Bryce Canyon National Park Dag 14 en 15 (1 en 2 augustus)

Door Familie Klimp - 04-08-2022 20:11

En we tikken de maand augustus alweer aan, al twee weken onderweg! Op naar het volgende Nationale Park, Bryce Canyon. We kunnen de hiernaar route vervolgen door de weg deels terug te rijden en via de I 15 naar Bryce Canyon te rijden of via de Hwy 89, welke deels nog door Zion NP loopt. Dit lijkt ons wel wat! We hebben dan nog wel een “permit” nodig om deze route te mogen rijden en we moeten de hoogte van onze camper checken. Want we komen dan onderweg een tunnel tegen waarvoor je niet hoger kan zijn dan 13.6 ft. Onze camper is 12 ft dus dat moet gaan lukken! Op naar de ingang waar we snel probeerden een permit te regelen, de ranger had echter geen haast, dus slow down…Uiteindelijk op pad met onze “permit’ om het deel van Zion in te gaan. Wederom weer prachtig, de weg loopt zigzaggend door de canyon omhoog naar de desbetreffende tunnel, Zion Mount Carmel Tunnel. Hij is 1.1 mile lang en is in 1930 aangelegd om de route tussen Zion NP en Bryce Canyon aan de ene en de Grand Canyon aan de andere kant te verkorten. Als we aan de beurt zijn moeten we in het midden van de weg rijden en lampen aan. Dat laatste is ook wel nodig want het is aardedonker! Eenmaal erdoor wacht ons weer een prachtig en afwisselend landschap. Onderweg langs Red Canyon door een van de tunnels in de UT 12. Eenmaal bij onze camping, Ruby’s Inn RV Park en Campground aangekomen alles aangekoppeld en de meiden naar het zwembad. Ik bezoek voor de wasserette van de camping. Dat gaat ook gewoon door. Drie wasjes gedraaid en een gedroogd en toen ook nog even gerelaxt bij het zwembad. Onze plek had een vuurplaatsje en een iets kleiner BBQ plaatsje. Dus rooster erop en BBQ-en maar! Ook even wat houtblokken gekocht, 8 dollar voor 6 stukken hout, hmmm. Nou ja dikke prima! Na het eten lekker om het kampvuur gezeten met lekkere marshmallows. De volgende dag zijn we klaar om Bryce Canyon in te gaan. Ook hier rijden wederom shuttlebussen en deze stopt ook voor onze camping, ideaal! Eerst even weer langs het visitor centrum om stempels, sticker en magneet te scoren. We hadden al uitgezocht welke trails we zouden gaan lopen, voor de zekerheid nog even nagevraagd en ja de ranger raadde ons deze zeker aan! Dus op naar Sunrise point waar we gaan beginnen met de Queens Garden trial met aansluitend de Navajo loop trial welke uiteindelijk eindigt in de Wall street. Het staat te boek als pittig en dat heeft te maken met het feit dat we afdalen in het schouwspel van de hele bijzondere rode zandsteenrotsen om vervolgens weer omhoog te moeten klimmen. Aangekomen bij Sunrise point wacht ons een adembenemend uitzicht…zie daarvoor de foto’s…We beginnen vervolgens aan de afdaling. Omdat deze route ook via de tegenovergestelde richting is te lopen komen we veel puffende mensen tegen met rode, zweterige hoofden. Dat zal ons ook nog te wachten staan…eerst maar even genieten van de afdaling en de steeds weer andere uitzichten. Beneden aangekomen loop je als het ware in een soort van dennenbos met rood gesteente. En uiteindelijk begint langzaam aan de klim naar boven. In een smalle canyon begint de echte klim. Boven ons zien we mensen zich moeizaam zigzaggend naar de top toe werken. Het eindpunt is in zicht maar dat gaat nog wel wat zweetdruppels kosten! Ook de benen hebben het zwaar te verduren. Maar steeds een “etage” hoger glooit steeds meer de zon! En naar beneden kijkend is ook geen straf, deels omdat we dat stuk natuurlijk al achter de rug hebben maar ook het “gat” waar je in kijkt...heel mooi. Boven wacht ons weer het prachtige uitzicht over Bryce Canyon en zien we stukken van de paadjes die we gelopen hebben. In totaal was deze gecombineerde tocht ruim 4 km en we hebben er anderhalf uur over gedaan. Nadat we het vocht weer wat hebben aangevuld in de shuttle bus terug naar de camping. We gaan nog even bij de supermarkt/souvenirshop van Ruby’s Inn aan. Ruby’s Inn is een heel complex van hotels, winkels, de RV campground, restaurants en rodeo. In de winkel nog even wat rondgeneusd en terug naar onze camper. Daar nog een wasje gedraaid en wat gerelaxt. Op de terugweg sloeg het weer om. Er trok een regen- en onweersbui over. Gelukkig begon de zon na een uur alweer te schijnen dus konden we de BBQ - en iets later het kampvuur aansteken. Na een potje Yahtzee maar op bed, met als grote winnaar Jarieke! De volgende dag staat de reis naar Capitol Reef op het programma!