6. Via Wellington met de ferry naar Picton (Zuidereiland)

Door De Valkjes in Nieuw-Zeeland - 22-11-2022 08:47

Kia Ora allemaal,

De wegen in Nieuw Zeeland zijn op zich goed maar wel grof van structuur en daardoor lawaaiig.... Ook niet overal even breed en bruggen bouwen hebben ze een hekel aan want die maken ze maar 1 auto breed... zodat je altijd even op moet letten op tegenliggers waar je dan op moet wachten... maar zo druk is het niet en zeker op het Zuidereiland gaat alles redelijk relaxed.. Wij rijden rustig onze km's, stoppen bij mooie punten, gaan even aan de kant als er iemand achter ons zit en zo komen we er vanzelf.

Zondag 20 november
We nemen even een totale rustdag. Zijn we aan toe. We rijden nog wel even van de camping af om aan de rand van de baai, met zicht op Wellington, heerlijk te lunchen. Een praatje met een visser die met drie hengels probeert iemand aan de haak te krijgen die hij nog nooit gezien heeft... We hebben er ruim een uur gezeten en hij kreeg maar geen beet....ppppffff zou mij te lang duren. We lezen en relaxen de zondag uit...

Maandag 21 november
We nemen de bus naar de hoofdstad Wellington. We betalen de chauffeur cash en hij geeft aan dat 5 NZD wel genoeg is voor twee.... maar een ticket krijgen we niet. In Wellington gaan we naar het beroemde Te Papa museum. Dat was echt geweldig. Dat hebben die Nieuw Zeelanders goed gedaan. In verschillende delen wordt de geschiedenis van Nieuw Zeeland zichtbaar gemaakt. De Eerste wereldoorlog waarin NZ gevochten heeft op bijvoorbeeld Turks grondgebied. De Maori met hun cultuur en gebruiken... De natuur en wat ermee is gebeurt de afgelopen honderden jaren...daar schrik je toch wel even van. En tenslotte een beeld van de immigranten uit alle hoeken van de wereld...natuurlijk ook een hoekje van Nederlanders (de familie Vlaar). Daarna gaan we met een Cable Car naar hoger gebied en bezoeken een Botanic Garden. Prachtig aangelegd...maar helaas gaat het regenen en we zoeken een restaurant op om een keer lekker uit eten te gaan. Al met al niet echt een mooie stad...maar het museum is uniek.

Dinsdag 22 november
Vroeg uit de veren want we moeten uiterlijk 07:45 inchecken bij de ferry naar Picton. We zijn er ruim op tijd en de rijen vrachtwagens, auto's en campers staan al klaar... als eindelijk alle voertuigen aan boord zijn (er kunnen er wat in...!!) vertrekken we rond 09:00 naar Picton, een boottocht van ruim 3 uur. Het zonnetje schijnt heerlijk en het eerste deel gaat door Cook Strait en later varen we door de Marlborough Sound naar Picton... en dat is werkelijk prachtig. Lijkt een beetje op wat we in Canada bij de tweede overtocht vanaf Vancouver Islands hebben meegemaakt, maar doet ons ook een beetje aan de fjorden in Noorwegen denken. We kunnen er aan dek heerlijk van genieten. We rijden als één van de eersten de ferry af en rijden richting Blenheim. Omdat een weg afgesloten is en we 100 km moeten omrijden naar het Abel Tasman NP (national park) besluiten we (we moeten flexibel zijn) een extra overnachting in te lassen. We verblijven in Spring Creek aan een klein riviertje en geven op de gelijknamige camping de dikke vette palingen in de rivier te eten... Ze eten uit je hand en kunnen twee meter lang worden en sommigen (de vrouwtjes zijn zo dik als een flinke bovenarm).

Woensdag 23 november
We reizen vandaag ruim 200 km, eerst door een wijngebeid met veel wijnboerderijen en daarna door bergachtig gebied...wat is het hier mooi! We leven hier letterlijk en figuurlijk in de natuur. De verscheidenheid in de natuur is blijft ons verwonderen, de schepping is oneindig mooi en  telkens weer worden we verrast! We rijden over een pas in een flinke regenbui maar zodra we eroverheen zijn schijnt de zon weer volop. Rond 15:30 komen we aan in Kaiteriteri (aan de rand van het Abel Tasman NP) en hebben een mooi plekje op een camping direct aan het strand. Plek genoeg hier... we genieten van de zon... maken nog een korte avondwandeling op het strand waarna het bedje weer roept.

Donderdag 24 november
Vandaag rijden we eerst richting Mãrahua en wandelen een klein stukje van de 53 lange hiking trail (wandelpad) door het Abel Tasman park. Er zijn veel backpackers die dit pad helemaal lopen en in het park in een hut overnachten. Wij gaan vrijdag het park in, dan geven ze beter weer op dan vandaag. Van Mãrahua rijden we over een prachtige bergpas naar Tãkaka. Onderweg mooie uitzichten, bij een uitzichtpunt spotten we nog een prachtige vogel (bleef netjes zitten voor de foto...) en bij de plaats Uruwhenua stoeltjes uit de camper en gebruiken we de lunch met heerlijke verse aardbeiden zo van de koude grond. Gekocht bij een fruitboertje langs de weg. Terug in Kaiteriteri boeken we de tocht naar het Abel Tasman park op vrijdag...we zijn benieuwd.