Sechelt - Vancouver - Whistler

Door Familie van Tetering - 15-08-2022 09:02

Sechelt (Sunshine Coast)

S’morgens de boel ingepakt en gelijk doorgereden naar de Ferry. Nadat we de tickets hadden gekocht hebben we ontbeten in de camper. Overtocht verloopt erg soepel op zo’n ferry, je begrijpt niet dat het allemaal erop kan. Want de ene camper is nog groter als de andere en er gaan ook nog vrachtwagens bij. Hij vaart ons rustig naar Powell River. Met een scherp oog (Kelly) merkte we nog een Humpback whale op. Je zag hem goed sprayen (ademenen). Helaas geen springende dit keer. Bij aankomst richting Saltery Bay gereden, waar de volgende Ferry op ons stond te wachten richting Earls Cove. Bij Saltery Bay nog een wandeling gelopen (Mermaid Cove). Een korte wandeling omdat we niet veel tijd hadden omdat we al waren ingecheckt bij de ferry. We moesten eerst nog een stukje lopen voordat we bij de mermaid Cove kwamen. Tijdens de wandeling kwamen we aan de waterkant nog een zeehond met haar jong tegen, ze waren aan het rusten op een rotspartij. Kids vonden het erg leuk om te zien. Bij het terugwandelen in hoog tempo ook nog een slang gespot. We kwamen terug bij de parkeerplaats bij de Ferry en waren netjes op tijd op erop te rijden. Dit kwam ook omdat we ons wandelrecords hadden verbroken. We liepen op 4 km 12 minuut 43 seconden gemiddeld en de kids hadden het niet eens door. lWij vonden deze boottocht een beetje op de boottocht van de Milford Sounds (Nieuw-Zeeland) lijken, Alleen waren de bergen iets kleiner. Het is prachtig om langs zo’n mooi landschap te varen met een zeebriesje tegen je gezicht. Bij Earls Cove aangekomen rustig doorgereden naar Sechelt. Een zigzag weg met veel bochten. Uitdagend maar mooie rit. We kwamen al redelijk laat aan op Bayside campground. Kids nog even kunnen spelen in de speeltuin en daarna naar bed.

In de ochtend naar de Burnett Falls gelopen. Een vrij hoge maar rustige waterval, een mooie wandeling voordat we een vlucht gingen maken met een watervliegtuig. Dit was een leuke ervaring om vanaf boven een stukje te zien van Sechelt en omgeving. Rifka vond het spannend en dacht dat we alleen op het water zouden blijven. Isaac vond het gaaf alleen te kort. Freek dacht nog een humpback te zien maar hebben hem niet kunnen traceren vanaf boven helaas. Na 25 minuten was dit avontuur voorbij. Met voldane knieën richting de lokale brouwerij (Batch 44 Brewery) om wat lekkers te drinken en te eten. Leuke zaak waar je goed kan eten. Nadat we hier hadden gegeten zijn we naar porpoise Bay gereden voor een frisse duik in het water en te genieten van het zonnetje. Nadat we hier klaar waren opgefrist en terug gereden naar de camping.

Next day richting Vancouver eerst nog een leuke wandeling gemaakt bij Cliff Gilker Park. Een niet al te moeilijke maar leuke wandeling met bruggetjes en watervalletjes en een leuke speeltuin bij het begin van het park. De Ferry van Langdale naar Horshoe Bay was ook een mooie korte overtocht met uitzicht op de Rocky Mountains.

