Manning Park - Vancouver - Victoria - Goldstream - Juan de Fuca

Door Familie van Tetering - 25-07-2022 08:26

Manning Park:

Een lange rit van ongeveer 3 uur naar manning park, langs vele plaatjes met fruitkraampjes. Tussendoor boodschappen gedaan en daarna op naar skyview campground. Een vrij nieuwe camping, waarbij we een mooi plekje kregen bij de speeltuin. Toen we eenmaal klaar waren hebben we nog een kleine trail gelopen genaamd twenty Minute Lake. Er was die avond slecht weer voorspeld en laat in de avond begon het erg hard te regenen en onweren. De volgende ochtend hield het al snel op met regenen en hebben we rondom het lightning lake gelopen, het eerste stukje was door het begroeide bos, waar we eekhoorntjes zagen. Het grootste gedeelte was een mooi begaanbaar pad,  totale afstand 6,6 km. Na de wandeling hing er een vreemde geur in de camper. We wisten eerst niet waar het vandaan kwam. Op een gegeven moment zag Kelly dat het water omhoog kwam in de badcel. We waren vergeten de tank van het afvalwater op tijd te legen. Na enige discussie kwam de buurman ons helpen, hij had de discussie meegekregen want het was een canadees met Nederlands roots, die alles nog goed begreep van de Nederlandse taal. Hij heeft ons tegelijk geholpen en hebben daarna met hem en zijn vrouw staan praten. Daarna met de kids marshmallows gescoord in de plaatselijke campingwinkel en de ReinOrchid trail gelopen. Een kleine wandeling van ongeveer 1 km door een mooi stukje bos.

De volgende dag met de zon opgestaan en vroeg vertrokken om een nacht te verblijven in Vancouver. Maar eerst nog een aantal wandelingen op de planning. De eerste was de Canyon nature trail (2km). Een leuke wandeling die veel wisselt van hoogtes langs een rivier, waar we op het einde nog een slang tegen kwamen. Wij denken dat het een kousebandslang was. Rifka kon geen afstand van de slang doen en wilde graag samen met de slang een selfie :0.

De tweede wandeling die we hebben gedaan deze ochtend was de Rhododendron Flats (400m). Een saaie wandeling waarbij je geen Rhododendron kan spotten. Daarna door naar de 3de wandeling alleen was deze afgesloten. We zijn doorgereden naar het plaatsje Hope. Hier hebben we getankt, boodschappen gedaan en gegeten bij de Mac. Onderweg kwamen we nog langs Bridal Veil Falls, Dit is de zesde hoogste waterval van Canada. Deze wandeling was kort, mooi, stijl en sprookjesachtig.

Vancouver:

Laat aangekomen in Vancouver omdat we 45 minuten vertraging hadden door de file waarin we hebben gestaan. Eenmaal daar een kleine ronden gelopen over de camping waar we een zwembad tegen kwamen. Snel terug naar de camper om om te kleden en terug naar het zwembad waar de kids en Freek een frisse duik hebben genomen. Vroeg gaan slapen om morgen op tijd op te staan om met de Ferry naar Vancouver Island te gaan.

Ruim op tijd bij de terminal in Tsawwassen aangekomen, waar ze eerst ons voertuig controleerde op lengte voordat we verder mochten. Isaac en Rifka vonden het erg spannend om op de boot te gaan. Eenmaal geparkeerd en geïnstalleerd op het bovendek, zagen we een zeehond dobberen. Daarna vertrokken naar Swartz Bay. Een 1,5 uur durende tocht waar je kijkt naar Canada en Amerika met vergezichten van bergen met witte punten. Kelly vindt het lijken op een intro die je krijgt bij films. Na aankomst in Swartz Bay is het +- 40 minuten naar Victoria rijden.

Victoria:

Redelijk vroeg aangekomen op de camping en daar twee wassen gedraaid en wat gegeten. Het was heerlijk zonnig weer en de camping super netjes en schoon. In de namiddag kwam Alex naar ons toe die Freek al jaren niet meer had gezien, hier hebben we dan ook samen een aantal keer op geproost. Daarna zijn we met Alex meegereden in zijn camper om vervolgens wat te gaan eten in het centrum bij een pub wat vroeger een bank was. Lekkere gegeten en goede biertjes gedronken. Ook een typisch Canadees drankje gedronken met vodka, tabasco, peper en tomatensap. Een pittig drankje en een idee als je een kater hebt :), daar knap je van op. Verder lekker bijgepraat met elkaar. Na het eten zijn we met de taxi terug naar de campingplaats gegaan omdat het natuurlijk allang bed tijd was :) Taxirit vonden de kids erg leuk.

