Capitol Reef National Park Dag 16 (03 Augustus)

Door Familie Klimp - 05-08-2022 06:38

Vanochtend na een gebroken nacht iets langer blijven liggen. Jarieke heeft midden in de nacht haar BBQ diner iets eerder dan de bedoeling aan de WC toevertrouwd. Gelukkig voelde ze zich daarna direct al beter. Misschien uit enthousiasme toch wat teveel popcorn gegeten gisteravond! Ook vanochtend voelde ze zich prima, ontbijt ging er goed in. We wilden op tijd weg dus ieder heeft z’n ding opgepakt en konden we vertrekken. Om 10.30 nog even een foto gemaakt bij het bord bij de ingang van Bryce Canyon en op weg naar Capitol Reef. Ik heb een heel handig boekje gekocht waarin heel beknopt, per pagina, de meest voor de hand liggende routes tussen de Nationale parken in Zuidwest Amerika en daarbij de bezienswaardigheden en leuke tips in staan vermeldt. Erg handig en al veel gebruik van gemaakt onderweg! Zo leek het ons ook wel wat om de alternatieve route van Bryce Canyon naar Capitol Reef te rijden via de zg. Scenic Byway UT-12. Zogezegd zo gedaan. De route google maps gezet en gaan. Op een gegeven moment gaf google maps aan dat we naar rechts moesten. Dit bleek een gravel weg te zijn…hmmm… zal zo wel overgaan in een normale weg, toch? We kwamen steeds verder in de echte natuur terecht en de weg werd niet beter. Onderweg kwamen we twee van die hele grote Amerikaans trucks met aanhangers tegen. Als die hier reden dan konden wij ook wel door...toch? Op een gegeven moment kwamen we, na een forse klim, bij een grote splitsing van vijf wegen aan, allemaal gravel en redelijk steil. Voor de tweede keer toch nog even goed op google maps kijken. Ja daar stond toch echt op onze blauwe route nummer 12 op aangegeven. Maar de twijfel sloeg toch toe, klopte dit wel?? Na een teintallen meters werd de weg smaller en voor een scherpe bocht naar rechts en steil naar beneden, is Berd toch maar even uitgestapt om “om het hoekje” te kijken. We kozen ervoor om de achteruit maar in te zetten, zelfs Berd kwam dit niet goed voor. Het was nogal een stukje achteruitrijden, dus ik eruit voor een paar extra ogen. Opeens kwam er een auto in ons op rijden. Aan deze mannen maar even gevraagd of het wel vertrouwd was om de weg verder te vervolgen. “Jullie zijn ook naar boven gekomen, naar beneden is niet steiler (hij keek even naar onze grote camper van 30ft) dat moet dan ook wel kunnen, geen probleem!” Hij heeft ons de weg naar Capitol Reef uitgelegd en gaf daarbij aan dat we met ongeveer 14 miles (!) weer op de main Highway uitkwamen, de UT-12. Onderweg waren we al een bordje tegengekomen met nummer FN 17 erop. Dit was dus echt niet de UT-12 als wij dachten! Volledig vertrouwend op de man die ons had geholpen vervolgden wij onze weg. Uiteindelijk kwamen we, gemangeld, geschud en half doof door al het gerammel inderdaad aan op de UT-12. De omgeving was tijdens deze anderhalf uur (+- 30 miles) durende tocht mooi, maar dit gaan we maar niet weer doen! Gedurende de rit veranderde het landschap van heel groen naar alleen maar witte rotsen en weer naar rode rotsen/bergen (in allerlei vormen en maten). We kwamen ook veel koeien tegen bij de weg, deze grazen in de Ranche waar we doorheen reden. Nog een tip uit het befaamde boekje was om bij milemarker 73 aan te gaan bij het Kiva Koffeehouse. Deze zou prachtig gelegen zijn op een klif aan de UT-12. En inderdaad! Wat een leuk koffiehuisje met een prachtig uitzicht. Hier uiteraard even koffie gedronken en wat gegeten, was heerlijk! We naderden Capitol Reef, gaven de borden aan. Een enorme rode, bijzonder uitziende berg naderden we, ook aan weerszijden nog meer rode rotsen die in lagen, net als bladerdeeg leken en uiteen vielen. Het gebied bestond ooit uit oceanen, woestijnen, moerassen en rivierbeddingen. 50 tot 70 miljoen jaar geleden werd een oude breuklijn gereactiveerd en in plaats van te breken werden de rotslagen over de breuklijn gevouwen. Deze opwaartse druk herhaalde zich ongeveer 20 miljoen geleden. Uiteraard zijn er nog diverse andere elementen van invloed geweest op dit gebied maar dan wordt het wel een heel technisch verhaal, wil je er toch meer over weten dan heb ik verder info ;-). Vlak voor de camping nog op de panorama view gekeken. Prachtig uitzicht! Om half 5 reden we onze camping op, Fruita Campground. Voorheen was dit het leefgebied van Mormonen die zich hier in de jaren 80 van de 19de eeuw hier vestigden. Deze mormonen waren succesvol in hun ondernemingen. Door de goede watertoevoer leverden de boomgaarden met appels, peren, abrikozen en kersen overvloedige oogsten op. Waarvan ze een deel verkochten in de omgeving, aan goudzoekers en cowboys. Ze wilden graag toeristen trekken en dankzij hun campagne en politieke bemoeienis werd Capitol Reef in 1937 tot national park uitgeroepen. De laatste bewoners zijn in de 60er jaren vertrokken en nu is het omgetoverd tot een mooi kampeerterrein van zo’n 70 plekken (ook op tijd moeten boeken, dus mazzel!). We staan op een mooie plek op de hoek, lekker rustig, zonder elektriciteit, wifi, en verdere hook-up. Onderweg naar Capitol Reef hebben we geen supermarkt gevonden dus ons avondeten was heel divers van de BBQ. De winkel op het terrein was ook al dicht dus hout halen kon ook niet. Berd, Erlijn en Jarieke zijn met de camper even op struin geweest naar hout…in de boomgaard was geen geschikte houtblokken/takken te vinden. Bij terugkomst kon het vuur in ieder geval aan! :-) Capitol Reef is 1 van de meest donkere plekken op aarde. In de nachtelijke luchten zijn dan ook enorm veel sterren te zien, ook de melkweg is goed te zien, een soort van witte waas dwars door de lucht. Mooi om te zien. We waren met z’n allen bekaf dus we lagen er om half 11 al in. De volgende morgen op weg naar Arches National Park, bekend om zijn zandstenen bogen. Op een camping met ZWEMBAD EN WIFI!! Joehoe (aldus de meiden! ;-))