Vancouver

Vanaf de terminal van de boot een korte rit naar de camping, Capilano river campground. Een grote camping vlakbij de Lions gate brug. De plekken waren erg klein, de camper paste er maar net in. Je zat bijna bij de buren binnen, je kon net langs de campers tussendoor lopen. Gelukkig hadden we maar aan 1 kant een andere camper staan. Eenmaal geïnstalleerd hadden we het idee om naar het centrum de bus te pakken. Het was een kort stukje lopen naar de bushalte, dat bij een winkelcentrum lag. Eenmaal in de bus stopte hij na enkele minuten en stond hij vast in de file. Echter waren ze aan het staken (boerenprotest) in het aangrenzende Stanley park. Hierdoor stond de Lions gate brug helemaal stil. Ondanks het niet mocht van de buschauffeur zijn we toch uit gestapt en terug gelopen naar het winkelcentrum waar ze verschillende winkels hebben en een foodcort. Hier hebben we maar gelijk wat gegeten met daarna uiteraard een ice cream :). Voldaan terug naar de camping nog een frisse duik genomen in het zwembad om vervolgens te gaan slapen. De nachten zijn hier onrustig vanwege de drukt op de weg, sirenes, vliegtuigen etc etc.

Na de eerste onrustige nacht zijn we naar Groose Mountain geweest. Dit is een attractie in de buurt waar je ook kan skiën in de winter en waar je met een grote gondel naar 1200 meter gaat. Dit gaat vrij snel en is wel een beetje spannend.  Halverwege de rit naar boven bleef de gondel even stil staan omdat er iets gemaakt moest worden, Kelly vond dit niet zo fijn omdat het al op flinke hoogte was. Boven op de berg krijg je een ontzettend mooi overzicht van Vancouver, Vancouver Island, Sunshine Coast & Washington. Daarnaast was er van alles te zien en te doen zoals een vogelshow, grizzly beren kijken, stoeltjeslift naar de top, klimmen & klauteren voor kids en ook de Lumberjacks show. Een leuk uitje voor de kids. Omdat het die dag super warm was nog een waterijsje gescoord om vervolgens lekker naar het winkelcentrum te rijden om daar rijst met kip mango te scoren.

Na een weer wat rumoerige nacht naar Vancouver stad gegaan met de bus om daar fietsen + aanhangfietsen te huren om Stanley park te verkennen. Een leuke ronde gefietst waar we een mooi uitzicht kregen over de stad en bruggen die Vancouver rijk is. Ook kwamen we nog een Racoon tegen die wat onhandig aan het klimmen en klauteren was. Deze samen mooi kunnen bestuderen. Een stuk verder wat fruit gegeten om vervolgens door het park heen te fietsen en daarna weer terug in te leveren. We hadden 2,5 uur gefietst en daarvan goed honger gekregen. In het centrum een leuke bakkerij opgezocht om daar wat lekkers te eten. Vervolgens te voet richting de stoomklok gelopen. Dit is een klok die op stoom werkt en die om het kwartier iets van zich laat horen. Leuk om te horen en het bracht gezelligheid. Ook nog naar een recordstore gegaan om te kijken of er nog wat interessants was binnen gekomen. Echter zijn de vinyltjes nog een stuk duurder als in Nederland, dus niet de moeite om dat te gaan importeren :).

Vervolgens rustig terug gelopen richting de bus om weer terug te keren naar de camping plaats. Dit mocht ook wel want we hadden inmiddels 15000 stappen (10,2km) gelopen. Na een frisse plons in het zwembad lekker naar bed om de volgende dag richting Whistler te rijden!

Whistler

In de ochtend een mooie rit naar de bergen gereden, ondanks je al in bergen zit. We zijn enkele keren gestopt, gelucht in Murrin Provincial park aan het water en een korte wandeling gemaakt bij de Brandywine Falls. Een grote waterval die waar het water meters naar beneden klettert. Hierna wilde we naar een zwemmeer lopen, na een rotsachtig begin was de trial halverwege gesloten. De kids vonden het niet erg en we zijn rustig terug gelopen naar de camper om door te rijden naar de volgende camping, Riverside resort en rv camping. Eenmaal aangekomen in Whistler kregen we tegelijk de gezelligheid mee van het ski dorp. Whistler is een van de grootste en populairste ski gebieden van Noord-Amerika. In 2010 vond in Whistler het skiën en snowboarden plaats van de olympische winterspelen die in Vancouver werden gehouden.

