Yosemite Natrional Park dag 4 (22 Juli)

Door Familie Klimp - 23-07-2022 22:22

Op naar Yosemite National Park. Een zeer bekend park waar het altijd zeer druk is. Dit jaar zijn ze daarom begonnen met entree bewijzen om de vele bezoekers wat in te dammen. Ik heb ze in mei al moeten reserveren anders kom je er niet in. In Yosemite zijn ook een aantal zeer gewilde campings. Ik heb in mei ook geprobeerd daarvoor een plekje te reserveren maar dit is niet gelukt. Er zijn tijdsloten voor het reserveren en dan moet je ook achter je PC zitten. Om 16.00 uur gaan de plekken voor een bepaalde periode open en dan maar hopen dat je op tijd op reserveren hebt geklikt, helaas voor ons niet gelukt maar de camping waar wij nu zitten ligt op een half uurtje rijden van Yosemite af en is ook prima!

Vanochtend om 8.30 uur vertrokken wederom een mooie rit ernaar toe. We reden aan op El Capital, een enorme steile indrukwekkende rots, en aan de andere kant ook enorme bergen. Je rijdt eigenlijk door een vallei. Wat een natuurschoon, niet uit te leggen, dat moet je gewoon zien! Wij waren allemaal al heel snel onder de indruk. Gelukkig ook snel een plek voor onze camper gevonden dus op naar het informatiecentrum. Er rijden shuttlebussen rond dus kwestie van op en afstappen. Bij het info centrum hebben we even in het museum rondgekeken en een paspoort Nationale parken gekocht. Bij elk Nationaal park in de USA kun je daar je paspoort afstempelen, een bewijs dat je er bent geweest. Een leuk aandenken. Toen op de bus naar de Yosemite falls. Deze waterval is zo hoog dat je hem vanaf verschillende punten in het park al ziet. Het was een leuk tripje, maar warm..! Bij het info centrum stond geschreven dat het 34 graden was. Volgens mij was het nog wel een aantal graden warmer. De meiden hebben even lekker pootje gebaad en toen weer door. Alles is groter in Amerika en dat geldt ook voor de dennenbomen in Yosemite. Wat een knapen! Onderweg kwamen we nog een rustig grazend hertje tegen…die trok zich nergens wat van aan. Na nog een rondrit met de shuttlebus terug naar onze camper. Warm en dorstig! Even wat gegeten en rustig aan, met een aantal stops, teruggereden naar de camping. De meiden wilden heel graag even zwemmen! Dus op naar het zwembad van de naast gelegen camping en even lekker plonzen. Toen we naar het zwembad liepen kleurde de lucht ineens oranje, paars op. Omdat het waaide dachten we eerst even dat het een zandstorm was maar al snel kleurde de lucht zwart van rook…Omdat de lucht vanachter een berg kwam konden we (gelukkig) geen vuur zien maar overduidelijk was het geen kleine brand. Ook in Yosemite zijn er momenteel branden, dit was vorige week ook een aantal keren op het nieuws te zijn. Deze woeden momenteel in het zuidelijke punt van Yosemite, wij zitten een stuk noordelijker. Maar ook waar wij in het park waren hebben voorgaande jaren diverse branden gewoed. Duidelijk te zien aan zwart verbrande bomen. Gisteren, op de weg naar het verhuurbedrijf naar de camping, hebben we ook diverse velden gezien die zwart verbrand waren. Verschrikkelijk. Berd kreeg, omdat hij een Amerikaans telefoon abonnement heeft, ook een alarmmelding i.v.m. de brand. We waren vrij om te evacueren. Echter hier op de camping is iedereen heel rustig, geen stress of vertrekkende stroom van campinggasten. Dus wij blijven ook gewoon. Berd heeft de BBQ aangestoken en we hebben lekker gegeten. Dat is hem wel toevertrouwd! Morgen vertrekken we richting Sequoia en Kings Canyon. We zijn wederom benieuwd wat we daar allemaal voor moois gaan zien. Op de camping is er geen internet bereik dus maar even in Word de verslagen getikt en morgen tegelijk even uploaden. Morgen zitten we op een camping in het Nationaal park Sequia. Dus even terug naar basic! Zodra het kan laten we weer van ons horen! Super leuk om jullie reacties te lezen!