Dag 15 Boise - Arco

Door Fritzel - 16-06-2022 06:53

Dag 15 Boise – Arco

Vanmorgen niet al te vroeg op gestaan en rustig in de zon ontbeten. Kopje koffie en de boel opbreken en opbergen voor een rit van 3 uur. Dat duurt altijd langer omdat we overal wat moois zien en het willen bekijken. Even met de buren gepraat, de buurman sprak als de Sheriff J.W. Pepper in de James Bond film “Live and let die” zo onwijs grappig en hij werkte op een Dairy farm (een boer met koeien dus). En hij kon goed rijden in zijn truck, een F150, met een grote caravan erachter. Zij gingen onderweg naar Montana en wij naar het plaatsje Arco in Idaho. De eerste 80 km waren over de Highway en daar werd ik regelmatig gepasseerd door die truckers met die superlange vrachtwagens, een keer zelfs door een driedubbele vrachtwagen van UPS!! Die zijn best lang. Ook nog even goedkoop getankt voor $ 5,09 de gallon, en koffie gehaald en weer door, toen we eindelijk van de snelweg afgingen begon het klimmen en draaien weer in de mooie bergen van Idaho. Regelmatig zien we een bordje Game Crossing dus iemand met een Playstation of een Nintendo of is het toch een X-Box verwacht maar niet gezien. Later geïnformeerd en het blijft dat alle dieren die kunnen oversteken vallen onder Game, dus koeien, vossen, herten en eekhoorntjes. Die herten zien we helaas wel eens in de berm liggen en gisteren ook een en daar zat een hele grote Adelaar op, ik denk dat het hert was aangereden maar het zou ook kunnen dat de Adelaar het hert gevangen heeft, mee omhoog heeft genomen en zonder parachute los gelaten zodat hij hem rustig kon opeten.
Eigenlijk zie je iedere 500m iets moois en wil je stoppen en een paar onvermijdelijke foto’s maken voor de dia-avond ;-) Uiteindelijk zagen we een mooi vieuwpoint met zicht op het dal en besneeuwde bergtoppen (de sneeuw blijft toch trekken) en er stond een mooie truck met caravan erachter. Was het de sheriff J.W. Pepper die er stond dus nog een half uurtje staan praten over kleinkinderen, werk, vakanties en het weer. Het weer was en is prachtig, geen wolkje aan de lucht vandaag!
We namen alweer afscheid en gingen weer verder op de reis naar Arco. Ergens toen we weer afsloegen en de weg wel 50 km rechtdoor ging, echt waar maar nu keken we uit naar Antelopes, dus geen Antilopen maar Antelopes zoals de buurvrouw ze noemde en verdomd, we zagen die mooie beesten overal staan maar nooit bij een viewpoint, helaas, dus wat foto’s uit een rijdende SRV wagen gemaakt waar we hebben ze gezien!! Lunchen deden wij op een parkeerplaats langs de weg die er speciaal voor gemaakt was. Erg leuk trouwens om allerlei volk te zien lopen of schommelen, maar dat hangt van het model en gewicht af, terwijl je een boterham met pindakaas eet 
En weer door en ineens is het landschap zwart en een keer niet door bosbranden want hier groeien geen bomen, echt niet, maar dat komt door de lava ………..
We zijn in het landschap van Craters of the Moon gekomen, en het is net of een boer zijn land heeft omgeploegd zodat alles zwart is, een heel raar gezicht! Later blijkt dat er hier allerlei vulkaanuitbarstingen zijn geweest en dat er overal lava en stenen werden “ uitgebraakt” door de vulkanen of barsten in het aardoppervlak. Een heel bijzonder gezicht. We hebben het bezoekers centrum bezocht en weten er alles van …… Morgen terug om het zwarte gesteende van dichtbij te bekijken en dat doen we door middel van een wandeling. Na het bezoekerscentrum weer door richting Arco en de eerste afslag naar de camping misten we al dus onhandig keren op een smalle weg en dan blijkt die weg afgesloten te zijn en moesten we omrijden en weer keren. Dat valt allemaal niet mee met mijn rijkunsten in die grote wagen!!!
Het is gelukt en zo kwamen we in het mondaine dorp Arco terecht, er woont bijna niemand en de winkels die je ziet staan bijna allemaal leeg. Wel 4 benzinepompen in het dorp en ze hebben alle vier dezelfde prijzen, en dat maakt het kiezen lastig hihi. De camping is niet groot en wel rustig gelegen.
Toen we door de winkelstraat reden zagen we allemaal getallen op de berg voor ons, 90, 45, 73 enz en het was geen Bingo!! Dat nagevraagd en wat bleek, als er op de Highschool kinderen geslaagd waren ging de jaarclub het jaartal op de berg schilderen en die traditie bestaat sinds 1920 al. Het is verboden maar ondeugend als die kinderen zijn, doen ze het stiekem toch!!
Op 18:00 uur was het ijs eten op de camping om gezellig samen te zijn, en het was lekker en reuze leuk. Ook kon je eten bestellen en dan werd het in je camper bezorgd en ook dat gedaan, zo leuk ;-) het was heel verrassend een beetje te veel haha.
Nog even met Nederlandse buren gesproken die een paar dagen later vertrokken, hun vlucht werd gecanceld, toen nog anders reizen en uiteindelijk op tijd in Denver maar hun koffers waren er niet en zijn er nog steeds niet. Dat was best lastig en ze hebben twee dagen in allerlei winkelcentra van alles gedaan maar niet aan sightseeing gedaan!! Ze hebben wel allemaal leuke nieuwe kleren aan 
Net nog even naar het bruisende centrum van Arco gelopen maar verder dan een kopje koffie bij een benzine station zijn we NIET gekomen …….

Een fijne dag allemaal

Yvon en Fritzel

PS net even buiten in het donker buiten gelopen en hier is een prachtige sterrenhemel te zien omdat er zo weinig licht is!