Dag 13 - 28 september 2019

Door Robin van Vliet - 29-09-2019 07:15

28 september 2019

Dag 13

San Francisco

Vanochtend ging de wekker alweer vroeg. We gaan vandaag de stad San Francisco onveilig maken met z’n drietjes.

Even ontbijten en daarna zijn we gaan lopen naar de ferry terminal. In 10 minuten waren we er, vanaf onze camping.

Eenmaal aangekomen hebben we retour tickets gekocht voor de ferry, we moesten nog een half uurtje wachten voordat de boot uiteindelijk vertrok. Wij namen de allereerste boot om 9:30u. James vond het uiteraard weer fantastisch. Hij had nog nooit gevaren. We zaten op het achterdek van de boot. Onderweg hadden we mooi uitzicht over Alcatraz, de Golden Gate Bridge en San Francisco zelf. Binnen een uur waren we aan de overkant. Aan boord waren veel honkbal fans aanwezig. De club van San Francisco (the Giants) speelde vandaag thuis tegen de club van Los Angeles (the Dodgers)

De boot meerde aan bij Pier 1. We zijn eerst naar Fisherman’s Wharf gelopen. De beroemde pier met de zeeleeuwen. Wauw wat lagen er veel zeeleeuwen zeg... en wat een stank.

Daarna zijn we naar pier 33 gelopen. Wij hadden in Nederland al kaarten besteld voor het voormalig gevangenis eiland Alcatraz. Om 12u vertrok de boot naar het bekende en beruchte eiland. De rit duurde een klein half uur.

We waren vergeten brood te smeren voor onderweg, dus hebben we in de boot naar Alcatraz allemaal een hotdog op. Op het eiland zelf wordt er namelijk geen eten verkocht.

Alcatraz is een eiland in de baai van San Francisco. Van 1934 tot 1963 was het in gebruik als zwaar beveiligde gevangenis. 1576 gevangenen hebben het eiland als standplaats gehad. De beroemdste gevangene was Al Capone. Voordien was op het eiland een militair fort (1850-1907) en daarna (vanaf 1907-1933) was er een militaire gevangenis gevestigd. Tegenwoordig is het eiland een beschermd gebied en een National Historic Landmark, beheerd door de National Park Service.

Eenmaal aangemeerd keken we onze ogen uit. Waanzinnig om hier nu in het echt te zijn. We hebben een rondje gelopen en zijn daarna naar het gevangenen complex gegaan. We kregen daar een audio set mee met een Nederlands gesproken rondleiding. Eerst langs de douches gegaan, daarna de cellen, isolatie cellen, luchtplaats, kantine, kantoren etc bekeken. Indrukwekkend allemaal.

Na de audiotour zijn we buiten ons rondje wezen afmaken. We hebben nog een zeehond zien zwemmen.

Vanaf het eiland heb je een prachtig uitzicht over San Francisco. Door mij ook wel Frisco genoemd, maar dat mag gekscherend niet van Loek, het schijnt dat de inwoners het niet leuk vinden als je Frisco zegt. Zelf heb ik Loek vandaag ook al een paar keer Frisco horen zeggen, Haha.

Na alles te hebben gezien op het eiland hebben we op de boot gewacht en na een boot ritje van een klein half uur waren we weer op het vasteland.

We zijn naar Lombard street gelopen. Deze straat staat bekend als meest bochtige straat van de wereld. Gaaf om deze straat in echt te zien.

Het is sowieso al enorm gaaf om door de straten van San Francisco te lopen. De steile hellingen zijn best pittig om te bewandelen. Wat een belevenis. We hebben ook de oude trammetjes zien rijden.

We zijn ook door China Town gelopen, wat ook al een belevenis op zich is, om al die drukke Chinese winkeltjes bij elkaar te zien.

Daarna zijn we naar Bath & Body works gelopen om mijn favoriete bodycream te kopen.

Het was alweer etenstijd geworden,  via een Facebook pagina had ik gelezen dat Lori’s Diner een aanrader was.

Daar zijn we gaan eten. Het was inderdaad een dikke aanrader. Het was een jaren 50 typisch Amerikaanse diner. Er stond zelfs een mooie oude Chevrolet achterin de zaak. We hebben daar heerlijk gegeten. James kreeg pannenkoeken en wij hebben een heerlijke hamburger op.

Bij mijn eten bestelde ik ook een aardbeien milkshake. Ik was blij verrast toen ik mijn milkshake zag aankomen. Een typische jaren 50 film milkshake in een mooi glas, met een toef slagroom en een kers bovenop. Heerlijk.

Na het eten hebben we afgerekend, een stuk taart (carrot cake) meegenomen om in de camper op te eten en zijn we weer richting pier 1 gaan lopen.

Na een tijdje wandelen kwamen we aan bij onze ferry terminal om de boot naar huis te pakken. Terwijl we op de boot aan het wachten waren raakte we aan de praat met een Nederlands gezin die met haar ouders en dochter van bijna 4 jaar ook aan het rondtrekken waren door Amerika. James en het meisje (Anna) konden het erg goed met elkaar vinden en waren lief aan het spelen met elkaar.

Tijdens de bootreis hebben we gezellig met elkaar zitten kletsen, het bleek dat ze op dezelfde camping stonden als wij.

We zijn samen naar de camping gelopen en hebben we ze daar nog een fijne reis gewenst.

Eenmaal bij onze eigen camper te zijn aangekomen, hebben we James lekker in bed gelegd en hebben we onder het genot van een kop thee en koffie de carrot cake opgegeten.

Later keek ik op m’n stappenteller, bleek dat we vandaag 20 kilometer (over de dag verspreid) hadden gewandeld. Zo trots op James. Dat doet hij gewoon maar even. Hij liep op het laatst nog huppelend naar de camping.

Morgenochtend gaan we deze beton jungle camping verlaten en reizen we door naar Monterey. Dat ligt aan Highway 1, aan de kust. Ben benieuwd.