Dag 22: San Francisco

Door Fam. Rijstenberg - 04-07-2022 06:12

Het is vroeg als we ons bed uit rollen, misschien een beetje te vroeg. Maar als we de hele dag SF willen verkennen, kunnen we beter de eerste ferry naar Fisherman's Warf nemen. Vanaf hier stappen we namelijk op de Hop On Hop Off bus.

Zo vroeg in de ochtend is het, net zoals gister, koud. Een lange broek en trui zijn opnieuw nodig. Om 07:45 staan we al bij de ingang van de ferry, die ons binnen een uurtje naar de haven van SF brengt. De bus gaat pas om 10:00, dus eerst nog een kop koffie en thee. Daarna lopen over de boulevard naar de opstapplek voor de bus. Zo vroeg in de ochtend zijn er ontzettend veel hardlopers. We lopen nog langs Pier 39, waar normaal heel veel zeeleeuwen liggen te zonnebaden. Helaas is het niet de tijd van het jaar, dus het is stil en leeg. Eén eenzame zeeleeuw zwemt in het water.. een teleurstelling.

Bij de bus aangekomen gaan we bovenop zitten, ondanks dat het nog steeds fris en bewolkt is. Je kunt dan toch veel meer zien dan wanneer je binnen zit. We krijgen oordopjes mee en kunnen meeluisteren met een audiotour over de stad. We gaan door Little Italy/North Beatch en Financial District. De stad ziet er op de meeste plekken netjes, veilig en mooi uit. Er zijn veeeeel minder zwervers en raar gespuis dan in Las Vegas en San Diego. Bij Union Square stappen we uit. Dit is een plein midden tussen torenhoge gebouwen, zoals Macey's en Tiffany & Co. Een stukje verderop staan twee Cable Cars klaar om mensen de heuvel op te brengen. Eén van de kenmerken van San Francisco is namelijk dat er ontzettend steile heuvels zijn. Het ziet er heel apart uit. Soms kijk je naar links of rechts en er gaat een weg recht omhoog. Bij de Cable Cars is het overigens SUPER druk. Wij maken alleen een foto en lopen door om even een winkelcentrum te bezoeken. Daarna halen we nog even een stuk cheesecake bij The Cheesecake Factory. Suzan en ik delen een Ultimate Red Velvet Cheesecake en John en Roelina Banana Cream Cheesecake. Ze smaken geweldig.

We stappen de bus weer op en rijden langs City Hall en The Asian Art Musuem. Via de audiotour krijgen we genoeg informatie over alle gebouwen die hier staan. Vervolgens komen we bij Alamo Square, waar we uitstappen op de Painted Ladies the bezoeken. In deze wijk staan allerlei huizen in de Victoriaanse Stijl. De Painted Ladies zijn hier een voorbeeld van. Een groot park ligt midden tussen al deze schattige huisjes en er hangt een gezellige sfeer in het park. De bus voert verder langs de wijk Haight Ashbury, waar allemaal winkels en muurschilderingen zijn in de hippie stijl en is de geboorteplaats van de tegencultuur beweging, oftwel de hippie-cultuur. Vanaf de bus kunnen we alles goed zien, dus uitstappen doen we niet. De bus voert verder langs Golden Gate Park en gaat over de Golden Gate Bridge heen. John en ik zitten boven en het waait verschrikkelijk hard. Daarna rijdt de bus terug naar de stad. Ons plan was om bij Lombard Street uit te stappen, om te kijken hoe auto's via een kleine slingerweg naar beneden rijden. Als we bij de busstop aankomen zien we op Maps dat het best ver lopen is en ook nog eens één van de steilste heuvels op van SF. Helaas... omwille van de tijd slaan we dit dus over. Foto's maar van Google plukken.. ;)

Terug bij Fisherman's Warf stappen we weer uit op zoek naar wat eten, want onze magen knorren. Maar het is ZO DRUK. Ik heb het werkelijk waar nog nooit zo druk gezien op een toeristische bestemming, zelfs niet toen we aan de Franse Riviéra waren. We worden gillend gek en gaan in een zijstraate bij een middelmatig restaurant wat eten. Het is niet geweldig, maar het stilt wel de honger. We stappen de Hop On Hop Off bus weer op, want stop 11 is voor ons dichterbij de camping, dus daar stappen we uit om nog verder te reizen met gewone bus. De zon is na de middag gaan schijnen, dus we genieten van het zonnetje tijdens onze tweede keer langs de route. Fris is het nog wel met de zeewind. De gewone bus rijdt nog door Sausalito, een plaatsje boven San Francisco dat ook wel wordt vergeleken met de Franse kust.

Door het reizen met de ferry, de Hop On Hop Off bus en de gewone bus hebben we eigenlijk een heel groot gedeelt van San Francisco en omgeving gezien. Om half 8 staan we weer op de camping en na 12 uur sightseeing zijn we toch behoorlijk kapot. Onze instant maaltijden worden opgemaakt en daarna kruipen we ons bed in. Morgen moeten we een lang stuk rijden, maar wel via de mooie Highway 1 naar kust. Bij Pismo Beach gaan we overnachten en eens meemaken hoe men hier 4th of July viert!