Hawaii Pearl Harbor Dag 34 en 35 (21 en 22 Augustus)

Door Familie Klimp - 24-08-2022 02:44

De laatste dagen van onze geweldige, indrukwekkende, prachtige en nooit te vergeten reis zijn aangebroken. Na een paar dagen op dezelfde plek te hebben verbleven lonkt Nederland ook wel weer een beetje. Alle indrukken, reizen van plek naar plek, andere omgeving, weer nieuwigheden, bijzonderheden, zijn we hier op Hawaii wat aan het indalen. Als we de foto’s terug kijken hebben we echt zoiets van, waar is de tijd gebleven, het leek zo’n lange reis toen we er aan begonnen en nu..?! Het is vandaag 22 augustus en zal zo nog iets schrijven over ons bezoek aan Pearl Harbor. De komende dagen doen we het nog even lekker rustig aan en zal ik hier en daar nog een regel schrijven. Het was af en toe wel even doorzetten met het schrijven van de reisverslagen maar het is voor ons een mooi naslagwerk geworden! We hebben ook zoveel gezien dat het ondoenlijk is om alles te onthouden. En eenmaal thuis dan weet je het wel, terug naar de orde van de dag en dan ga je niet alsnog een verslag schrijven. Ik vond het erg leuk om te doen! En ook hartstikke leuk om alle reacties te lezen en dat jullie ook van onze reis hebben meegenoten!

Gisteren stond Pearl Harbor op het programma. We besloten om met het openbaar vervoer te gaan. Er was ons verteld dat dit goed te doen is en voor 6,50 dollar per persoon kun je dan de hele dag reizen. Voor ons hotel was de bushalte, dus wat voor gemak wil je nog meer. Berd was die ochtend er al even op uit gegaan om bij de ABC winkel buskaartjes te kopen. -> De ABC winkels is wel iets bijzonders hier op Ohau (en waarschijnlijk op de andere eilanden). Je struikelt letterlijk over deze winkels, na elke straathoek vind je er wel eentje en de volgende zit 100 meter verder op, de een iets groter of kleiner dan de andere en het assortiment is in elke winkel hetzelfde, naargelang de grote iets meer of minder uitgebreid. Veel Hawaii souvenirs, eten en drinken, apotheek, cosmetica, bad/strand benodigdheden (opblaasbedjes, duikbrillen, strand lakens, zonnebrand.) maar allemaal netjes en overzichtelijk in de winkel. Niet zo’n aftandse souvenirs winkel die helemaal volgestouwd staat. Het schijnt dat deze keten in handen is van drie chinezen, die hebben in ieder geval de boel daarmee goed aan de loop! Maar goed, even terug, buskaartjes waren dus gekocht en om 11 uur stapten wij de bus in. Het was een reis van een uur…met heul veul stops! Maar we stapten precies om 12 uur voor Pearl Harbor uit. Dit deel valt ook onder de Nationale Parken van de USA, dus voor de laatste keer op de foto voor het officiële bord en stempels/stickers gescoord voor ons Nationale Parken Paspoort. Om 1 uur varen we af naar het USS Arizona Memorial. In de verte zagen we hem al liggen, een wit langwerpig gebouw welke als herdenking dwars over het oorlogschip de Arizona is gebouwd, een zeemansgraf. Omdat we nog een klein uur de tijd hadden hebben we eerst Pearl Harbor verkent. Er ligt nog een duikbuit waar je op/in kan. Diverse gedenktekens met namen van alle militairen die gesneuveld zijn tijdens de aanval van de Japanners op Pearl Harbor op 7 december 1941. Eén van de drie ankers van de U.S.S. Arizona, welke geborgen ligt prominent bij de ingang. Indrukwekkend. Voordat we vertrokken naar Amerika wilden we samen met de meiden de film Pearl Harbor kijken, helaas is dit niet helemaal gelukt om technische redenen (konden de film niet goed terugkijken, Ziggo werkte niet mee..) Maar tot en met de eerste bombardementen hebben ze de film gezien, dus een idee van dit alles hadden ze wel. Het lag er nu allemaal heel rustig bij maar als je bedenkt hoe het er 80 jaar terug aan toe moet hebben gegaan…niet best. Tijdens de rondrit over het eiland had Dé ons al gewezen op de richting van waaruit de Japanners Ohau binnen kwamen, tussen een lager gelegen deel van de bergen. De Amerikanen hadden geen idee wat ze te wachten stond, er was geen argwaan, ze verwachten een Amerikaans squadron aan vliegtuigen, dat zouden ze wel zijn. Vreemde gedachte omdat de vliegtuigen uit het westen kwamen en niet uit het oosten want daar ligt Amerika natuurlijk. Totaal overdondert vond, zoals we nu wel weten een enorm bombardement, plaats. Wat uiteindelijk heeft geleid tot de betrokkenheid van de VS bij WO II. Waarop o.a. op de U.S.S. Arizona een grote brand uitbrak uit welke twee dagen heeft gewoed. Ook veel andere oorlog schepen waren gezonken, deels verwoest en/of flink beschadigd. De ligplaatsen van al deze schepen liggen ook nog, met de naam van het schip erop vermeld, in Pearl Harbor. Al snel was het kwart voor 1 dus konden we inchecken. Door een ranger werden ons de regels verteld en daarna mochten we aan boord. Drie in het wit gestoken marine matrozen stonden ons bij de boot al op te wachten. Het was een tochtje van nog geen vijf minuten. We zouden drie kwartier op het memorial zijn. Waarna de volgende groep arriveerde ging je met je “eigen” groep er weer af. Al met al een indrukwekkende aankomst. Je ziet alleen nog een deel/grote ring, verroest, het water uitsteken. Hierop zaten de kanonnen. Met boeien hebben ze de voor- en achtersteven gemarkeerd. Op een kaart laten ze zien hoe het schip er voor de bombardementen uitzag en hoe het nu, onder het memorial, ligt. Je ziet in het water af en toe donkere afwijkende delen in het water. Ook drupt er, tot op heden, dus al 80 jaar, elke 20 seconden nog een drup motorolie uit het schip (The Black Tears). Er was tijdens ons bezoek teveel wind dus dat hebben niet kunnen zien. In het memorial een hele muur vol met alle namen van de mannen die omgekomen zijn op de U.S.S. Arizona. Daarbij een lijst met namen van mannen die deze aanval hebben overleefd en er voor hebben gekozen om na hun dood in het schip bij hun kameraden te worden “bijgezet”. De laatste is vorig jaar overleden en bijgezet. In het schip zijn ruim 1000 mariniers gebleven. Even verderop ligt het de Missouri. Ten tijde van de aanval was dit schip niet in Pearl Harbor. Op dit schip hebben de Japanners zich overgegeven aan de Amerikaanse Generaal MacArthur en Nimitz, waarmee er een einde kwam aan WOII. In 1999 is de Missouri achter in lijn met de Arizona aangemeerd als teken van het begin en einde van de deelname van de VS aan WOII. Terug op het vaste land nogmaals een rondje gelopen over het terrein van Pearl Harbor en besloten, onder de indruk van dit alles, om terug te gaan naar het hotel.

