Dag 6 Yosemite

Door Fritzel - 07-06-2022 06:03

Een hele goedemorgen allemaal en het Pinksterweekend is weer achter de rug maar hier was 2e Pinksterdag een prachtige dag, we werden wakker met een zonnetje en het werd 30 graden, kortom zomer! De titel maakt dat het bijna eentonig wordt maar het tegendeel was gelukkig waar. Vanmorgen weer op tijd bij de bushalte waar dezelfde buschauffeur als gisteren reed, dat schept toch een band! In het zonnetje ziet de route naar Yosemite er veel leuker uit dan op de bewolkte zondag met af en toe miezer regen. De route ging wederom soepel en de chauffeur is gelukkig gewend in de bergen te rijden en scherpe bochten te nemen zonder vangrail bij mega diepe afgronden. Eenmaal bij Yosemite village eerst aan de heerlijke cappuccino en een apple spice muffin, lekker op het terras in de zon, het beloofd echt wat moois te worden. Toen weer naar de informatie mevrouwen met zo een echte Yogi Bear hoed op die de mooiste punten van the Valley opnoemen en om alles te bezoeken hebben we nog 3 weken nodig hier. De eerste vragen zijn altijd, where are you guys from? The Netherlands en altijd zijn ze er geweest ;-) Ook kwam er een mini gay pride wandeling voorbij en iedereen zwaaide met regenboogvlaggen, reuze vrolijk allemaal. Toen ik de koffie bestelde stond er een gay meneer naast mij en die had in Leiden en Goeda (Gouda) gewoond, zo grappig.
Na de koffie en de uitleg van mevrouw Yogi gingen wij op pad naar Mirror Lake, maar na 2 km in de zon was het best warm dus ik bedacht maar om fietsen te gaan huren. Een strak plan en wij kregen een paar afgeragde citybikes mee met een groot stuur en terugtraprem en brede banden. De zadels stonden te laag maar omhoog of omlaag kon lekker niet, dus met mijn knieën in mijn nek naar Mirror Lake. Nu delen de voetgangers en fietsers samen het fietspad dus de Amerikanen lopen meestal met zijn vieren naast elkaar en onze fietsen hadden geen bel dus fluiten maar. Ook loopt iedereen aan de rechterkant en meer naar het midden. Dus ik heb heel wat afgefloten maar uiteindelijk komen we waar er allemaal fietsen staan maar dat was omdat er een bord stond dat de rental  bikes  NIET the steep hill op mogen rijden dus fiets zonder slot neergezet en wandelen maar in de warmte maar the Mirror Lake maakte alle ontberingen waard. Wat een mooie spiegeling, en wat een indrukwekkende rotspartijen van graniet om ons heen!Je kan wel blijven fotograferen en dat deden we ook.
Na een grote hoeveelheid foto’s weer terug naar de fiets om vervolgens de hele Valley door te trappen naar El Capitan, de beroemdste grote rots van Yosemite. We reden eerst op de gedeelde fietspaden, maakten een koffie en lunchstop, brood mee natuurlijk! En ineens hield het fietspad op en reden we op de weg vol met auto’s en dat is niet fijn dus een een alternatief gezocht en weer over de voetpaden gefietst, heerlijk. Nog meer foto’s gemaakt en de laatste etappe ging over een bospad vol heuvels, stenen, rotsen en rul zand dus het was meer mountainbiken maar erg leuk en Yvon vond het ook leuk! Uiteindelijk aangekomen bij El Capitan (El Cap zeggen de locals) en daar stonden twee verrekijkers op een statief, zulke die fanatieke vogelaars meestal hebben, en die waren op die grote, hoge, kale rots gericht dus maar eens kijken en toen zag ik bergbeklimmers tegen die steile wand hangen en klauteren. Angstaanjagend gewoon en dat doen die mannen en vrouwen op die wand voor de lol. Dan probeer je er een paar foto’s van te maken en dan merk je vooral schaduwen fotografeert hahaha maar een bijzondere ervaring en een meneer die ook wel eens klom en bij de verrekijkers stond zei dat: stupidity  anders bravery  weer close together (hij bedoelde denk ik dat die klimmers niet goed snik zijn!!) En dat deel begrijp ik helemaal, ik krijg al hoogtevrees als ik op een zaterdag Telegraaf sta!!! Toen weer op de geweldige fietsen gesprongen en stukken over de weg, de Amerikanen rijden erg ruim om ons heen en ook weer wandel en fietspaden genomen. Na een paar verkeerde of achteraf goede afslagen konden we de fietsen weer inleveren. Toen langzaam richting bus gelopen.
Wat ook nog bijzonder was is dat we 2 of 3 Amish  families zagen, ze spreken een soort Engels Duits heel apart en lopen in klederdracht en deden aan sightseeing want ze vroegen aan mevrouw Yogi Bear waar ze heen moesten lopen. Nu dacht ik dat de Amish zich alleen wandelend of met paard en wagen verplaatsen. En ze wonen vooral in het Oosten van Amerika en dan is het volgens mij een aardig ritje met een paard en wagen deze kant op. Uiteindelijk zijn wij weer met de bus op onze camping terug gekomen en heerlijk in het zonnetje gelezen en daarna gegeten. Nu dit afronden en kijken of er nog een paar foto’s bijkunnen en morgen weer een zonnige dag. Had ik al geschreven dat er in de boom naast de camper een Woody Woodpecker gezin woont, zo leuk die heen en weer vliegende spechten. Ook loopt hier een soort kalkoen over het terrein, de Kerst overleeft en er komt ook nog wel eens een hond buurten. Tot zover Ja Natuurlijk en tot morgen allemaal.