Volgende morgen uitgeslapen en rond 10:00 uur kwam Alex ons oppikken om vervolgens samen met Ashley ons rond te fietsen door Victoria. Een super leuke ervaring om zo de stad te bekijken. Zo hebben we aantal huizen bekeken en wat voor stijlen er allemaal waren. Ook had een vrouw in een tuin allemaal creaties van stenen die voorkomen in het dagelijks leven. Zoals Sushi, M&M’s, vogels, Piano en nog veel meer, dit was erg leuk om te zien.Daarna zijn we naar de kinderboerderij geweest en hebben daar wat rondgelopen en ezels en gijtjes geaaid. Onderweg in het park nog pauwen nootjes gegeven en op afstand de rood en geelwang schildpadden bekeken.

Vanuit het Park door het centrum gefietst en zo door naar Chinatown gereden om daar naar een recordstore te bekijken. Volgens ons waren de meeste platen tweede hands tegen woeker prijzen. Er zat zelf een plaat bij die ik ons pa had gegeven die ik bijna zou weggooien, die hier 60 Canadese dollar waard is.Dus wordt het toch emigreren en hier vinyltjes verkopen :). Het smalle straatje waar nu leuke zaakjes zitten was vroeger waar je net zoals de wallen naar de vrouwen kon gaan, drugs kon kopen en cafe’s zaten. Dit gaf problemen en daarom is het bestemmingsplan nu aangepast. Vanuit daar door naar een klein marktje en toen was het tijd voor lunch. We kozen gezamenlijk voor Fish & Chips. Deze hebben we gezamenlijk lekker opgegeten.

Na deze lekkere lunch was het tijd voor Alex en Ashley om zich voor te bereiden voor het werk. Afscheid genomen en vervolgens geprobeerd een watertaxi te krijgen. Echter moesten we lang wachten. Zijn daarom verder gelopen naar het centrum van Victoria langs het water om daar een eerder te kunnen pakken. Echter hadden we pech en duurde het nog langer om mee te kunnen. Ook werd de prijs hiervoor met de minuut hoger. Daarom zijn we wat de kids toch ook heel leuk vonden met de taxi terug gegaan. In de avond rustig aan gedaan en ons voorbereidt op de volgende dag.

Goldstream provincial Park:

Onderweg naar Goldstream Provincial park waren ze flink met de weg bezig en volgens de navigatie konden we afsnijden. Echter bleek dat deze weg alleen voor locals is bedoeld :), dus was het een soort achtbaan door smalle, stijle weggetjes en dichtbeboste omgeving. Na dit overleefd te hebben door gereden naar de Malahat Skywalk. Dit is een wandeling over een treewalk (brug) met aansluitend een uitkijktoren met glijbaan. Een leuke activiteit om met de kids te doen, een mooi uitzicht boven op de toren naar Amerika en canada, daarna snel met de glijbaan naar beneden Vervolgens naar de camping (Goldstream BC Park) gegaan. Een hele mooie grote camping tussen de ontzettend grote bomen. Wij denken tussen de 75 en 100 meter hoog. Kinderen  leuk gespeeld in de speeltuin en na het eten naar de Goldstream falls gelopen. Een mooie niet al te lange wandeling tussen de mooie flora van Canada.

Juan de Fuca Provincial Park:

Na te hebben ontbeten tussen de meters hoge bomen richting China Beach een camping gelegen in het Juan de Fuca Provincial Park. Wederom een camping tussen de bomen, alleen wat kleiner zonder voorzieningen en alleen een pit wc. Tijd voor een wandeling bepakt met onze strandspullen en wat lekkers mee om te eten en drinken. Na flink te zijn afgedaald aangekomen op het strand. Hier hebben we rustig aan gedaan en de kids hebben zich goed vermaakt met zand, zee, dode krabben, stenen en schelpjes. Bij terugkomst kampvuurtje gemaakt en als toetje marshmallows.