Boeken & voorbereiden

Door Alfred & Roy - 11-07-2022 14:41

In 2019 hebben we een geweldige roadtrip van 5 weken door Zuidwest Amerika gemaakt. Dit smaakte naar meer. (Ons reisverslag van destijds is hier te lezen: https://tiogatours.nl/voorpret/reisverslagen/8852-alfred-roy-roadtrip ). Tijdens één van de vele lockdowns besloten we voorzichtig een route uit te stippelen. Al snel kwamen we erachter dat de kust en de bijbehorende steden, ons het meest trokken. Tijdens onze vorige reis merkten we dat er teveel parken achter elkaar waren geplakt, waardoor we de steden begonnen te missen. Dit kon in de reis niet anders. Begrijp ons niet verkeerd: de nationale parken waren geweldig (!), maar na twee weken misten we de reuring van de stad.

De Highway 1 volgen werd ons uitgangspunt. In eerste instantie wilden we Yellowstone National park meepakken, maar dit bleek niet haalbaar. Na enig gepuzzel, besloten we in grote lijnen, om te starten in Vancouver. Vanuit daar naar Seattle, Portland, LA, San Francisco en San Diego, om uiteindelijk te eindigen in Las Vegas. Uiteraard zouden we ook nationale parken meepakken. We besloten bij TiogaTours een prijsopgave aan te vragen. Op dat moment (april 2021), waren de prijzen voor 2022 nog niet bekend. Hierdoor kregen we een offerte op basis van de geldende prijzen van 2021. Na enige maanden wachten kwam in de zomer van 2021 de juiste offerte bij ons binnen, uiteraard met de verwachte prijsstijgingen😉. Ons budget bleek helaas niet meer toereikend te zijn, waardoor we weer moesten puzzelen. We besloten meteen een afspraak te maken om op het kantoor van TiogaTours het één en ander door te nemen.

Op één van de schaarse warme zomerdagen van 2021, kwamen we aan bij TiogaTours welke praktisch bij ons om de hoek ligt. We bleken weer een afspraak te hebben met Karin. Jazeker, dezelfde Karin als in 2018! Nadat we met haar nog wat terugblikten op onze vorige reis, kwamen de nieuwe plannen op tafel.

Al snel bleek dat het terugvliegen vanuit Las Vegas een heel stuk duurder was dan terugvliegen vanuit bijvoorbeeld San Diego. Met lichte pijn in ons hart schrapten we Las Vegas uit onze planning. Thuis hadden we deze optie ook al bedacht, waardoor de beslissing snel gemaakt was. We legden aan Karin voor of het mogelijk was om een tussenstop te maken in Toronto (Canada) en hier een aantal dagen te verblijven. Het bleek dat dit qua vliegprijs een stuk goedkoper was dan rechtstreeks vliegen op Vancouver. Een win-win situatie dus. Enerzijds een nieuwe stad verkennen, anderzijds geld besparen. Het overnachten in Toronto is natuurlijk niet gratis, maar al met al toch goedkoper.

Nadat we alle hotels waren langsgelopen en her en der wat hadden gewijzigd, kregen we de tijdelijke offerte mee. Niet alle hotels hadden hun prijzen al vrijgegeven en sommige hotels waren in optie gezet. Hierdoor moesten we een kleine twee weken wachten tot alles definitief terug kwam. Na twee weken waren ook de vluchtprijzen van de laatste vliegmaatschappijen bekend. Het bleek dat deze nog wat goedkoper waren.

Aangezien wij in onze zomervakantie vertrekken, hebben we beperkte vertrekdagen. Karin had voor ons een viertal verschillende offertes gemaakt met onze wensen erin. Na wat heen en weer ge-e-mail over hotels, vertrekdagen en routes, konden we officieel boeken. Het duurt helaas nog bijna een jaar, maar wij zijn er klaar voor! Nu hopen dat Corona geen roet in het eten gooit. We weten natuurlijk dat het een gok is om een reis te boeken, aangezien niemand weet hoe de wereld er over een jaar uit zal zien. Toch besluiten we de gok te nemen…

Terwijl wij dit verslag weer bijwerken (december 2021) is er ergens weer een nieuwe variant opgedoken. Wederom zitten we weer in lockdown. Hierdoor hebben we tijd om weer eens wat dingen uit te zoeken voor onze reis, want we houden moed! We verblijven 4 nachten in Toronto, aangezien we één dag naar de Niagara watervallen willen. We besloten om deze tour alvast te boeken, aangezien er een gereduceerde capaciteit is in de bus. Waarom? Iets met een pandemie ofzo. De optie om die dag een auto te huren en zelf naar de watervallen te rijden, hebben we al vrij snel opzij geschoven door de gigantische prijsstijgingen.