Eerst informatie gevraagd in het visitor Centre wat we allemaal kunnen doen, we blijven namelijk drie nachten in Whistler. Eenmaal aangekomen op de camping kregen we te horen dat er beren rond lopen op de camping. We kregen een leuk plekje bij de bosrand. Al snel kwamen er twee Nederlands jongetjes aangelopen die aan Isaac en Rifka vroegen of ze wilden spelen. De kids hebben zich erg vermaakt met stoepkrijt en we hadden en klein zwembadje opgezet. Wij gezellig met de ouders gekletst. Na het avondeten wilden ze weer graag samen spelen. Freek had het zwembadje opgeruimd en het water was in het zand terecht gekomen, de kids waren lekker aan het spelen en toen we opkeken waren het modder boefjes geworden, ze zaten helemaal onder de modder. De kids hadden veel bekijks en kregen veel opmerkingen van de andere Nederlandse campinggasten. Er zaten namelijk heel veel Nederlanders op deze camping. Hierna de kids goed gedocht en zijn we lekker gaan slapen.

De volgende dag was er bewolking dus besloten we om te gaan wandelen, we zijn naar een waterval gelopen, genaamd de Rainbow Falls en daarna de Train wreck trail gelopen. Dit was een makkelijkere wandeling door het bos naar oude treinstukken. De treinstukken waren nu bespoten met graffiti, de kids vonden het erg cool om te zien. Vervolgens lekker bij de Thai van de camping gegeten, gedoucht en gaan slapen want de volgende dag gaan we naar de top van de berg.

In Whistler kan je met de Blackcomb gondela naar de top van de Blackcomb Mountain. Bovenop de berg kan je verschillende wandelingen maken. We kozen voor een relatief makkelijke wandeling, tijdens de wandeling zagen we een Hoary marmot en een American pika, maar de laatste was zo snel dat we geen foto of filmpje konden maken. Na de wandeling zijn we met de Peak to Peak gondel naar de whister Mountain gegaan. Een super mooie ervaring om tussen twee bergen te hangen en een super mooi uitzicht te hebben. Eenmaal op de Whistler berg zijn we eerst op de foto gegaan met de olympische ringen en daarna met de stoeltjeslift naar de top van de berg, de hoogte is 2284 meter. Vervolgens op de foto met de Inukshuk, het is eigenlijk een richtingaanwijzer uit de Inuitcultuur. De Inukshuk was het logo van de olympische winterspelen van 2010. Daarna over de cloudraker Skybridge, 130 meter lang gelopen, deze wiebelde heel erg, Kelly is er heel snel overheen gelopen. Ook nog over de Raven ’s eye gelopen, dit is een viewing platvorm waar je een 360 graden uitzicht hebt. De kids nog even in de sneeuw gespeeld om daarna weer met de stoeltjeslift en de gondel naar beneden te gaan. Het was een dag vol indrukken en daarom hadden we geen zin om te koken en zijn we naar het favoriete restaurant gegaan van Isaac en Rifka, namelijk de Mc Donalds. Ze vonden Isaac zo lief dat hij een gratis ijsje kreeg, zijn papa kreeg een servetje voor zijn mond :).

Deze nacht zouden we een andere plek krijgen op de camping. We stonden nu vlak bij het speeltuintje en de kinderen hebben nog kunnen spelen en daarna naar bed. In de avond hoorden we geluid bij de vuilnisbakken, en hoorden we op een gegeven moment iemand zeggen dat er een beer was die de vuilnisbak aan het leeghalen was. Freek ging op onderzoek uit en zag inderdaad een grote zwarte beer die al veel vuilnis eruit had gehaald. Hij had een zak gepakt en deze achter de camper meegenomen. Op dat moment heeft Freek de vuilnisbak weten te sluiten zodat de beer niet nog meer vuilnis eruit kon halen. Het was een onrustige nacht omdat we de beer nog enkele keren hoorde. De volgende ochtend zagen we pas de rotzooi die de beer had gemaakt. In de ochtend rustig aangedaan, gedoucht en ontbeten en daarna alles weer ingepakt om door te rijden naar de volgende camping.