Arches National Park Dag 17 en 18 (4 en 5 Augustus)

Door Familie Klimp - 07-08-2022 07:12

Om 9 uur stond ik al bij de winkel in Fruita om brood te halen, nou ja winkel bleek een groot woord. Alleen maar jam, honing en vers gebakken taarten te krijgen. De winkel was gevestigd in voorheen een woonhuis van een Mormoonse familie, waarvan een kamer nog ingericht was met spullen van de laatste bewoners als een klein museum. Die taarten zagen er echt fantastisch uit, dus heb een Apple pie meegenomen. Als tip op fb had ik al gelezen dat de cinnamon rolls (ook een soort taartje) ook echt heerlijk waren dus daar ook maar eentje van meegenomen. Toen ik om tien over 9 wegliep was het ook al best druk in het kleine winkeltje dus dat moesten wel goede taarten zijn. Helaas geen brood voor Berd, maar een paar crackers. Wij dames ontbijten ongeveer de hele vakantie al met yoghurt en cereals en chocopops, heerlijk. Soms een broodje, het meeste brood smaakt over het algemeen wat zoet, en is wat zacht, en dat kan niet iedereen hier bekoren. Maar goed, bij de koffie een nog warm stukje appel pie, echt lekker!! We besloten om Capitol Reef niet meer verder in te rijden. Dit omdat we gisteren al een heel stuk hadden gezien en we anders qua tijd pas laat op de camping in Moab aan zouden komen. Onderweg kwamen we weer door allerlei verschillende soorten landschappen. Van vlak naar bergachtig. Dicht bij Arches National Park werd het weer een rood bergachtig landschap met bijzondere vormen. Op de camping “ Sun Outdoors/Moab campground” ingecheckt en direct maar even door naar de supermarkt in het drukke dorpje. Ook daar waren we weer een uur zoet en een groot aantal dollars lichter maar de koelkast en voorraadkasten zijn weer goed gevuld! Terug op de camping direct de zwemkleding aan en op naar het zwembad om lekker even af te koelen en te relaxen. In dit gebied was een vuur verbod uitgevaardigd, dus geen bbq en/of kampvuur deze keer. Morgen gaan we Arches National park in. Hiervoor moest ik van te voren al entree kaarten regelen – per tijdssloten- vanaf 9 uur mogen we het park al in, dus maar op tijd op bed!

’s Morgens snel ontbijten en met ons huisje op wielen richting de ingang van Arches National Park. Ik had al gelezen dat het er druk kon zijn omdat er maar 1 ingang is in het park en dat klopte. Een uur wachttijd lazen we op het eerste bord wat we lazen…over het algemeen zijn de Amerikanen wat ruim met de wachttijden en bijvoorbeeld de wandeltijden van een trial dus dit zal ook wel meevallen…Na 50 minuten waren we bij de ingang en mochten we doorrijden, eerst wederom naar het visitor centrum! Toen het park in…nou wederom, we keken onze ogen uit! Wat een bijzondere rotsformaties, bijna buitenaards. We hadden besloten om naar Delicate Arche te lopen. Dit is de meest bekende Arche, welke ook op de kentekens van de Staat Utah staat afgebeeld. Hij is niet de grootste maar staat op een enorme klif en het uitzicht schijnt daarbij ook heel erg mooi te zijn. Op de ontvangen informatie stond dat dit een moeilijke trail van totaal 5 km zou worden. De ranger had al aangegeven dat er gedurende deze wandeling geen schaduw plekken zijn en dat we in ieder geval 1 liter water per persoon mee moesten nemen. Dat beloofde wat! Maar we gaan ervoor, op pad. Eerst over wat paden omhoog, het  vocht moet al snel weer aangevuld, dan zien we in de verte, op een soort van platte, schuin omhoog lopende plaat, meerdere mensen lopen, ja dat gaat hem worden. Het is net een glooiende kookplaat. Gelukkig is er af en toe een briesje, maar man dat was wel even een klim. Maar we waren er nog niet niet… eerst door wat kleine paadjes met veel stenen verder naar boven, uiteindelijk via wat kleinere platen weer omhoog om uit te komen op een pad met aan de ene kant berg en de andere kant niets anders dan een diepe afgrond. Het pad was zo’n twee en half meter breed, geen hek, touw of ketting. Rustig aan verder en ja daar was ie, Delicate Arche!! Prachtig om te zien. Om er dichtbij te komen nog een schuin aflopend plateau af, in de rij voor de foto en vastgelegd, we hebben het gehaald! We hebben er nog een half uur rondgekeken, gezeten en genoten en toen weer terug. Dat ging ons beter en sneller af dan de heenreis maar toch echt wel heel warm. Over “ de kookplaat” in de ankertjes weer terug (We krijgen hier kuitspieren zeg!). Bij de parkeerplaats met een lege rugzak (vijf liter water was echt op), rode wangen en nat van het zweet snel naar de camper en de airco aan, uitpuffen! Maar wat een mooie tocht! Nog weer wat gedronken en gegeten en toen verder het park in. We wilden eigenlijk nog een kortere wandeling doen maar vonden het wel genoeg voor vandaag. Nog wat korte foto stops gedaan en ons nogmaals verwonderd over al die bijzondere bergen en landschappen, zo mooi. Rond een uur of vier terug op de camping en lekker het zwembad ingedoken. Berd is met Laurien nog even naar de supermarkt gereden want ze mocht een taart uitzoeken. Ze is morgen jarig!! Daar heeft ze het de hele dag al over, in Nederland is ze tenslotte al jarig! ;-) Helaas begaf tijdens onze tocht in eens onze filmcamera het. Berd is nog aan het kijken geweest wat er aan mankeert maar het is waarschijnlijk einde oefening. Nog even zien of er hier in de buurt iets is van een elektronica zaak. Zou toch jammer zijn als we niet meer konden filmen. Morgenochtend beginnen we natuurlijk eerst met het vieren van Laurien haar verjaardag! De slingers en cijfer/folie ballon zijn opgehangen, dan wordt ze direct heel jarig wakker :-). Daarna op naar Monument Valley!