Vanuit Vancouver moeten we uiteindelijk de grens over om in Canada te geraken. Het is niet mogelijk om een huurauto in Canada op te halen en uiteindelijk in Amerika in te leveren. Hierdoor hebben we maanden geleden al besloten om met de trein, welke langs de kust rijdt, de grens over te steken. Deze konden we destijds nog niet boeken, aangezien de grens tussen Amerika en Canada nog dicht zat. Deze is inmiddels open. We hadden de keuze uit twee opties. ’s Morgens om 5.30 uur en ’s morgens om 6.35 uur. Aangezien het een treinreis van 4 en half uur is, gingen we voor de laatste optie. We arriveren dan rond 11.00 uur in Seattle.

Inmiddels is het februari. De grens met Amerika is weer open, de nieuwe variant lijkt mee te vallen. Alle seinen staan op groen! De winkels hier zijn weer open en we besluiten op een zeer regenachtige dag in de voorjaarsvakantie onze favoriete winkel (ahum) te bezoeken. Juist ja, de ANWB winkel. De grote gele schreeuwende letters komen al op ons af, nog voordat we goed en wel binnen zijn. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we allebei wel een paar wandelschoenen hebben gekocht én we zijn goed geholpen. Helaas zijn de schoenen de afgelopen paar jaar er niet mooier op geworden. Blijkbaar heeft de directeur van de ANWB ons vorige reisverslag niet gelezen. Een gemiste kans😉. We kunnen vanaf nu dus onze lesbische stappers in gaan lopen.

De afgelopen maanden vlogen voorbij en inmiddels is het nog 5 weken (34 dagen) tot vertrek. We zijn niet heel veel bezig geweest met onze reis, maar hebben wel onze ESTA en eTA (reistoestemming voor Amerika en Canada) aangevraagd. Dit is niet moeilijk maar wel redelijk veel werk. Lijsten met talloze vragen en in te vullen hokjes. Heeft u ook genocide gepleegd? Bent u ooit veroordeeld?  Ook moet je invullen of je op zoek naar werk bent in de VS of eerder naar Irak, Syrië, Iran of Soedan hebt gereisd. Als alles is ingevuld moet je het goed controleren en kan er worden betaald. De eTA voor Canada is overigens makkelijker in te vullen. Binnen een paar minuten kregen we allebei een mail dat we, voor zowel Canada als Amerika, zijn goedgekeurd. We mogen beide landen dus in!

Afgelopen week ontvingen wij een korte e-mail van AMTRAK (soort van Amerikaanse NS). Hierin stond het volgende kort vermeld. ‘We wanted to let you know that train 517, from Vancouver on July 23rd, has been cancelled’.
Verder staat erbij dat er eventueel ander vervoer mogelijk is en dat je daarvoor het telefoonnummer uit de email moet bellen. Ik heb nog even gegoogeld of ik via internet (gratis) kon bellen, maar dit bleek helaas niet het geval. Ook het contactformulier op de site bood geen uitkomst. Bij het bellen krijg je een computerstem, welke je allemaal vragen stelt. Waar je heen gaat, wat je reserveringsnummer is, om welke dag het gaat, etc. Blijkbaar stond de kunstmatige intelligentie goed afgesteld, want de computerstem wist mijn Engels goed te ontcijferen. Ik zou worden doorverbonden met een medewerker. Ik kreeg nog te horen dat het erg druk was, maar ik snel geholpen zou worden. Daarna was het stil. Na meer dan een kwartier niks te hebben gehoord besloot ik maar op te hangen. Twee dagen later, op een ander tijdstip, weer opnieuw geprobeerd. Na 45 minuten in de wacht (dit keer met muziek maar mét tergend slechte verbinding), kreeg ik een vrouw aan de telefoon. Bij een monotone stem ratelde ze paar zinnen. Aan haar stemgeluid en interesse te horen had ze totaal geen zin om iemand te helpen of te woord te staan. Ik legde zo goed als het ging, ons probleem uit. De keuze was óf annuleren óf omzetten naar een busrit. Nadat ze binnen record tempo alle bus tijden opnoemde (welke ik drie keer moest navragen), besloot ik dat we de bus van 9.00 in de morgen zullen nemen. De eerste ging om 5.00 uur dan om 9.00 uur, 12.00 uur en zo door. Ik vroeg nog waar de bus zou vertrekken en of een COVID test nodig was. Door een slechte verbinden en haar Guinness Book of records poging voor snelst sprekende call-center medewerker, moet ik jullie het antwoord verschuldigd blijven. Het is jammer dat we niet met de trein kunnen. Op internet lazen we dat het een prachtige route langs de kust is. Helaas zullen we met de bus over de interstate moeten. Hoe dan ook, het is fijn dat alles nu geregeld is.

Ook ontvingen we dit weekend onze persoonlijke reisgids van Tioga. Hierin hebben we heerlijk zitten bladeren. Daarnaast hebben we een to-do-list gemaakt met dingen die we nog moeten kopen en doen. Hierin staat bijvoorbeeld dat we onze reisverzekering nog op werelddekking moeten zetten en onze creditcardlimieten moeten verhogen. Door er weer zo mee bezig te zijn krijgen we nóg meer zin om te gaan! Laat 16 juli nu maar komen…