Hawaii Dag 32 en 33 (19 en 20 Augustus)

Door Familie Klimp - 22-08-2022 11:17

Vandaag even snel ontbeten op de kamer. Om 8 uur worden we opgepikt door de bus voor de rondrit over Hawaii. Het is de bedoeling dat we zo’n 16 highlights van Ohau aandoen, we zijn benieuwd! Er worden heel wat mensen opgepikt maar wij blijven met nog twee oudere dames over…maar geen stress het komt goed wordt ons verteld! En ja, met een kwartier vertraging kunnen we als laatsten met de toer beginnen. Vanaf Waikiki Beach verlaten we Honolulu oostwaarts waar we allereerst in een enorm luxe woonwijk terecht komen. “Dé” onze Hawaiiaanse reisleider verteld dat deze huizen voor ruim 28 miljoen worden verkocht. De meeste tijd staan ze leeg verteld hij erbij, buitenlanders van over de hele wereld hebben hier huizen. Om te voorkomen dat alle land in handen komt van deze buitenlanders hebben ze het volgende bedacht. Als je kunt aantonen dat je afkomstig bent van Hawaii, dan kun je een stuk grond kopen voor 99 dollar, dit heb je dan 99 jaar in bezit. Op dergelijke percelen wonen dan hele families bij elkaar, opa, oma, kinderen, ooms, tantes, kleinkinderen. Bij overlijden gaat het over naar je erfgena(a)m(en) die het perceel vervolgens voor 99 dollar koopt, wederom voor 99 jaar. Onze eerste stop was Diamond Head, de niet meer werkende vulkanische krater op Hawaii, aan zee. Vervolgens zijn we doorgereden naar Halona Blowhole, dit is een rotsformatie met blaasgat en daarbij uitzicht op de Stille Oceaan. Helaas was het tij niet hoog genoeg waardoor deze geiser niet actief was. Aan de andere kant ligt een kleine baai/strand, genaamd Hollywood beach. Hier zijn veel filmscenes en videoclips opgenomen, bijvoorbeeld de scene dat Jack Sparrow in The Pirates of the Carribian aanspoelt. We zijn, na een koffie/sanitaire stop doorgereden naar Chinaman’s head, een eiland voor de oostkust van Hawaii die zo is genoemd naar de vorm, een Chinese hoed. Traditionele Hawaiianen noemen dit kleine hagedis. Dit na een traditioneel verhaal die hierover jarenlang de ronde gaat. Zo zijn er eigenlijk bij alle namen, gebieden, dorpen verhalen die met name gaan over goden op Hawaii, zo vertelde Dé. Hij heeft ons een aantal verteld, teveel en te uitgebreid om in dit verslag op te nemen, daarbij vertelde hij uiteraard alles in het Engels, dus dan valt er wel eens wat voor ons “weg” qua vertalen naar het Nederlands! We zijn nog langs verschillende stranden gereden, Sandy Beach, Sunset Beach om vervolgens aan te komen bij een aantal fruit standjes waar je de heerlijkste fruit kon kopen (tegen mooie! prijzen uiteraard). Erlijn wilde graag een kokosnoot proeven, daar was ik ook wel even benieuwd naar, dus eentje gekocht. Met een kapmes werd de bovenkant eraf gehakt, rietje erin, net echt! Lekker hoor, toen het sap op was kon je hem doormidden laten haken en het kokos er uit lepelen. Dat was niet de bij ons bekende harde kokos maar heel zacht en dunne plakjes. Bijzonder maar niet voor herhaling vatbaar, geef mij de hardere stukken maar. Verder nog wat vers fruit gekocht. Berd wilde nog de aangeprezen gefrituurde banaan proeven. Dat was te vergelijken met een loempia maar dan met een banaan erin. Niet aan mij besteed maar Berd vond hem heerlijk. Toen door naar de Macadamia noten plantage. Van de plantage niets gezien, we werden bij de winkel afgezet. Je kon dan wel alle smaken macadamia noten proeven. Daar hebben we ook geluncht. Van te voren konden we in de bus, aan de hand van een menu, doorgeven wat we wilden eten. Wederom weer een mix van steak en shrimps gekozen. En het eten, onder genot van live Hawaiiaanse muziek, was