Sequoia Kings Canyon National Park Dag 5 (23 Juli)

Door Familie Klimp - 25-07-2022 22:06

Na een dag van veel indrukken in Yosemite National Park starten wij deze ochtend rustig op en maken we ons klaar voor een rit naar Sequoia/Kings Canyon. Om 11.20 uur waren we afgekoppeld, alle losse spullen in de kastjes, routeplanner aan en konden we vertrekken. Net voor vertrek hoorden we van onze Amerikaanse buren dat de brand van gisteren onder controle was, maar dat er nog een brand woede welke juist op de weg lag waar wij naar toe moesten en dat deze nog niet onder controle was(Deze brand heeft sinds gisterenavond 50 huizen verwoest). hm.. En inderdaad hoe verder wij richting Mariposa reden werd er steeds meer rook zichtbaar die in de vallei bleef hangen. Ineens ging ons brandalarm in de camper af! Wat bleek, we hadden een raampje open staan en die reageerde op de rook die van buiten in onze camper kwam. Niet dat er een rookwolk in onze camper hing hoor maar wel een scherp afgesteld brand/rookalarm! Hoe verder wij reden hoe meer rook wij zagen, verontrustend! Na een half uur te hebben gereden was dan ook de weg afgesloten. Door een stoere verkeersregelaar werden wij verzocht om om te rijden. Van onder zijn grote baard en zonnebril keek hij even naar onze camper en zei, Yeah that must work out. There will be piece off-road but go left on the Colorado road to Shurluck (fonetisch) on the way to Mariposa. Zei hij nou “off road”??!! Er was geen alternatief dus gaan! Onderweg is het gebruikelijk om met een camper (als slow traffic) het verkeer te laten passeren op een passeerstrook. Zo ook op deze weg. De auto achter ons stopte echter en de man stapte uit. Hij wilde ons er op attenderen dat we wel de juiste afslag moesten nemen en gaf hierover nog even uitleg (hij vertelde dat hij van oorsprong uit Zwitserland kwam). Hoe aardig! Wij vervolgden onze weg…dit was een avontuurlijke smalle weg met zo’n grote camper en uiteindelijk kwam inderdaad een niet geasfalteerd stuk weg. Bochtig, smal, gravel, omhoog, omlaag, nou Berd was in zijn nopjes om in “the low gear” deze route af te leggen! Gelukkig ging het goed en kwamen we al snel weer op de State Highway uit. Met een half uur vertraging weer door! Langzaam aan veranderde het landschap. We verlieten de bergen en valleien en kwamen op “long roads” dwars door dor land en veel plantage met notenbomen. Hier zagen we ook op afstand de grote rookwolken boven het Yosemite national Park. Bij Fresno, de laatste grote plaats voor Sequoia/Kings Canyon nog even een Walmart ingedoken om snel even wat boodschappen te doen. We staan op een camping in Kings Canyon National Park. Geen hooked up dus even helemaal terug naar basic. Ik was de boodschappen aan het inladen toen een Amerikaan mij al lopend met zijn boodschappenkar aan sprak, where your guys going to? Ik vertelde waar wij heen gingen en hij wenste ons een goede reis. Nog geen minuut later – wij waren nog steeds aan het inladen – stopte er een grote SUV naast onze camper. De man keek bewonderend naar onze camper. Hij begon met Berd, die net buiten stond, een gesprek. Ook hij wilde weten waar we naar toe gingen en waar wij vandaan kwamen. Hij vertelde dat hij op het nieuws had gelezen over de boerenprotesten in Nederland en vond dat een goede zaak. Hij vertelde ook dat de Amerikaanse overheid een zooitje is en dat door alle regelgeving het leven hier ook steeds lastiger werd. Hij refereerde daarbij nog aan de emigratie van o.a. vele Hollanders naar Amerika in de jaren 20/30, toen het hier (USA) beter was om een bestaan op te bouwen als bij ons, toen was het ook al “bad politics”. Als hij kon stoppen met werken wilde hij ook een vergelijkbare camper kopen om met zijn vrouw uit Peru rond te trekken. Hij heeft de camper van binnen nog even bekeken en wenste ons een goede reis en het allerbeste. Nou zo zie je, in 1 dag heb je ineens allerlei gesprekken/contacten met Amerikanen. Zonder enige aanleiding, behulpzaam en belangstellend, aardige mensen die Amerikanen, hoe anders als in Europa. Het laatste stuk richting camping reden we de bergen weer in en om half vijf reden we de camping op, Azalea Campground. Deze camping ligt al op redelijke hoogte zo rond de 5000 feet. We konden zonder enige incheck gewoon doorrijden en op zoek gaan naar onze campingplaats die ik in maart al had gereserveerd. Een prachtige plek middenin de natuur met een vuurplaats inclusief barbecue. Er lag nog wat hout bij en de meiden hebben nog wat extra gesprokkeld. Vuurtje aan en lekker gebarbecued, het scouting gevoel kwam weer helemaal terug! Nadat de meiden op bed waren gegaan hebben wij nog even onder de vele sterren lekker bij het kampvuur gezeten. Wat een rust. Op tijd op bed om even een goede nacht te maken.

Qua temperatuur hier is het een stuk aangenamer als bij Yosemite. Zo’n 22 graden, s’ avonds moest de trui er wel even bij aan.