9. Via Milford Sound naar Queenstown

Door De Valkjes in Nieuw-Zeeland - 04-12-2022 23:33

Kia Ora allemaal,

Nieuw Zeeland kenmerkt zich ook door relatief weinig (wilde) dieren in vergelijking met bijvoorbeeld Amerika of Canada. Oorspronkelijk (tot 150 jaar geleden) waren hier nauwelijks landdieren. Vrijwel alleen bos en veel vogels. Met de komst van Europeanen zo'n 150 jaar geleden kwamen ook landdieren mee. Soms bewust maar ook onbewust via scheepsladingen.

Dinsdag 6 december
We rijden vandaag naar Milford Sound (120 km). Piopiotahi in het Maori (het blijft een wonderlijke taal). Een Sound is feitelijk een Fjord zoals we die in Noorwegen kennen. Het is bewolkt en af en toe een miezerig regentje. We stoppen regelmatig om van de prachtige uitzichten te genieten maar de toppen blijven in de wolken hangen. Bij een stop onderweg komen we voor het eerst een alpine papegaai (de Kea) tegen. Die zijn heel mak en je komt er dan ook dichtbij... Prachtige beesten. Milford Sound ligt aan het eind van een dal en het voelt of we naar het "einde van de wereld" rijden. Naarmate we dichter bij het einde van het dal (met onderweg veel werkzaamheden aan de weg en door een éénbaanstunnel waar je lang moet wachten voor je erdoor kan) komen, zo halverweg de middag, breekt de bewolking wat open en krijgen we toch meer te zien...en dat is werkelijk ongelooflijk mooi... Hopen dat het verder opentrekt voor de boottocht morgen. Waar ze er hier ook veel (te veel) van hebben is de beruchte Sandfly. Sandfies zijn kleine vliegjes die gaan zitten en meteen heel gemeen bijten met rode jeukende plekken tot gevolg. Speciale spray moet ons er een beetje tegen beschermen. We waren gewaarschuwd!

Milford Sound is de natste bewoonbare plek in Nieuw Zeeland en één van de natste plekken ter wereld. Jaarlijks regent het gemiddeld 182 dagen. Één groot voordeel hiervan is dat er heel veel natuurlijke watervallen ontstaan! Na een goeie regenbui zie je overal watervallen ontstaan op de hellingen van de omliggende inhammen. Sommige boottochten komen zelfs zo dichtbij deze watervallen dat je een lekkere, gratis douche krijgt!

Milford Sound heeft een overvloed aan bijzondere vogels, insecten tot dolfijnen en zeehonden. Rondom het fjord ligt een gigantisch regenwoud wat ervoor heeft gezorgd dat zich daar veel dieren en planten bevinden. Veel van de planten en dieren in Milford Sound komen alleen voor in het Fjordland gebied vanwege de afgelegen locatie en het natte weer. Hoe je het fjord ook gaat bekijken, hou je ogen open!

Woensdag 7 december
Wat een bijzondere dag!! We staan op tijd op want om 8:50 vertrekt onze boot het Sound in. En wat treffen we het geweldig. Het wolkendek ligt helemaal open en daarmee de oogverblindende natuur van Milford Sound. We hebben al veel mogen zien maar dit is zo overweldigend dat je er stil van wordt. Je voelt je letterlijk en figuurlijk klein en nietig. De boottocht van 2 uur, waar we het hele fjord doorvaren tot in de Tasmanzee, blijft ons verbazen en je blijft foto's maken. We hebben er een paar bijgevoegd maar wat we hier zien en meemaken kun je eigenlijk niet goed via foto's overbrengen. Dat is onmogelijk. Onderweg zwemmen nog een paar dolfijnen mee en liggen op een rots ook nog wat zeehonden "lui te zijn". Om 11:00 lopen we nog nagenietend weer naar de camping waar we snel een boterhammetje eten en, omdat het zo helder is, nog even een stuk van de route door de tunnel terugrijden. Op een uitzichtpunt stoppen we omdat daar drie Kea's rondlopen.... maar ze mogen niet gevoerd worden dus dat doen we ook niet al lopen ze wel te bietsen. Paar leuke filmpjes van ze gemaakt. S'avonds gaan we uit eten in restaurant Pio Pio waar we met een heerlijke maaltijd deze fantastische dag afsluiten. Dankbaar dat we zo mogen genieten van dit deel van de schepping.

Donderdag 8 december
Het weer is om 6 uur vanmorgen omgeslagen en het is gaan regenen, en niet zo'n beetje. Milford Sound doet zijn naam eer aan. Maar dan blijkt juist dat dit ook heel spectaculair is. We rijden rond 10:00 het dal uit en worden verrast door tientallen kleine en grote(re) watervallen die van grote hoogte neerkletteren. Zo hebben we alle "kanten" van dit fjord nu wel meegemaakt in 2 dagen. Na twee uur zijn we het dal weer uit en gaan richting Queenstown waar we op een zeer luxe nieuwe camping komen en gelijk maar voor 3 nachten bespreken om even bij te komen. Het is lekker weer geworden (zo'n 21 graden) en wandelen nog even naar de supermarkt. Moe maar voldaan gaan we slapen.

Vrijdag 9 december
We staan op een prachtige plek met uitzicht op het meer Wakatipu. Niet vervelend wakker worden! Het is goed weer en we besluiten vandaag, na alle mooie natuur van Milford Sound naar Queenstown te gaan. Dat doen we met een watertaxi die vlakbij de camping een opstapplek heeft. Queenstown is, wat ze noemen, een avontuurlijke stad. Je kunt er bungy jumpen, raften, zip-line avonturen, mountainbiken, skydiven enz. enz. Je vindt er dan ook veel jongeren. Een leuk stadje waar we ook met een Gondola omhoog gaan om van het uitzicht te genieten. Queenstown ligt ingeklemd tussen prachtige bergketens. Eind van de dag weer met de watertaxi terug en als we net terug zijn komt er een buitje langs...net op tijd binnen.

Zaterdag 10 december
We zijn nu echt aan de laatste week in de camper begonnen. Tsjonge wat gaat de tijd snel. Vandaag bezoeken we een Bungy Jump locatie. Spectaculair om te zien maar Poula zegt "voor geen goud"... dus mag ik ook niet😟. Daarna rijden we naar Arrowtown een leuk klein Goudmijnwerkersstadje uit de 19e eeuw. Goed te zien aan de gebouwen in de hoofdstraat. Nog een mooi jack gekocht ... kan weer mee naar Nederland. Tot slot rijden we richting Glenorchy langs Lake Wakatipu. Een prachtige weg langs het meer. Helaas gaat het in de loop van de middag dichttrekken en rijden we op ons gemak terug naar de camping. Even alles bijwerken en lekker een uurtje lezen...