engeland zelf. Dit klopt als een bus, behalve dan dat ze hier gewoon aan de goede kant van de weg rijden en werken met kilometers in plaats van miles. We zagen overal mooie bloemen aan de lantaarnpalen en langs de weg. Ook de typische Engelse bouwstijl en de bekende pubs mochten niet ontbreken. We hadden na de wandeling wel verdiend om een drankje te nuttigen. We doken de plaatselijk juice bar in voor 2 lekkere sapjes. Na weer wat energie getankt te hebben konden we verder.

We hadden ons ook bedacht dat we – naast het bezoeken van het park en de parlementsgebouwen – ook even wilden checken waar we morgenochtend precies moesten zijn voor de Ferrie. Na de ‘house of parlement’ (die aan het water liggen) kwamen we langs vele aanlegplaatsen voor boten. De Ferrie kon dus niet ver zijn! Dat was ook het geval. We zagen verschillende Ferrie maatschappijen, maar ‘onze’ BC Ferries was nergens te zien. Het leek dus goed dat we dit nu al uitzochten in plaats van morgenochtend om 7.00 uur met de nodige gevolgen – en eventuele echtscheiding – als gevolg hiervan. Snel even Googlen leverde ons een adres op midden in Victoria: vreemd voor een Ferrie aangezien deze toch echt water nodig heeft. Na het terug zoeken in de mail blijken we morgen van Schwarz Bay Victoria te vertrekken. Dit ligt op zo’n 35 minuten rijden van onze camping. Al met al goed dat we deze check vandaag deden zodat we morgenochtend in ieder geval de goede kant op gaan.

Na deze praktische zoektocht was het inmiddels al 14.00 uur en dus tijd voor een lunch. We liepen langs de ‘Old Spaghetti Factory’. Aangezien we beide liefhebbers zijn van de Italiaanse keuken leek ons dit wel een geschikt etablissement, en zo geschiedde. Na de kaart bestudeerd te hebben bleek er bij elke pasta ongelimiteerd drinken, brood en salade te zitten. Verder werd er ook nog “complimentary” koffie, thee en ijs geserveerd. Erg leuke zaak met lekkere pasta en goede service, zoals eigenlijk overal in Canada. Wij vragen ons nog steeds af hoe ze voor de prijs die wij betaalden (omgerekend €30,00) zo een lekkere pasta én alle bijbehorende dingen kunnen serveren (met een lach).

Na de lunch gingen we op weg naar Beacon Hill. Dit park werd ook door ons restaurant aangeraden. En ze hadden geen ongelijk: wat een prachtig park. Heel ruim aangelegd met veel groen en bloemen. We liepen lekker in het zonnetje tussen de vele eenden richting de ‘petting farm’: een soort kinderboerderij middenin het park. Hier hebben we even staan kijken bij de geiten (ook kleintjes, super schattig), varkens, konijnen, cavia’s en zelf alpaca’s! Daarnaast zijn er in het park (maar ook in heel Victoria) gratis tennis banen, is er elke vrijdag en zaterdag een buiten bioscoop en kun je er heerlijk fietsen en joggen.

Inmiddels hadden we er al best wat kilometers op zitten en hadden we Victoria wel gezien. We besloten dat na onze lunch vanavond een salade wel voldoende zou moeten zijn. Onderweg hadden we vele grappige watertaxi’s gezien (zie foto). We wilden eens informeren wat dit zou kosten richting onze camping: 14 CAD per persoon. Wat gaan we doen? Met de watertaxi terug of nog een uurtje lopen in de zon? Wij kozen voor het laatste. Ongeveer 24.000 stappen en 18 kilometer later waren we terug op de camping.

Tijd voor een lekkere douche! Vervolgens de laatste spullen ingepakt en de camper opgeruimd.  Voor nu gaan we nog eten en de avond afsluiten met wat spelletjes. Morgenochtend gaat weer vroeg de wekker en dienen we ons rond 7.00 uur te melden bij de Ferrie Terminal (de goede dus!). Bij aankomst in Vancouver gaan we de camper inleveren en gaan we weer even ‘The States’ in. Als het goed is worden we bij een treinstation afgezet en gaan we de laatste 2 dagen Vancouver verkennen. Jullie horen van ons!