Wederom een busreis van een uur. Waardoor we af en toe langs een heel ander deel van Honolulu kwamen als Waikiki Beach. Net als in de grote steden die we op het vaste land hebben aangedaan veel zwervers hier. Omdat we nu een paar dagen op dezelfde plekken komen zie je steeds de bekende koppen voorbij komen. De meeste behoorlijk in de war, vooral voor de meiden een bijzonder iets wat ze niet gewend zijn. Zoals een flippende zwerver bij een stoplicht waar we met een hele groep mensen voor staan te wachten. ’s Morgens liggen aan het strand, onder de palmbomen, echt heel veel zwervers onder zeiltjes, in slaapzakken nog hun roes uit te slapen. In de wijken, en parken, waar wij dus doorreden met de bus, ook veel tentjes en aangebouwde bouwsels van kleden en plastic waar ze onder bivakkeren. Veel troep en winkelkarretjes waar ze mee rondzeulen…Iets waar we in Nederland, in ieder geval niet op deze schaal, aangewend zijn.

Bij het hotel aangekomen nog even met Laurien op stap geweest. We hadden een dag of wat geleden een bikini winkel gezien en daar wilde ze graag even kijken. En geslaagd ook nog, een bikini uit Hawaii, met allerlei bloemen erop! Eenmaal terug even opgefrist en door naar de Cheescake Factory. Een restaurant met een hele uitgebreide kaart met een aparte cheesecake afdeling. Het is er smoordruk. Eergisteren was er pas na een uur een tafel vrij en aan reserveren doen ze niet. Aanmelden en dan wachten op een app als er plek is. We hadden geluk, half uurtje wachten. Dus nog even een grote kledingzaak ingedoken, Macy’s, en toen konden we ook al snel aan tafel. Heerlijk gegeten en uiteraard een stuk cheesecake genomen, ja eentje, en dat was ook genoeg! Pff, dat vult!

Komen we aan bij vandaag, 22 augustus! Rustig opgestart en ontbeten bij Cheesburger, meiden weer blij met hun Oreo Chocolade smoothy ;-). Daarna ben ik even met Erlijn op stap geweest. De anderen gingen even relaxen op de kamer (lees wifi aanwezig). Niets gekocht maar even lekker hier en daar geneusd. Inmiddels hebben alle dames Klimp overdag een mooie bloem in hun haar, Aloha! We krijgen Berd helaas niet zover dat hij zo’n mooi Hawaii blouse koopt, beetje jammer ;-). Vanmiddag nog even een paar uurtjes aan Waikiki Beach gelegen. Het was voor de verandering wat bewolkt en de zee was heel erg ruig! Nog even ter info voor Will, geen foto van mij op een surfplank, laat staan op een metershoge golf!! Ik blijf het liefst met de beide beentjes op de grond, ben geen watermens, een boerendochter he?! :-), haha! Maar ik geniet wel vanaf het strand van deze zee, wat een enorme golven, prachtig om te zien!! We hebben de dag afgesloten bij de MCDonalds. We hadden geen zin in rijen mensen en wachten op een tafel, even lekker makkelijk! Morgen zien wat de dag gaat brengen!