Geluk bij een ongeluk & verdachte types

Door Familie Borst - 08-09-2019 15:02

woensdag 31 juli 2019, Apeldoorn, Nederland

Jaaaaaa, eindelijk is het zo ver! We gaan op reis na een jaar van voorbereidingen.
Ruim een jaar geleden ontstond het idee bij ons om zo'n soort reis te gaan maken met z'n vieren. Na een paar avondjes online oriëntatie vorig jaar juni, hadden we snel de knoop doorgehakt: een camperrondreis in West-Amerika ging het worden. Een maand later hadden we onze globale route (cq begin- en eindpunt) en de periode bepaald. Na een planningsgesprek vorig jaar juli bij Tioga Tours hebben we de camper gereserveerd, een C28 (28 feet) camper van El Monte.
Het aftellen begon naast de verdere voorbereiding. In oktober zijn de vliegtickets geboekt en begin van dit jaar hedden we de definitieve route voor onszelf bepaald. Vervolgens hebben we de overnachtingen op de diverse campgrounds geboekt. Helaas is dat nodig in het hoogseizoen. Het leek soms wel alsof we kaartjes wilden boeken voor een concert van een wereldster: klaar zitten achter de computer op een bepaalde tijd en ervaren dat de boel binnen 5 minuten is uitverkocht.
Maar goed, dat is allemaal gelukt en nu zijn we - na lang aftellen - op pad.

Vanmorgen rijden we volgens planning mooi op tijd weg rond kwart voor zeven om vervolgens tegen achten de autosleutel af te geven bij de valet parking op P6 (tip: 15% ANWB-korting). Dat voelt heel luxe!
Vervolgens staan we een paar minuten later in de vertrekhal.

Gisteren bij het online inchecken konden we onze boarding passes thuis printen behalve die van Alex voor de vlucht van Londen naar San Francisco. Kennelijk heeft hij een speciale behandeling nodig...

We zijn direct aangesloten in de rij voor de incheckbalie. Net als Alex denkt "pfff, warm hier, laat ik mijn vest uittrekken", zegt Elisa dat ze duizelig is. Voor we haar de tip kunnen geven om haar trui uit te trekken, zakt ze in elkaar en kunnen we haar nog net opvangen. De warmte i.c.m. een te kort nachtje is haar even te veel geworden. Het valt uiteindelijk allemaal wel mee (ze is amper "out" geweest), maar zittend op de grond levert het wel aandacht op èn een rolstoel. Marjolijn is even met haar naar buiten gegaan voor frisse lucht en Alex en Jasper hebben buiten de rij op hen gewacht. Als de dames vijf minuten later terugkomen, worden we buiten de rij om direct naar de incheckbalie gebracht. Uiteindelijk zijn we zo'n 15 mensen opgeschoven in de rij..... dat schiet lekker op ;-)

Bij de incheckbalie krijgt Alex zijn boarding pass met de mededeling dat hijeen extra security check cadeau zal krijgen.

Het vervolg gaat lekker snel dankzij de rolstoel! We worden langs de rijen begeleid bij de security en bij de paspoortcontrole. Is dit nou wat je noemt, een geluk bij een ongeluk?

Bij de security hoefen we deze keer geen tassen leeg te halen. Alleen Jasper wordt grondig gefouilleerd #verdachttype.

Het vliegtuig naar Londen vertrekt uiteindelijk een half uurtje te laat en stijgt op richting een hele donkere lucht in de verte. Ondertussen is het op Schiphol ook gaan regenen. Amper in de lucht zitten we in slecht weer. Na een paar luchtzakjes worden we verrast door bliksem. Een felle lichtflits komt langs en licht de boel links en rechts van het toestel op. Vervolgens stijgen we verder door hele donkere wolken, waarna we boven het wolkendek komen: het heldere licht ontlokt Jasper de uitspraak "Nu zijn we in de hemel"....
Een rustige vlucht naar Londen Heathrow volgt.

Bij de overstap naar het vliegtuig naar San Francisco wordt Alex bij het boarden er uit gepikt voor 'an additional security check'. Het duurt ff, een paar extra vragen, een paar "veegmonsters" van polsen, enkels en buik en dan mag Alex ook het vliegtuig in. Gelukkig had hij z'n rugtas nog net aan Marjolijn mee kunnen geven, anders was die ook binnenstebuiten gekeerd.

Verder hebben we een rustige vlucht met onderweg mooi zicht op Groenland.

Op de luchthaven van San Francisco kost het een uur om door de douane te komen. Daarna is het even zoeken naar de Uber-ophaalplaats en moeten we de werking van Uber-app uitvogelen, maar onze eerste Uber-rit is een feit. Dat werkt hier heel erg goed!

Elisa en Jasper vallen ondertussen om van de slaap - het is ondertussen in Nederlandse tijd ook al half zes in de ochtend.
Snel ingecheckt in het hotel en naar bed!

Morgen een dagje de toerist uithangen in San Francisco en vrijdag de camper ophalen!