Marble Canyon - Kamloops - Clearwater - Blue River

Door Familie van Tetering - 24-08-2022 01:42

Marble Canyon

Vanuit Whistler richting Lillooet gereden om te kijken of we daar een nacht konden verblijven. De Camper had moeite om over de toppen van de bergen te rijden, soms dachten we zelfs dat de camper het niet meer aan kon. Het landschap veranderde van groen en bebost naar wat droger en warm, naar uiteindelijk een soort woestijn. Ook reden we weer een muggen gebied in, dus af en toe muggenspray gebruiken is een must. Anders vinden ze ons helemaal lekker :). De eerste camping waar we wilden staan was gratis. Dit was ook te zien, op zich niet erg maar we hadden nog tijd en zijn een stukje doorgereden, ook omdat het die dag tegen de 35 graden was. We zijn doorgereden naar Marble Canyon Provincial Park Campground zodat we de volgende dag minder lang hoefden te rijden en een volle dag in Kamloops konden spenderen. De camping waar we verbleven was tussen de bergen en bij een meer. Een camping zonder service die 18 dollar de nacht was. Een prima plek voor een tussenstop.

Kamloops

In de ochtend vroeg richting BC Wildlife Park van Kamloops. Dit Wildlife Park is vooral ingericht met dieren die een ongeluk hebben gehad of wezen of vanuit een andere dierentuin zijn overgekomen. Daarnaast was er nog een oud spetterparadijs en een treintje wat door het park reedt. Een leuk park voor het gezin om het rijden en wandelroutes te doorbreken. Na een paar uurtjes naar de camping gereden waar we die avond verbleven om daar nog even te genieten van het strand. Er was een flinke wind maar daardoor aangenaam bij het water. Daar mensen ontmoet uit Kamloops die Isaac en Rifka leuk vonden en daardoor ons aanspraken wat hun namen waren. Isaac kon goed vertellen in het engels hoe zijn naam was en hoe oud hij was. Isaac heeft Rifka geholpen en vertelde haar naam in het engels. My sisters name is Rifka, super grappig. Vriendelijke mensen die geïnteresseerd in ons waren. Na een overheerlijke maaltijd en een warme douche naar bed om in de ochtend grocery’s te shoppen en richting Wells Gray Provincial park te rijden.

Clearwater

Redelijk op tijd vertrokken naar Clearwater wat zich bevindt in Wells Gray Provincial park. Een redelijk vlakke rit. We waren er vlotjes en hebben bij aankomst gelijk 2 watervallen bezocht. De eerste waterval was de Spahats Creek Falls. Vlakbij de parkingang, klatert de waterval over rotspartijen ongeveer 75 meter naar beneden. De Spahats Creek heeft op deze manier een 122 meter diepe canyon in het lava gesteente geslepen.

Bij de tweede waterval, de Moul Falls moesten we eerst onze bergschoenen aan omdat dit een wat langere wandeling was van ongeveer een uurtje lopen. Een mooie avontuurlijke wandeling door het bos waarbij je uiteindelijk uitkomt bij de waterval waar je gelijk nat wordt gesprayd door het vallen van het water. Dit is de enige waterval waar je achter langs kunt lopen in dit park. De waterval is 35 meter hoog gevuld met ijskoud water. Wij zijn er achterlangs gelopen en waren drijf nat. Grappig en spannend om te doen. Verder was het lekker weer daarom heeft Freek nog een frisse duik genomen bij de waterval zelf. De kids wel geprobeerd maar vonden het te koud. Vervolgens de stijle klim weer omhoog waar we even later een zwarte beer zagen die zat te snoepen aan besjes. Kids vonden het leuk om te zien en hij was op ongeveer 15 meter afstand. Na een flinke wandelmars en 10000 stappen verder aangekomen bij de camper om naar Wells Gray Golf resort te rijden.

Aangekomen op het krakkemikkige resort een plekje weten te bemachtigen met een beetje schaduw. Het was erg warm dus een beetje schaduw was fijn. Wij vonden deze camping qua lokatie erg goed alleen de faciliteiten waren slecht, niet bijgehouden en er wordt niet schoon gemaakt. Wij zouden deze dan ook niet aanraden om naartoe te gaan. Volgens ons wisten dat meer mensen want hij stond ook niet helemaal vol. Gelukkig dat we zelfvoorzienend zijn zodat we niet van de faciliteiten gebruik hoefden te maken.