heerlijk! Door naar de schilpaden en snorkelen. We werden van te voren duidelijk geïnstrueerd hoe en waar het water in te gaan en in ieder geval drie meter afstand te houden van de schildpaden. Schildpaden eten aan dit strand de algen die op de aanwezige rotsen groeien. Als je daar op gaat staan gaan de algen dood en hebben vervolgens de schildpadden geen eten. Het kost jaren voordat de algen weer voldoende zijn aangegroeid. Voorgaande jaren werd de populatie schilpaden aan dit strand een stuk minder en sinds dien zijn ze strenger geworden voor de bezoekers. Daardoor is de populatie sinds dit jaar weer toegenomen. En streng zijn ze, en terecht. Je mag alleen op een stuk zand de zee in om te snorkelen. Zet je ook maar een stap richting de rotsen dan wordt je direct van alle kanten teruggefloten. Bij het stuk strand zwom steeds 1 schildpad, 20 man in het water in een grote boog erom heen…nou ja… Ik ben terug gelopen naar een rustiger stukje waar vijf schildpadden rustig aan het eten waren van de rotsen en af en toe boven kwamen met hun koppies om te ademen. Prachtig gezicht!! De meiden hebben nog iets van gesnorkeld maar even poedelen was ook lekker. Afdrogen en door naar Dole, de ananasplantage op Hawaii. Onderweg gelukkig velden vol met ananassen gezien en  hierover uitleg gehad want we werden uitgezet bij de grote souvenir winkel van Dole. We hebben nog wel een demonstratie ananas snijden gezien ;-). Verder niet zo bijzonder, heel druk en commercieel. Toen door naar de koffieplantage. Ook onderweg al wat velden met koffieplanten gezien maar hetzelfde verhaal. Een koffieproeverij - wel lekker trouwens - en verschillende soorten koffie + souvenirs die je kunt kopen. Het was een tour waarmee we een mooi snel algemeen beeld van Hawaii en zijn omgeving/natuur hebben gekregen en met de mooie verhalen van Dé over o.a. de oorspronkelijke bewoners was het een mooie dag met veel kilometers. We hadden er echter wel een beetje meer van verwacht. Het eiland is overigens prachtig groen en de bergen zijn prachtig om te zien! Ook de stranden en rotsen aan zee, heel mooi! We weten nu waar Obama is opgegroeid, waar ze hun vakantiehuis aan het bouwen zijn, waar Paul Walker heeft gewoond, ook het huis van Elvis, die nu in het bezit is van zijn dochter, nog een glimp van kunnen zien. Ook gezien waar Jumanji en Jurassic park (om echt deze filmlocaties goed te kunnen zien kun je hiervoor ook een tour boeken) en andere films zijn opgenomen. Na terugkomst zijn de meiden nog even lekker het zwembad ingedoken, wij even op een strandbedje aan het zwembad gerelaxt! ’s Avonds vlakbij het hotel lekker even uit eten geweest. En op naar de volgende dag, wederom aan Waikiki beach!

Na een verlaat ontbijt bij Cheeseburger op naar Waikiki Beach. Het was erg druk want er waren allerlei festiviteiten op en om Waikiki Beach. De zee was ook erg ruig! Veel hoge golven. De meiden gewapend met hun mini boards en luchtbed de zee op…zag ze aldoor achter een grote golf verdwijnen…Brr… maar ze hadden het reuze naar hun zit! Ook prachtig om te kijken naar al die surfers die de golven proberen te pakken! Ik ging regelmatig even afkoelen in het rustige gedeelte. Op een gegeven moment kwam er een grote golf vanuit zee aan en zag ik tot mijn verbazing een schildpad in die golf op mij af komen…ik heb me even mee terug laten nemen naar de beach! De schildpad trouwens niet weer gezien. Na een dag strand, aangebrand, gezouten en gescrubd lekker terug naar het hotel, douchen en op naar het volgende restaurant. Weer goed gegeten en moe (waarvan eigenlijk??!) op tijd naar bed. Morgen op naar Pearl Harbour!