Laatste Etappe

Door René & Jacqueline - 23-06-2022 19:59

Zaterdag 18 juni

Vanmorgen vertrokken uit Nelson. Het is gelukkig weer droog en verlaten de camping door de smalle staatjes van Nelson.

De een gaat nog even boodschappen doen en een ander gooit de benzine tank nog even vol.

De route brengt ons weer terug in de Canadian Rocky Mountains. We rijden vlak langs de grens met Amerika, we zien op zo’n 200 meter links USA.

De weg gaat langzaam omhoog en komen dan bij Lake Kristina. (Het warmste meer van Canada). Op een parkeerplaats met hoog uitzicht op het meer stoppen Bert & Helene en Rene & Jacqueline even om te lunchen. Stukje pizza en een hotdog. Het uitzicht is geweldig.

We vervolgen onze weg naar Osoyoos. Vlak voor de stad gaat de weg naar beneden, waardoor we een mooi uitzicht hebben over het Osoyoos meer.

Aangekomen op de camping, is voor Aad & Trees en Rene & Jacqueline toch wel schrikken. Het beeld wat wij nog van de camping hadden, 6 jaar terug, is toch nu heel anders. De camping is behoorlijk gegroeid en ook heel veel vaste plaatsen. Toch hebben we een mooi plekje aan de rand van het meer.

We halen de BBQ weer te voorschijn. Een zalm op een ceder houten plankje, die Aad heeft gevonden in een winkel, is het menu vanavond.

Helaas gooit het weer weer roet of liever water in het alles. Dan maar binnen eten en Rene ontfermt zich over de BBQ in de regen. (Af en toe schuilend onder de “slide out”. De zalm smaakt evengoed geweldig.

Zondag 19 juni

De volgende ochtend worden we wakker met de regendruppels op het Camperdak. We koppelen los, en rijden richting Penticton. Waar we de tante (Alie) van Trees, Jacqueline en Helene gaan bezoeken.

We parkeren 2 van de 3 campers op een grote parkeerplaats bij een supermarkt, en gaan met z’n zessen in 1 camper naar het huis van tante Alie.

We worden weer met open armen ontvangen en drinken koffie met een lekker gebakje (van de Hollandse bakker, zegt tante Alie).

Er wordt door de dames vele herinneringen en familie verhalen doorgenomen.

Foto’s bekeken en gemaakt. We gaan met z’n alle naar de boulevard van Penticton om gezamenlijk een lunch te nuttigen. De verhalen en anekdotes gaan ook daar gewoon door tussen de dames.

We wandelen nog even langs het strand van Lake Okanakan naar de parkeerplaats waar de campers staan. We nemen afscheid van tante Alie, waarschijnlijk voor de laatste keer…….ze is al 83.

De campers zetten de reis door naar het noorden, richting Kelowna, waar we een plaats hebben gereserveerd hebben op de camping “Bear Creek” een zeer gewilde plek aan het Kelowna meer.

Doordat we een goede lunch in Penticton hebben gehad, wordt het ‘s avonds een lichte maaltijd (uitsmijter).

Maandag 20 juni

De zon schijnt door de raampjes als weer wakker worden. De wekker stond op 7 uur, want we worden om 8 uur opgehaald door Ben, onze gids van Myra Canyon Bike Renals. We gaan vandaag de Historical Kettle Valley Railway route fietsen.

Een tocht van 12 kilometer heen en 12 terug. Over houten spoorbruggen die boven ravijnen van 300 meter diep lopen. De route heeft 18 bruggen en 2 tunnels. Ben verteld ons alle byzonderheden wat we onderweg zien en de geschiedenis van de spoorlijn. Het is een mooie en spannende rit op de fiets.

Om kwart voor 1 zijn we terug bij het startpunt, en Ben brengt ons dan met zijn busje naar het eerst wijnhuis. We krijgen de eerst 5 wijnen te proeven, honing wijn. (Geen van ons zessen is enthousiast) maar het is wel apart. Ook nemen een lunch in dit wijnhuis.

Daarna bezoeken we nog 4 wijnhuizen waar we elk weer 5 glazen wijn te proeven krijgen. Voor sommige is het toch wel iets te veel wijn.

Verzadigd worden we rond 5 uur ‘s middags weer op de camping terug gebracht door Ben. Het was een zeer geslaagde dag.

We doen nog een simpel hapje (restjes uit de koelkast) en iedereen is rond 9 uur wel toe aan het bed. (Zou de wijn daar iets mee te maken hebben ….?)

Dinsdag 21 juni

Het is prachtig weer als we wakker worden. Trees neemt, zoals bijna bij elk meer, een ochtend duik. (Dapper hoor).

We drinken samen koffie, en gaan dan op weg naar E.C.Manning Park, waar we kijken of er een plaatsje is op de campground “Lightning Lake”

Het is een prachtiger route die ook weer over bergen en dalen gaat. Langs heel veel kleinere meren (langs de highway 5a)

Dan slaan we af naar het wersten en rijden Manning nationaal Park in.

Aangekomen op de camping blijkt er plaats genoeg te zijn. Dus een ieder heeft het voor het uitzoeken.
We maken nog een wandeling over de camping en kijken even over het meer, Lightning Lake

‘S avonds gaat de BBQ aan, want het is mooi weer.

Het blijft nog lang gezellig rond het kampvuur, het is namelijk 21 juni, dus de langste dag van het jaar.

Woensdag 22 juni.
's morgens maken we nog een wandeling in Manning Park. We lopen naar de brug over Lightning Lake. We kunnen de trail niet helemaal uitlopen, omdat in het voorjaar zware regenval, een brug heeft weggespoeld.

Nadat we nog gezamenlijk een kopje koffie drinken, is het tijd om de laatste etappe in te zetten.
We rijden verder naar het westen, richting Fort Langley, waar we ooit 6 jaar terug ook wilden gaan staan, maar het toen niet lukte, omdat de camping toen in "onderhoud" was.
Nu hebben we wel een mooi plekje op Fort Campground.

We kunnen in 10 minuten lopen naar het stadje, wat heel gezellig is.

Donderdag 23 juni.
Opruim en inpakken dag.
Het is vandaag tijd om alles weer bij elkaar te zoeken en de koffers weer in te pakken.
De camper schoon vegen en alles weer een beetje schoon maken.
Vanmiddag gaan we nog even Fort Langley in, winkelen en misschien nog een terrasje pakken.
Vanavond gaan we de vakantie afsluiten met een lekker etentje in Langley.

Vrijdag 24 juli
Campers inleveren tussen 9 en 10 uur 's morgens.
Koffers inleveren op het vliegveld, en misschien nog even de stad Vancouver in, omdat we pas op 15:00 uur weer op de luchthaven moeten zijn. Dus we gaan ons nog even vermaken.

Tja, aan alles komt ooit een einde, zo ook aan deze heerlijke vakantie en dus ook aan dit blog.
We hopen dat we jullie een beetje hebben kunnen laten meegenieten van al het moois dat Canada te bieden heeft.

Wie weet......
Tot een volgende keer....