Groeten

Yvon en Frits

Nel 07-06-2022 06:48 {{button-62457}}

In gedachten zie ik je benen al in je nek liggen 😂😂. Schitterende foto’s en wederom heerlijk om mee te mogen genieten.

Marijke 07-06-2022 08:32 {{button-62459}}

Fijn dat jullie mooi weer hebben, misschien wat te heet, maar ik kan je verzekeren dat die regen ook niet alles is. Na jouw verhaal krijg ik toch meer waardering voor onze vaak uitstekende fietspaden.
Leuke foto's en mooie camper. Groetjes en fijne dag

Arthur Blom 07-06-2022 10:09 {{button-62469}}

Het is weer een mooi avontuur Frits, met mooie foto's van een schitterende omgeving!

KeesHteL. 07-06-2022 10:34 {{button-62472}}

Dit verhaal was zo lang, dat ik bus 45 naar Leiden heb gemist. Maar gelukkig gaan de bussen hier behoorlijk regelmatig🤓. Blijft leuk om deze avonturen te volgen.

Yosemite Sam 07-06-2022 10:57 {{button-62473}}

Welcome to my nick of the Woods.
Better behave Yourself😉

Tiny 07-06-2022 12:20 {{button-62475}}

Heerlijk lezen weer en weer erg mooie foto's, ook van de Amish familie.Mag dat eigenlijk wel ??
Op naar dee volgende dag maar weer

Yvonne 07-06-2022 13:23 {{button-62481}}

Leuk bericht om tijdens mijn lunchpauze te lezen. Ik moet hard lachen om die fietsjes, krijg er van die "Stranger Things" beelden bij van mensen op te kleine fietsen. Gelukkig werk ik thuis en stoor ik niemand met mijn gelach.
Toffe foto's van immens hoge rotsen, prachtig.

Edith 07-06-2022 13:42 {{button-62483}}

Weer prachtig verhaal en wat een schitterende foto's. Niet te geloven die bergbeklimmers - waar je zin in hebt :)
Jullie camping ziet er ook prachtig uit en een prachtig detail - dat kleedje op tafel. Tot jullie volgende verhaal.

Hans T 07-06-2022 20:57 {{button-62492}}

Dat fluiten op het loopfietspad hebben ze waarschijnlijk goed geïnterpreteerd ;-) Me too