San Francisco dag 2 (20 juli)

Door Familie Klimp - 21-07-2022 06:25

Vanochtend waren we al op tijd, 6 uur, wakker, zal door het tijdverschil komen. Even wat aangerommeld en opgestart. Gelukkig voel ik mij al wel weer wat beter maar nu is Jarieke niet fit, ook buikpijn...zal Laurien ons dan toch nog hebben aangestoken? (Die was een dag voor vertrek ziek en vriendjes met de wc..) Nou ja we moeten toch maar door want vandaag gaan we San Francisco in! Om half 10 vertrekt onze boot naar Alcatraz. Vanaf ons hotel 36 minuten lopen...om 8 uur maar weg. Maar San Francisco is heuvelachtig/de straten zijn steil dus dat viel nog niet mee. We stonden even uit te puffen bij een kruispunt toen een man van de cable cars ons aansprak. We konden daarmee zo naar Fishermanswarf rijden (vlakbij de pier waar wij moesten zijn voor de afvaart naar Alcatraz). Hij stopte de eerst volgende cable car en we mochten zo mee, top! Dat was een leuke ervaring! Deze cable cars rijden al sinds eind 19de eeuw door de straten van San Francisco. Destijds werden ze gezien als de openbaarvervoeroplossing voor de steilen en vaak gladde weg. Tegenwoordig is het een toeristische atraktie. Onderweg verloor onze cable car een wandelwagen. De cable car werd gestopt en wij moesten er vervolgens allemaal uit, anders kon hij dat niet trekken! Op het hoogste punt van de weg mochten we weer instappen. We zijn door gereden naar het eindpunt van de cable car aan de San Fracisco Bay. Vervolgens zijn we lopend op weg gegaan naar pier 33, vertekpunt naar Alcatraz. Dat bleek ook nog wel een tippel te zijn! Onderweg bij Starbucks een broodje en wat drinken gekocht en om kwart over 9 waren we bij pier 33. Daar was het al druk. Ik had, als geadviseerd gekregen, de kaarten al in januari gereserveerd, dus we konden zo doorlopen. En het was ook inderdaad uitverkocht! Omdat mondkapjes verplicht waren en ik deze niet mee had genomen (zaten nog in de koffer), moest ik deze nog halen bij de kassa. Lange rij, 1 kassa van de 4 open, kortom ik voelde weer eenzelfde stress momentje opkomen als van gisteren. Ik besloot de eerst volgende vriendelijk te vragen of ik even voor mocht om mondkapjes te halen, zat de rij te scannen en dacht ineens een bekend gezicht te zien, nee, ja, nee.. ik roep haar naam en ja hoor reactie, een oud klasgenoot met haar zoon- uit oorspronkelijk Siddeburen - in de rij, hoe bestaat het! Heel even gepraat en door, onze boot van half 10 wacht. Het tochtje duurde ongeveer een kwartiertje. Alcatraz was goed te zien maar helaas lag de Golden Gate Bridge in totale mist, jammer! Bij aankomst werden we opgewacht door een ranger die uitleg gaf over het eiland of tewel the Rock en de mogelijkheden tot rondleidingen. Wij kozen ervoor om een (Nederlands) audiotour te gaan doen. Heel indrukwekkend vonden wij het! Eerst kwamen we in een zaal waar men hun kleding moest ophalen, middenin waren twee rijen douches, geen hokjes of wandjes. Vervolgens naar boven waar de cellen zich bevonden, echt heel erg klein en spartaans ingericht. De buitenplaats en vervolgens naar het gedeelte waar de isoleercellen waren. Drie rijen cellen boven elkaar en nog een paar cellen die men helemaal kon afsluiten zodat de gevangenen totaal in het donker waren opgesloten. We vonden het alle vijf erg mooi en indrukwekkend om te zien! Buiten zijn we nog even rond de gebouwen gelopen, er staat o.a. nog een vuurtoren en watersilo, en toen weer terug met de boot naar vaste wal.

We zijn vervolgens pier 39, Fishermenswarf, ingedoken. Het was een heel stuk drukker! Eerst even wat gegeten. Even een salade...nou dat was een hele bak vol! Ook het drinken wat je krijgt...vazen vol! Toen op zoek naar de zeeleeuwen. Het waren er welgeteld vier die er lagen. Beetje een tegenvaller helaas. De fishermenswarf zelf is lekker toeristisch met leuke van alles wat winkeltjes. Ook nog even het hardrockcafe ingelopen. Ook leuk om even te zien. Vervolgens zijn we een hop on hop of bus ingestapt (en uiteindelijk pas op het eind weer uitgestapt.) Een leuke tour door o.a. het financial district (veel hoog en nieuwbouw), city hall, golden gate park en ook over de golden gate bridge! Heel erg frisjes zo boven in een open bus! Wat een wind en kou! Dat had ik nog niet genoemd maar het hier sowieso een stuk frisser als momenteel in Nederland, zo'n 20 graden met een windje. Maar goed over de Golden Gate Bridge was wel een leuke ervaring! Helaas nog wel steeds deels in de mist. Verder zijn we nog door Haight Ashbury gereden, daar was het in de jaren 60 het hippy bolwerk. Nu nog goed te zien aan de huidige winkeltjes die er zitten (en af en toe te ruiken..).Compleet verwaaid en verkleumd zijn we bij ons hotel vlakbij Union Square uitgestapt en hebben uiteindelijk in hetzelfde tentje als gisteren weer gegeten. Wederom weer veel op het bord! We hebben een deel van het eten in een doggybag meegenomen, heel normaal hier.  Nu even relaxen op de hotel kamer. Jarieke slaapt al, Laurien is aan het plonzen in het zwembad en Erlijn en Berd op de telefoon even filmpjes kijken. We kunnen morgen om 13.00 uur onze camper ophalen! We zijn benieuwd!