Dag 21: Yosemite - San Francisco

Door Fam. Rijstenberg - 03-07-2022 08:09

Om 08:00 staat de camper weer te brullen om weg te gaan, maar eerst wil hij nog weer wat drinken, de ouwe zuiperd....

We rijden een klein stukje van dezelfde route die we gister hebben gedaan en daarna beginnen we aan een lange afdaling. Het eerste stuk valt nog heel erg mee en de hellingshoek stelt eigenlijk niet veel voor. Het laatste gedeelte wordt ontzettend bochtig en ik zou willen dat ik mijn reispilletjes mee had (en voor Manouk, Marlieke en Mirthe: nee, niet die reispillen uit Kroatië.. ;) )

Bij de Walmart onderweg vullen we vooral onze voorraad drinken aan en speciaal voor 4th of July aankomende maandag komen we nog mini-cupcakes in de rood-wit-blauwe kleuren. Vlak voor San Francisco rijden we door een gebied met kale, heuvelachtige weilanden waar ONWIJS veel wind staat. Het wegdek is ook nog eens slecht en John moet het stuur stevig vasthouden. Het verkeer aan beide kant is druk vanwege het 4th of July weekend.

Op de camping checken we in bij een aardige jongen die ons ook nog even uitleg geeft over het OV van SF. De camping is letterlijk een parkplaats en staat vol met gigantische caravans die allemaal opnieuw een dikke pick-up truck hebben. Deze past bij de meesten niet eens voor de caravan. Ons mini-campertje valt in het niet tussen al dit grote geweld. We kleden ons snel om, dit keer een lange broek en trui, want het is hier een stuk kouder (15 graden). Met de bus rijden we, over de Golden Gate Bridge, naar Fisherman's Warf, want vanaf hier vertrekt de boot naar het oud gevangeniseiland Alcatraz die we vanavond hebben geboekt.

Fisherman's Warf is een gezellig, maar vrij toeristisch straatje met verschillende winkels en restaurants. Wij besluiten voor een snelle hap te gaan: In 'N Out. Verder slaan we alle winkels over, want hier hebben we morgen meer tijd voor. Binnen een kwartiertje zijn we bij Pier 33. Even in een rij wachten, een QR-code scannen en daarna mogen we de boot op. Er staat een behoorlijke wind en het is fris. Met een kopje thee, koffie en chocomelk proberen we onszelf warm te houden op de boot. Gelukkig was er nog een plekje binnen.

Op het eiland luisteren we door middel van een telefoon in een zakje (corona-proof) naar de audio-tour. Deze is zowaar in het Nederlands te beluisteren! De tour leidt ons langs alle cellen en geeft ons informatie over het leven op Alcatraz vanuit oogpunt van gevangenen en officiers. Eén van de bekendste gevangenen die hier heeft gezeten is natuurlijk Al Capone. In 1962 is er door drie mannen een ontsnappingspoging gedaan. Het is hen gelukt om tot aan de haven Alcatraz te komen, maar eenmaal in het water kregen ze te maken met heftige stroming. Wat er met de drie mannen is gebeurd, is onbekend. Misschien dat ze het hebben gehaald tot aan het vaste land of ze zijn overleden in het koude water... we zullen het nooit weten.

Om 08:40 pakken we de ferry terug naar Pier 33. Ondertussen is het donker geworden en we hebben het allemaal koud. De bus duurt bijna 1,5 en daar hebben we geen zin in. De Uber app wordt weer tevoorschijn gehaald en George brengt ons binnen 25 minuten weer op de camping. Roelina en ik gaan nog even onder de warme douche en alle social media en blogs worden bijgewerkt. Morgen gaan we optijd met de ferry weer naar Fisherman's Warf om daar op de Hop On Hop Off bus te stappen. Lekker makkelijk de stad verkennen, want met al die heuvels hier hebben we geen zin om te lopen.