Lekker uitgeslapen gestart aan de tweede dag in Clearwater. Op naar de derde en vierde waterval. De derde waterval was de Dawson Falls. Deze waterval is 20 meter hoog en maar liefst 90 meter breed. Wat hem de bijnaam Little Niagara Falls geeft. Voor ons gevoel was dat ook zo, het water stroom met ontzettend veel kracht langs de plekken waar je deze waterval kan zien. De vierde waterval was Helmcken Falls, de waterval is met zijn 141 meter de vierde hoogste waterval van Canada. Wederom een spektakel om te zien.

In de middag hebben we samen met de kids een dam van stenen gebouwd in het riviertje naast onze kampeer plek. Hierin ook nog wat kleiner wildlife gespot die onder de stenen zaten. Het waren kleine rivierkreeftjes. Tussendoor helaas wel een paar keer geprikt door een mosquito :). In de avond met de kids het spelletje Rummikub gespeeld.

Blue River

In de ochtend zo vroeg mogelijk richting Blue River gegaan om daar de blue river safari te doen. Onderweg waren ze naast de weg flink aan het bouwen gedurende de rit. Uiteindelijk bleek dat ze een pijplijn aan het leggen zijn voor olie naar de kust van Alberta (In Alberta wordt het gemaakt). Hierdoor moesten we af en toe rustig aan rijden wat voor ons geen probleem was. Omdat we vroeg waren we vertrokken was het niet super druk op de weg en waren we netjes op tijd bij de safari. Eerst mochten we met een rustige boot (catamaran) en nadat we rustig hadden gevaren en een waterval hadden gezien overgestapt op een snelle boot die snel kan varen in ondiep water. We gingen lekker vlot door de rivier om uiteindelijk bij de gletsjers uit te komen. In deze safari geen wildlife gespot, behalve een golden Eagle die een nest had met kleintjes. Schitterend om te zien! Nadat we klaar waren de kids nog even in een speeltuin gespeeld. Dit lag gelegen aan een meer en daarnaast een spoor. Er kwam toevallig zo’n super grote trein aan toen wij wat zaten te eten in de camper. Zo’n trein denderd en toetert voorbij. Want echt veilige overgangen hebben ze hier niet.

Daarna naar onze camping gegaan waar we die nacht verbleven. Bij toeval zaten de mensen die bij ons op de riversafari zaten ook bij ons op de camping tegenover ons. Ze waren heel vriendelijk en vonden het leuk dat we hier waren. De kids voelden zich welkom en mochten meedoen met een spelletje jeu de boule. Toen wij eenmaal waren geïnstalleerd kregen we drinken aan geboden en hebben met hun staan kletsen. Daarna zei Isaac dat hij wel met hun Rummikub wilde spelen. Dit wilde ze erg graag en zo zaten we met zijn achten te rummikuben. Ze waren erg fanatiek en vonden het een leuk spel. Ze vertelde ook toen wij er niet bij waren dat Isaac en Rifka goed konden uitleggen wie waar sliep in de caravan. Ze vonden dit erg knap omdat de kids maar een paar woordjes engels praten.

We hadden afgesproken om na het eten bij hun kampvuur te maken. Isaac en Rifka hebben goed het hout gehakt met de mannen en het vuurtje aangemaakt. Daarna hebben we smore’s gemaakt met uitleg van hun. Het zijn 2 koekjes, met een stukje chocolade en een marshmallow er tussen. Door de warme marshmallow smelt de chocolade en dat eet je dan plakkerig op. De kinderen vonden het heerlijk. Toen het erg laat was en donker de kids gedoucht en naar bed gebracht. Daarna hebben wij nog wat lekkers gedronken bij het kampvuur met hun allemaal. Isaac in de ochtend een mooie tekening voor ze gemaakt omdat hij hun erg aardig vindt. Dit was overigens wederzijds. We hebben nummers uitgewisseld om elkaar misschien nog een keer te treffen en anders om te chatten.Hierna vervolgende we onze weg naar Mount Robson.