San Francisco dag 1 (19 juli)

Door Familie Klimp - 21-07-2022 05:54

Eindelijk was het zover, 19 juli 2022, onze reis naar Amerika kon gaan beginnen!. Om half 8 vertrokken we naar Schiphol. Mooi op tijd want we wilden wel vier uur van te voren aanwezig zijn! En dat lukte, om kwart voor 10 stonden we in de de redelijk korte rij om te wachten totdat de incheck balie om kwart voor 11 open zou gaan. (Inchecken thuis was mij niet gelukt..wat een ergenis..) Ze gingen zelfs al eerder open, fijn! Met een lekker broodje en koffie in het vooruitzicht na de douane en een beetje neuzen in de tax free winkels schoven wij rustig door in de rij. Ingechekt en door!! Dat viel al snel tegen. We werden eerst door de hele vertrekhal 3 door een lange rij van dranghekken gelootsd om vervolgens helemaal buitenom weer naar binnen te gaan. Onderweg werden we voorzien van flesjes water en een heerlijke cornetto, dat was dan wel weer goed geregeld met de warmte van vandaag. Uiteindelijk belanden we voor de trap naar de security en douane. De spanning werd meer voelbaar, al eerder in de rij spraken mensen zenuwachtig medewerkers van Schiphol aan. Hoe lang gaat het nog duren/onze vluch gaat zo...Er werden steeds groepjes passagiers naar boven toegelaten. Net voor ons werd het lint er weer voor gedaan, balen..het begon toch spannend te worden, onze vlucht stond om 14.50 uur...Na een strenge waarschuwing van de schipholmedewerker dat er maar 20 passagiers weer naar boven konden werd het lint weer opengedaan, dringen geblazen maar we waren door naar de volgende ronde. Tot onze schrik stonden daar ook nog rijen te wachten. Sommigen probeerden via schiphol medewerkers toch voorrang te krijgen, de meesten werden teruggestuurd. Om 14.40 uur was onze moed in de schoenen gezakt, nog geen einde in zicht, wat nu...onze vlucht leken we te gaan missen. We kwamen in de rij een man en vrouw in tegenovergestelde richting tegen waar wij eerder even mee hadden gepraat. Zij vlogen veel later als ons en waren bijna bij de bagagecheck en we mochten voor hun aansluiten! Hoe geweldig, toen anderen zagen dat wij "er tussen door glipten" gaf dat nogal wat consternatie, maar goed wij konden onze handbagage laten checken. Het was echter al 14.50 uur...en de security deed geen stap harder. Jarieke had waarschijnlijk iets vreemds in haar rugzak want die moest apart uitgepakt en gecontroleerd worden...echt...Nou ja, naar de paspoorten controle en door!! Rennen naar Gate G7. Aan het begin van Gate G stond een dame van United Airlines al te wachten, het vliegtuig was nog niet vertrokken gelukkig!! Nou om een lang verhaal kort te maken, met zweet op onze rug kwamen we in ons vliegtuig aan. Vervolgens zijn we pas om 16.45 uur vertrokken van Schiphol. Maakte ons niet uit, de vlucht hadden we gehaald! Onderweg een filmpje kijken, spelletje doen, er is heel wat veranderd sinds de laatste keer dat we gevlogen hebben, prima te doen. Het eten viel mij (Jeanet) helaas niet helemaal goed met als gevolg dat ik een groot deel van de nacht op de wc heb moeten doorbrengen...zucht...niet fijn...Om 3 uur nederlandse tijd landen wij op SFO, 6 uur 's avonds lokale tijd. Ik was wel even benieuwd hoe de douane check zou gaan. Dat viel reuze mee. Een vriendelijke medewerker van department homeland security, controleerde onze paspoorten, welke werden voorzien van stempel, De vingerafdrukken van Berd en mij (alle 10) werden genomen en wij moesten op alle vijf op de foto. Dat was het. Bij de bagageband aangekomen lagen onze koffers al klaar dus dat ging ook mooi snel. Op naar de vertrekhal. Wij stonden nog even te overleggen wat we zouden gaan doen toen er al een klein Arabische Amerikaan op ons af kwam. Hij wilde ons wel naar ons hotel brengen. Even de prijs afgesproken en inpakken maar! 40 minuten later stonden we al bij de receptie van ons hotel, Handlery Union Square Hotel, inchecken, koffers naar de kamer en nog even op zoek naar wat te eten. Ik had na mijn wc avonturen in het vliegtuig nog niet heel veel trek maar Berd wel dus in een leuk Amerikaanse diner (24 uur open) nog maar wat gegeten. We waren kapot met z'n allen dus terug naar hotel direct op bed gegaan!