Going for a bumpy ride..

Door Jeroen & Jessica - 17-09-2019 22:41

Vandaag begonnen we alweer aan het derde en laatste deel van onze reis: Via de 'Garden Route' naar Kaapstad! Aangezien het een behoorlijk eind rijden is van Johannesburg naar de kust (zo'n 2 dagen), hadden we besloten om nogmaals het vliegtuig te pakken. Naar Port Elizabeth was het maar zo'n anderhalf uur vliegen, dus daar wonnen we best wat tijd mee. We stonden dan ook braaf om 09.00u op het vliegveld, toen we tijdens het inchecken te horen kregen dat onze vlucht verplaatst was naar 15.30u! BudgetAir had ons hiervan op de hoogte moeten stellen, maar helaas. Ze doen in ieder geval hun naam eer aan.. We hadden gezien dat er nog een vlucht vertrok naar Port Elizabeth via British Airways, maar het was niet mogelijk om onze tickets om te boeken naar deze vlucht. We checkten dus toen maar in en zaten al chagrijnig op twee stoelen naast elkaar, mopperend dat dit een laaaange dag zou worden. Jeroen besloot toch nog even bij British Airways zelf te informeren naar de mogelijkheden. Omboeken was inderdaad geen optie, maar we konden wel twee nieuwe tickets kopen. Aangezien de prijs best schappelijk was hebben we dit gedaan en konden we zelfs een half uur eerder dan onze orginele vliegtijd vliegen! We kregen nog wel de tip om ons dan even af te melden bij de vorige maatschappij, aangezien we al ingecheckt waren. Hier stond alleen een mega lange rij en aangezien we opeens toch wel een beetje haasten moesten, besloten we er gewoon van door te gaan. Ik ben benieuwd hoe vaak ze ons omgeroepen hebben: 'This is the last en final boarding call for Jeroen en Jessica'. Joe! Wij waren lekker allang op plaats van bestemmig ;)

In Port Elizabeth gingen we onze auto ophalen, wat tot ongenoegen van Jeroen een Toyota Corolla bleek te zijn. Al moet ik toegeven dat ook ik het verschil in auto behoorlijk merkte tijdens onze rit naar het Addo Elephant Park. Onderweg wilde we nog even een boodschapje halen, waardoor we ook nog eens verdwaalden in een sloppenwijk en eenmaal aangekomen bij die supermarkt, bleek dat deze midden in de sloppenwijk stond. We werden behoorlijk aangekeken door de locals en maakten dan ook maar meteen weer rechtsomkeert haha! Opnieuw dus heel veel liefde voor Google Maps, ahum. De rest van de dag hebben we op onze veranda met prachtig uitzicht wat spelletjes gespeeld (voor de verandering won ik eens een keer!) en zijn we 's avonds uit eten gegaan, waar we beide (op aanraden van onze ranger uit het Krugerpark) hebben genoten van een stuk Kudu-vlees. Erg smaakvol!

De volgende ochtend werden we om 09.00u opgehaald om mee te gaan op onze volgende safaritocht. We begonnen in het 'Addo Elephant Park' waar we uiteraaard olifanten zagen (+ een babyolifant van een week oud), maar we konden ook wat nieuwe dingen van ons lijstje krassen! Zo hebben we stokstaartjes, schildpadden, blauwapen, hartebeesten en elanden gezien. Na hier een ochtend te hebben doorgebracht met onze hi-la-ri-sche guide (Edward), gingen we lunchen. Na de lunch gingen, naast 2 Israeliers, ook 3 Nederlanders mee op pad. We vervolgden onze weg naar het privé reservaat 'Schotia'. Ook hier kwamen we nieuwe beesten tegen, zoals de sabelantilope en de secretarisvogel. Maaaar, wat het allertofste was van deze safari, was dat we meeeeeega dichtbij de dieren kwamen! Met mijn neus kon ik zowat de buffels aanraken, maar het allertofste waren toch wel de leeuw(inn)en en neushoorns die we van nog geen 2 meter afstand konden bewonderen. Als klap op de vuurpijl zagen de leeuwen opeens een impala lopen en gingen ze daar vol gas achter aan. Onze guide was niet alleen hilarisch, maar ook nog eens suicidaal, want ook wij gingen vol gas achter de jagende leeuwen aan. Ik kan je vertellen dat je meest heftige achtbaan hierbij in het niet valt haha! TIjdens deze wilde tocht vroeg Jeroen of ik wel aan het filmpen was, maar zoals jullie misschien kunnen begrijpen was ik veeeeel te druk bezig met het volgen van deze actie en er tegelijktijd voor aan het zorgen dat ik die auto niet uit zou flikkeren (want het om doen van je gordel was volgens onze guide niet nodig..). Helaas voor jullie! ;) Na deze barre en koude tocht, konden we ons opwarmen bij een groot kampvuur en gingen we samen dineren. Hierbij konden we meteen een volgend dier van onze lijstje strepen, want Jeroen had opeens een dikke kakkerlak in zijn nek zitten haha! Vervolgens zat onze safari erop en na zo'n hele dag hadden we het ook echt wel gehad. Blij en tevreden gingen we weer terug naar ons hotel :)

De volgende dag was het zo'n 3 uur rijden naar onze volgende stop: Plettenbergbaai. Hier hebben we de 'Robberg Hike' gedaan en de meest fantastische uitzichten gezien, met hier en daar een zeehond en een mega-sprinkhaan. In een soort rondje van zo'n 5.4km hebben we alle soorten looppaden wel gehad: van het beklimmen van steile rotsblokken, naar heel mul zand en weer door naar zulk begroeid gebied, dat het leek alsof je in een bos liep. We wilden misschien eerst de trail doen van 9.2km, maar halverwege stond het zweet al in de bilnaad en was ik blij dat we eerder konden afslaan haha! Terug in ons hotel kwamen we opeens weer het stel tegen die we ook al tegen waren gekomen bij ons verblijf in 'Lion Tree Top Lodge'. Na wat verhalen uitgewisseld te hebben, kwamen we er ook achter dat zij rond dezelfde tijd in Kaapstad zijn als wij. Afgesproken om daar elkaar weer opnieuw te ontmoeten en onder het genot van een Afrikaans wijntje weer de volgende reisverhalen uit te wisselen! Wij zijn in ieder geval erg benieuwd :)