Dag 15: Zion

Door Fam. Rijstenberg - 27-06-2022 06:12

De warmte vannacht viel alles mee. De airco is alleen geweest vlak voor het slapen. Alle ramen open en boven de dekens slapen zorgt voor genoeg verkoeling. We kunnen ook maar beter wennen aan de warmte, want we gaan morgen richting de woestijn met temperaturen boven de 40 graden.Deze ochtend willen we een beetje op tijd beginnen aan de hike in verband met de flash flood warning. Helaas is deze niet afgezakt, zo blijkt bij het Visitor Center. Ik besluit om toch even een ranger om informatie te vragen. Zij is streng en zegt dat The Narrows lopen op eigen risico is en dat het weer op elk moment kan omslaan. Lekker gevoel krijg je daar van.. maarja, ze zeggen dit uiteraard met een reden.

Toch stappen we in de bus die ons naar de laatste halte brengt. Hier begint de Riverside Walk die na 1,5 kilometer eindigt en waar het ‘pad’ verder gaat in de rivier The Narrows. Deze wordt omringt door de steile bergwanden van Zion. Hoe verder je deze Canyon in gaat, hoe smaller het zal worden. De Riverside Walk is mooi groen en met de rivier ernaast lijkt het net alsof je in de Verdon loopt. Het water heeft een mooie lichtgroene kleur. Onderweg zien we een heleboel eekhoorns, van kleintjes naar moddervette exemplaren. Een Ranger staat nog langs het pad en waarschuwt nogmaals voor de flash flood warning. De Rangers zijn overigens in elk park heel behulpzaam en aardig!

Bij de start van The Narrows is het behoorlijk druk. Gezinnen met jonge kinderen die niet verder gaan, zijn hier lekker aan het pootje baden. Het weer is nog steeds goed en in de verte ook nog steeds strak blauwe lucht. We durven het aan om een stuk te gaan lopen. Tussen de bergkammen is de temperatuur goed te doen. Op veel plekken is schaduw en de temperatuur van het water is lekker verkoelend. Onze voeten zijn de eerste die nat worden, maar al snel staan we tot onze knieën in het water. Even later tot onze billen. Gelukkig heeft John een waterdichte rugzak. We lopen een heel stuk door het water en over de gladde stenen en kijken onze ogen uit met de uitzichten. Enorme gekleurde vlinders vliegen ons om de oren. Verbazingwekkend is ook hoeveel mensen hier op Crocs aan het wandelen zijn.. Loopt dat nou echt zo stevig? Na een tijdje besluiten we terug te gaan. We moeten nog een heel stuk terug en de bewolking begint in de verte toe te nemen. Dit is één van de tekenen dat weer kan omslaan, dus als brave toeristen luisteren we hier naar.

Terug bij het voetpad van de Riverside Walk zijn we behoorlijk nat, maar we drogen ons op in de zon die weer wat is gaan schijnen en eten een kleine lunch. Op onze drijfnatte schoenen lopen we terug en bij de shuttlebus aangekomen merken we ook dat het hier een stuk warmer is. Toch staat er nog een kleine trail op de planning: The Lower Emerald Pool Trail van 2 kilometer. Dit is een eenvoudig pad dat lijdt naar een grote bergmuur die aan de onderkant is uitgesleten en daardoor een holle leegte achterlaat waar je doorheen kan lopen. Van boven druppelen er waterstraaltjes naar beneden die bij forse regenval vast een waterval vormen. De Emerald Pool is overigens niet zo emerald. De rivier van eerder had een veel mooiere kleur.

Terug bij het Visitor Center hebben we het warm en zijn we best moe. De lucht in de verte is inmiddels donkerblauw en we zijn blij dat we The Narrows vanmorgen hebben gelopen. Bij een klein cafétje drinken we een smoothie, milkshake en koffie. In het geval van John is het een bak slokwater die hij met moeite achterover gooit. Inmiddels regent het behoorlijk dikke druppels, dus we zijn precies op tijd terug. Op de camping doen we rustig aan en het menu van vanavond is restjes. We kijken nog even naar een Amerikaan die zijn truck voor de airstream caravan wil parkeren, maar in het proces bijna de caravan een meter naar achter ramt. Hij lijkt niet te beseffen dat hij een deuk in zowel de auto als caravan heeft veroorzaakt, want hij pakt de bezem en begint rustig de boel aan te vegen.

Morgen zullen we de natuur even achter ons laten om de gekte van Sin City, oftewel Las Vegas op te zoeken. Onderweg maken we nog een stop bij het natuurpark Valley of Fire en de Hoover Dam. Hopelijk kan er morgenavond gewoon een verslag verstuurd worden en eindigen we niet zoals Doug, Alan, Phil en Stu uit The Hangover… 😉