3. Van Paihia naar Coromandel

Door De Valkjes in Nieuw-Zeeland - 08-11-2022 03:58

Kia ora allemaal,

Maandag 7 november
Na in de ochtend even boodschappen te hebben gedaan bij een Countdown (we hebben een klantenkaart....😄) lopen we rond de middag naar de haven van Paihia voor de boottocht naar Hole in the Rock. De wind is behoorlijk aangetrokken dus we zijn benieuwd (zeeziek??). Om 14:00 vertrekken we en worden vrijwel meteen getrakteerd op een viertal Orka's die in de baai rondzwemmen. Het blijken allemaal vrouwtjes volgens de kapitein, een prachtig gezicht en van heel dichtbij. Het was nog even twijfelachtig of we naar Hole in the Rock zouden kunnen i.v.m. verslechterende weersomstandigheden maar het is uiteindelijk toch gelukt. Bij een flinke golslag de Pacific op en daar aanschouwen we het Hole...😄. De kotszakjes bleken niet voor niets meegenomen te zijn want er werden er toch een paar behoorlijk zeeziek, maar wij gelukkig niet.😄 Op de terugweg spotten we rond de boot een aantal dolfijnen die vrolijk mee springen. We worden nog 1,5 uur op een eiland gedropt met de prachtige naam "Urupukapuka". Probeer dat maar eens een paar keer snel uit te spreken. Om 18:30 zijn we weer terug in de haven en eten we in een restaurant fish and chips. Moe maar voldaan naar de camper en bijtijs naar bed.

Dinsdag 8 november
Vandaag een reis-/regendag. Zoals verwacht ging het afgelopen nacht regenen en dat bleef de hele dag zo. En niet een miezertje maar echte tropische regenbuien...tsjonge. Maar we komen, na een mooie rit met helaas niet zoveel vergezichten vanwege de bewolking, veilig aan op een campsite met de naam Sheepworld bij het plaatsje Warkworth. We treffen er niemand aan, bellen de eigenaar die een kwartiertje later aankomt. Een man van 79 die net z'n handtekening onder het verkoopcontract van z'n campsite heeft gezet. Leuke vent maar nu mag hij met pensioen🤔... Het regent nog steeds dus we nemen een lekker glas wijn met een boek erbij. Morgen weer verder. Ruim 200 km gereden en dat links rijden gaat prima hoor... went snel.

Woensdag 9 november
Op weg naar het plaatsje Coromandel, een rit van 230 km. Eerst langs/door Auckland....dat gaat lekker vlot. Dan komen we in de regio die ook Coromandel heet. Groene heuvels en bergen en het uitzicht op het water is nooit ver weg... we stoppen dan ook regelmatig om te genieten van de uitzichten. Op bijna elke stopplaats wel campers ... en vaak even een praatje "where are you form" ... zo gaat dat. Engelsen, Duitsers, Australiërs.... enz. enz. Camperreizigers zwaaien ook naar elkaar dus dat zijn we ook maar gaan doen😄. In de loop van de dag kwam er een lekker zonnetje bij en we komen aan in de plaats Cormandel waar we een mooi plekje op de camping scoren. In de avond verkennen we Coromandel. Een leuk plaatsje aan de kust met een aantal leuke winkeltjes en restaurants.

Dondardag 10 november
Een korte rit naar Cathedral Cove... maar eerst even boodschappen doen in Whitianga (alleen die mooie plaatsnamen al...😄). In de supermarkt ligt speculaas van De Ruiter uit Ooltgensplaat (of all places...) in de schappen. Het kan verkeren. Het betrekt steeds meer maar we treffen het als we de wandeltocht naar Cathedral Cove maken. Werkelijk een schitterende natuur. Het lijkt wel of we door een oerwoud lopen. Dan komen we op een prachtig zandstrand bij Cathedral Cove, heel indrukwekkend. De foto's spreken voor zich. We hebben een leuk gesprek met een stel uit Auckland die later naast ons blijken te staan als we op de camping bij Hot Water Beach ons kampement opslaan. We blijven hier even twee nachten want vrijdag 11 november geven ze zeer slecht weer op, dus dat wordt een rustdag met lekker lezen, logboek bijwerken enz. Zaterdag reizen we verder en hebben we gereserveerd voor een rondleiding op de Hobbiton Movieset bij Matamata.

Vrijdag 11 november
Er valt zeker 70 mm water vandaag... een uitloper van een orkaan schampt net over dit gebied. Dat is ook Nieuw Zeeland. Het is niet voor niets zo groen hier. Alleen, als de zon doorkomt voel je dat gelijk op je huid, heel fel vanwege de dunne ozonlaag hier. Meteen smeren en een pet op. In de middag toch nog even naar Hot Water Beach.... een strand met onder het zand thermische activiteit. Heel bijzonder. Er zijn plekken waar je niet op het zand kan staan... zo heet. Strandgasten graven een kuil in het zand (kan alleen bij Eb...) en hebben dan letterlijk en figuurlijk een HOTTUB!!