Dag 28 The Grand Canyon

Door Fritzel - 28-06-2022 14:30

Goedemorgen allemaal, eens kijken of het vandaag soepeler gaat met de verhalen online te krijgen met deze matige internet verbinding op de camping….. Gisteren was het een stuk vroeger donker dan wij gewend waren dus met de kippen op stok en vanmorgen om 5 uur klaar wakker. Maar internet deed het ineens. Alles gaat via en in de Cloud en dan is er wel een heel klein beetje internet nodig maar goed, het was gelukt alleen iets later dan normaal maar op maandag geeft dat niet denk ik.
Omdat wij vanmorgen vroeg wakker waren gingen we ook maar wat vroeger naar the Grand Canyon en de lucht was strakblauw dus dat beloofde veel goeds en fotogeniek weer.
De GC (anders typ typ ik mij de blaren) is 85 km verderop en daar doe je dan precies een uur over en dan houd ik mij keurig aan de aanbevolen snelheid. Hier is dat simpel, bebouwde kom (minimaal 3 huizen en een schuur) 25 mph, er vlak voor en vlak na 35 en 45 mph, dan je opmaken via de 55 mph voor de 65 mph die je op de Highway mag rijden, leve de cruise control. Dus keurig op tijd op de grote parkeerplaats bij de GC en daar relaxt ontbijten. Na het ontbijt de wandelstappers aan en eerst koffie drinken waar wij gisteren ook waren en in gesprek raakten met die Amerikanen uit Missouri maar vandaag waren ze er niet. Na de koffie op pad, toch even langs de camper zodat Yvon toch een flatteus petje op kon ivm de verwachte warmte. Na 5 minuten waren wij bij het eerste uitzichtpunt en dan word je toch weer even stil bij het zien van zoveel moois en bijzonders. Ongelofelijk en ik probeer wederom een paar foto’s erbij te doen. Wij besloten de wandeling langs de Rim te doen en dan kom je op alle mooie uitzichtpunten en wat je tegenwoordig ziet is dat veel vooral jonge mensen over de hekken klimmen en een mooie en vooral gevaarlijke foto maken voor hun Instagram of zo. Soms doen ze echt iets te spannende dingen. Maar wij maken honderden veilige foto’s en dan denk je soms hebben we die foto al en dan maken we er voor de zekerheid nog maar eentje extra.
De wandeling naar het punt waar je de Canyon in kan om af te dalen was 6 km verderop en het was droog en water mee dus wat kon ons gebeuren. Ook eten bij ons en de wandelstokken just in case, ook. Het grappige is dat de Amerikanen bij ieder uitzichtpunt een parkeerplaats maken zodat ze overal met de auto heen kunnen, 100 meter lopen en een foto kunnen maken. Dus tussen de uitkijkpunten liep je heerlijk rustig met weinig mensen om je heen, heerlijk. Af en toe een souvenirswinkel maar wat moet je met een mooie deken en dikke fleecetrui in ruim 30C. Natuurlijk wel een mooie Kerstbal gekocht en de boom wordt dit jaar 3 meter hoog vrees ik om alle vakantie Kerstballen in op het hangen  Uiteindelijk bij de Angel trail aangekomen en uit de verte zag het er wel spannend uit voor iemand met een beetje hoogtevrees (Yvon) maar toen we daar waren leek het mee te vallen. Eerst een kopje koffie gekocht wat ook niet eenvoudig was, ze hebben hier in de wat sjiekere hotels het gezegde, send from the cast to the wall uitgevonden. Please ask in the lobby, please ask in the lounge, walk straight ahead and ask, no ask ….aaaaahhhhhhh Doorgelopen en ergens anders heerlijke koffie gekocht, to go lekker puh!!! Toen gingen we naar beneden en dat ging best soepel maar in de zon gloeiend heet, leve de petjes en het water maar hoe verder we naar beneden gingen hoe hoger we terug moesten klauteren, dus na 2 km dalen een verstandig besluit genomen en weer omhoog gegaan. Nou daar ga je in het zonnetje best wel zweten en ook drinken. Toen we boven kwamen de watervoorraad aan gevuld en weer 6 km terug naar de camper. Een heerlijke wandeling en af en toe zie je een Elk (zonder hoogtevrees) halverwege een steile helling staan eten en dat je denkt verlies je evenwicht vooral niet. We zien heel veel squirrels of andere Knabbel en Babbel-achtigen. Ook zagen wij (let op Bert!!) een Californische Condor met een spanwijdte van 3,5 meter. Indrukwekkend, en ik ben niet ineens een beroemde ornitholoog (ik jok niet) maar er stond een parkwachter die de Condor ook zag en vertelde wat het was 
Weer bij de camper de rugzak en overbodige spullen gedumpt en weer aan de koffie en leuke mensen kijken tijdens het drinken. En leuke en bijzondere en ook vreemde mensen zie je hier wel erg veel  Daarna de camper opgezocht en richting camping gereden en daar een ijsje gekocht want die hadden we verdiend na 14 km wandelen.
Een hele fijne dinsdag allemaal en ik probeer wat foto’s te uploaden van de GC in de zon.